Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vitlöksröra

  • 23 mars 2005

    Jag åt på en libanesisk restaurang för ett tag sedan och fick då en gudomlig vitlöksröra. Jag har ingen aning om vad den innehöll mer än vitlök, men den var krämig och god. Jag hittar inget recept någonstans på webben. Vet någon hur man gör den?

  • 23 mars 2005

    Hej.Vet inte vad det var för vitlöksröra men jag har recept på en annan.1 stor vitlök som du skär ner i en kastull, på med 3 dl grädde låt sjuda tills vitlöken är lite mjuk (potatis), kör allt i en matberedare, vitlök och grädde, blanda i saften av en halv citron. Slå upp i en skål och låt stå ett tag innan servering.Mums...

  • 24 mars 2005

    Jag är rätt dålig på libanesisk mat men det första jag tänker på när jag ser ditt inlägg är; Hummus.Var det kanske det som du åt?Två recept följer nedan...Hummus1 kopp kikärtor 1/4 kopp citronsaft 2 klyftor vitlök 3 msk Tahini (sesampasta) saltTillagning: Lägg kikärtorna i blöt över natten. Nästa dag, sila bort vattnet från kikärtorna och häll ner dom i en kastrull. Häll på rikligt med kallt vatten och koka i ungefär en timme eller tills kikärtorna mjuknar. Ta bort vattnet när kikärtorna kokat klart. Blanda kikärtorna med tahinin, vitlöken och citronsaften i en mixer, eller med hjälp av en handmixer. Smaka av när det hela fått en mjuk, lite dippig, konsistens. Och balansera smaken - hummus ska egentligen inte smaka bara kikärtor. Om den gör det, så har du antagligen för lite citron eller tahini i. Den bör smaka lite syrligt. Stoppa in den i kylen för att den ska kylas ner. Den ska ätas kall. Servera hummusen på en flat tallrik för att sprida dippen på och ringla sen god olivolja över. Ät med bröd som du doppar i röran. Man kan också skära upp selleristavar och morotsstavar som man doppar i. Hummus150 g kokta kikärtor1 dl tahini3 vitlöksklyftorsaften från 1 citronsalt. Tillagning: Mixa ihop allt i en matberedare, smaka av med salt och citron. Häll upp i små skålar, ringla över olivolja.

  • 24 mars 2005

    Kanske var den här?Baba Ganouj (4 pers)2 st aubergine, medelstora 3 st vitlöksklyftor, pressade 2 msk pressad citron 2 msk tahini 1 msk olivolja paprikapulver Tillagning: 1. Dela auberginerna på längden, strö över salt och låt dem stå i 15-20 minuter. Skölj dem och klappa dem torra med hushållspapper. Värm ugnen till 175 grader.2. Lägg auberginerna på en bakplåt och ugnsbaka i 35 minuter eller tills de är mjuka. Dra bort skalet och kasta det.3. Lägg fruktköttet i en matberedare tillsammans med vitlök, citronsaft, tahini och olivolja och krydda efter behag med salt och peppar. Kör i 20-30 sekunder.4. Lägg upp röran i en skål och strö över paprikapulver, klart att servera.Tahini är en pasta, eller röra på krossade sesamfrön och blir allt vanligare i vanliga matbutiker, annars finns Tahini att köpa i butiker med specialsortiment.Källa: www.tasteline.se Lycka till!

  • 5 april 2005

    Hej. Som jag ser det kan det vara två olika sorter. Dels Labneh - det är en myntayoghurt som vissa libanesiska restauranger tar i lite vitlök. Då tar du yoghurt och kryddar med (vitlök), mynta och paprikapulver efter tycke och smak.. eller så är det creme al touh ( tror det skrivs så) det är en vitlökskräm som är riktigt krämig och god. Jag har inte receptet här just nu men man gör ungefär som med aioli, fast man krossar vitlök och vispar samman detta med salt och peppar och äggvitor och olja. den serveras oftast till grillmaten på det libanesiska bordet.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.