Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vilket mixerset? (stavmixer)

  • Sashimi 17 oktober 2009

    Vilket mixerset?

    Jag vill köpa ett set med stavmixer och olika funktioner som hacka, riva och vispa, men velar mellan två varianter. Vilken skulle ni ha köpt och varför?

    Braun MR6550 M FP
    www.hallbacks.se/

    eller

    Kenwood HB795
    www.tretti.se/hushallsapparater/mixers_och_vi...

    (..eller skulle ni ha köpt en helt annan?) (H)

  • Sashimi 17 oktober 2009

    Braun får man söka via sökmotorn på Hallbacks sida

    och här är Kenwoods länk igen (få se om det funkar nu då, annars är det sökmotorn där också som gäller!)

    http://www.tretti.se/hushallsapparater/mixers_och_vispar/stavmixers/kenwood-hb795

  • gimmiahug 17 oktober 2009

    Hej!

    Kollade in dina alternativ och mitt första svar blev Braun! Detta enbart för att jag har en Braun och den funkar hur fint som helst, använder matberedardelen mest hela tiden och är helnöjd!

    Men velpotta som jag är, tycker jag att Kenwoods verkar stadigare på något vis? För mej hade nog frågan varit om skillnaderna apparaterna emellan är värd den stora prisskillnaden, och hade troligen hamnat på Braun i slutändan.

    Ha det så kul med ditt nya inköp!

  • idea_ 17 oktober 2009

    Får säga att jag har en tidigar version av braun med Bl.a. iskross och större mixerkanna. Den gör mig övertygad om att braunen är en värdig utmanare till den mycket dyrare, lite starkare kenwooden, sen tycker jag att den dessutom ser snyggare och mer lättrengjord ut än kenwooden.
    Men i slutändan måste du gå efter vad som passar din stil (och plånbok) bäst. Men än en gång, Braun är en överaskande stark och smidig mixerstav och de tidigare tillbehören har övertygat mig, Har blandat frozen daquries i min mixerkanna (tillbehör, ser ut som de blenders man kan köpa till hushållsasistenter, men kraften kommer uppifrån, där man monterar "stavmixermotorn" istället för nedifrån).

  • Ibsen62 18 oktober 2009

    Hej,
    jag skulle nog ha valt Kenwoodens alternativ, verkar rejälare på något vis. Den kan dessutom krossa is vilket är viktigt för mig.

    Lycka till med ditt köp

  • Sashimi 18 oktober 2009

    Tack för era svar (även om jag inte ännu har blitt klokare och bestämt mig för vilken jag ska köpa). :D

    Hur är plasten i Brauns kanna? Är den tålig och "seg" så den tål stötar? Jag vill ju inte att det ska vara ngn billig plast som man måste vara rädd om.

    Mitt fåfänga jag vill ha Kenwood och dessutom får jag mer förtroende för den när jag ser den. Synd att den inte finns i några butiker (som jag har hittat) så jag kan klämma och känna på den.

    Min hushålliga sida säger att jag bör lugna mig och köpa den billigare -men säkert lika bra- Braun.

    :o

  • Mistys 18 oktober 2009

    Rengöringen är viktig för mig i allt jag köper. Skulle köpa kyl och säljarn trodde att jag inte var klok när jag ratade vissa pga att rengöringen skulle ta en halv dag. Går alla delar att plocka isär och köra i maskin eller måste dom handdiskas:( Kommer man åt i alla vinklar o vrår. Här hos mig skulle en maskin som är superbra men måste handdiskas och är besvärlig att plocka ihop eller hållas fräsch bli stående i ett skåp och då blir det en dyr affär :p

  • Okänd 18 oktober 2009

    Enligt mitt tycke så skall du välja Braun, har en exakt lika dan själv.
    Mycket enkel att använda, lätt att rengjöra och bra tillbehör.
    Köp en Braun stavmixer, du kommer inte att ångra dig! (L)

  • Sashimi 18 oktober 2009

    Jag har läst nu båda deras manualer och ingen av dem kan krossa is, vilket för min del är okej, det är väl bara min man som vill mixa frusen frukt till smoothies men det rekommenderar de heller inte i manualen. Jag vet inte om det är en försiktighetsåtgärd eller om man ska halvtina bären först innan man mixar dem?

    Ingen kan diskas i diskmaskin vilket förvånade mig? Jag trodde att man kunde slänga den avtagbara delen in i diskmaskin men icke sa nicke? Det har jag gjort med min gamla mixerstav..?
    :o

  • Glitterfia 18 oktober 2009

    Du kan få braun´s mixer lite billigare på pricerunner:

    http://www.pricerunner.se/pl/85-625645/Stavmixer/Braun-MR6550MFP-priser?ref=redirect&q=Braun%20MR6550%20M%20FP&search=Braun%20MR6550%20M%20FP&other_hits=;;1677;&sort=4

    Avtagbart mixerskaft för enkel rengöring. Alla delar utom motordelen är maskindiskbara.
    Steglös hastighetsinställning
    1 liters matberedarskål
    Avtagbart mixerskaft
    Maskindiskbara delar


    Personligen skulle jag välja braun, av lite olika anledningar bl a:
    - Tycker den är snyggare.
    - Ser ut att vara skönare (ergonomisk) i handen, samt gumerad för stadigt grepp.
    - Allt utom motordelen går att diska i maskin.

  • Sashimi 18 oktober 2009

    Tack för alla tips! (Y)

    Det blir nog Braun och min fåfänga sida får dämpa sig, apparaten kommer ju ändå vara inne i köksskåpet så varför ska den vara snygg?? :D

  • jimboz 18 oktober 2009

    Denna http://www.hallbacks.se/?pid=395458

  • Sashimi 19 oktober 2009

    Kalla mig knäpp eller gammalmodig men jag vill inte ha en sladdlös! :D Jag tror att apparater med sladd håller längre, det finns inget batteri i dem som kan bli sämre med tiden.

    Skrivet av jimboz den 19 okt 2009

    Denna http://www.hallbacks.se/?pid=395458

  • Sashimi 22 oktober 2009

    Så! Nu har jag fått hem en Braun MR6550 M FP. (Y)
    Undrar vilka recept jag ska testa att göra i den nu då, förslag?? :p:o:D

  • kockstoffe 30 oktober 2009

    lite sen men en då

    ett bra rivgjärn,en bra visp o en bra fin kockkinv klara man de mästa med enda få gånger jag änvänder mixerstav är när jag mixar soppor då duger en billig varant annars e de hand arbete som vinner 40% av de goda kommer från riktigt handkraft o kärlek till matlagningen =)

  • jimboz 30 oktober 2009

    jag hade köpt en Stavmixer från den gamla hederliga Tv shoppen för en herrans massa år sedan. Jag hann använda den 3 gånger innan plasten hade vittrat sönder i apparaten..Den hade sladd och därmed så har jag bevisat för mig själv att det inte spelar någon roll..Jag skulle satsa på sladdlös i alla väder. Du kan ta med den på balkongen eller varför inte springa och öppna dörren samtidigt som du mixar eller varför inte ligga i badkaret med din älskare och göra en färsk daiquiri och slippa vara rädd för stötar :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.