Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Wokpanna- Hjälp

  • gazellen 31 oktober 2008

    Hej
    jag har en fin & dyr wokpanna i järn. Men när jag använder den så fastnar tex kycklingen i den fast än att jag har olja.
    Något tips hur jag sköter min wokpanna så att det inte fastnar i den.

    MVH Lizette

  • jas65 31 oktober 2008

    Om du diskar din panna så måste du smörja in den med olja efter, och när du wookar så skall du ha små bitar av köttet ha det i rörelse hela tiden. Sedan så är oljan som du använder vid wookningen ab stor betydelse med.
    mvh
    Höfta på med wook pannan

  • marwis 31 oktober 2008

    Har också en sådan, och tycker den är värdelös(N) Använder den inte ens längre. Har prövat med alla möjliga oljor och olika trix, :'(men du kanske kan lyckas bättre:D Annars är det himla synd på en sån dyr grej.
    /Marie

  • bernit 31 oktober 2008

    Wook-panna är kanon tycker jag.
    Jag har gas-spis och hög värme när jag wookar.
    Gör rent pannan med salt (varm panna)
    Smörja in den med olja - sedan funkar den hur fins som helst

  • matnjutaren 31 oktober 2008

    Skrivet av bernit den 31 okt 2008

    Wook-panna är kanon tycker jag.
    Jag har gas-spis och hög värme när jag wookar.
    Gör rent pannan med salt (varm panna)
    Smörja in den med olja - sedan funkar den hur fins som helst


    Jag har "vanlig spia" men gör exakt likadant som bernit. (Y)
    Spia? He He ska ju så klart stå spis...:p

  • monac 1 november 2008

    har en nonstick wokpanna...absolut inget fastnar:)(vet att det inte blir riktigt samma)(H)
    tror gaslåga är en förutsättning för gjutjärnspannan.
    Såg på en BBQ-/Wok restaurang att kocken sänkte ner det man plockat åt sig på buffén i en fritös -snabbt i het olja...inna de wokades...verkligen perfekt krispigt resultat!. Men led med kocken som hade 5 wokar som han skickligt men svettigt stod och manövrerade. phu det måste varit minst 150 g där han stod!:'(
    Hur som var det de bästa jag åt på hela min spanienresa!!!!

  • monac 1 november 2008

    Skrivet av jas65 den 31 okt 2008

    Om du diskar din panna så måste du smörja in den med olja efter, och när du wookar så skall du ha små bitar av köttet ha det i rörelse hela tiden. Sedan så är oljan som du använder vid wookningen ab stor betydelse med.
    mvh
    Höfta på med wook pannan


    jordnötsolja???? eller vilken ska man föredra???
    :) har en paranötsolja samt en valnöt men använder dem mer som smaksättning...känns lite väl lyxigt att "woka "i den.

  • jas65 1 november 2008

    Monac,
    Olivolja som klarar en hög temperatur. Olika oljor klar olika temperaturer, tillsätter man lite smör i så kan nog även andra oljor användas.
    mvh
    Anders

  • dePaul 1 november 2008

    En järn-/plåtwok funkar bäst ihop med öppen eld i någon form. Men trots det så kan det funka med elspis. Hemligheten ligger i inbränningen.

    När man köper en ny wok så gör såhär: Diska den! Ja, jag vet att många rynkar på pannan. Men första gången bör man göra det för att bli av med diverse kemikalier. Efter att man diskat woken så bör det torkas noga.

    Sätt nu på plattan på näst högsta värme och låt plattan bli riktigt varm. Ställ därefter woken på plattan och låt den bli genomhet. Skvätt i lite jordnötsolja och rör runt hela tiden så att det ryker om den. Håll på så i ca 2 minuter. Dra av värmen, häll ut oljan och torka försiktigt med hushållspapper.

    Upprepa nu proceduren två gånger till. Den sista gången du gör det här så låter du dock oljan vara kvar tills woken har svalnat. Först därpå kan du hälla ut den och torka woken försiktigt med hushållspapper.

    Efter den här proceduren så bör det ha bildats ett tunt kollager i botten på woken. Det funkar nu ungefär som teflon och har bra släppförmåga. Om det trots allt inte funkar så får man upprepa hela proceduren några ggr till.

    Tänk på att när du använder woken så måste den vara rejält het innan du lägger i köttet. Gör du inte så så kommer det att börja fastna nästan omedelbart eftersom köttet i stället för att stekas kommer att koka, varvid vattnet sipprar ut med en sådan hastighet att det inte hinner att avdunsta.

    Några regler: Inbrännd wok, upphettad wok, olja med hög sotningsgräns (t ex jordnötsolja eller solrosolja/majsolja), ständig rörelse.

    ~Paul~

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.