Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lösenord på vift

  • boz1965 26 oktober 2011

    Vill inte göra folk oroade, men kanske MK's ledning och tekniker skulle göra en extra koll för att säkerställa att inga lösenord eller annan kontoinformation har läckt ut från MK's medlemsdatabas.

    MK i sig kanske inte är så farligt om det skulle komma ut ifrån men många människor använder ju samma lösenord till mer än en sajt.

    Enligt morgonyheterna på TV idag så är det inte bara offentliga personer som har fått sina lösenord spridda, utan även vanliga svenssons. Siffran är uppe i 180.000 i skrivande stund.

    Själv byter jag alla mina lösenord nu och ser till att jag har olika lösen på samtliga sajter.

  • miramamman 26 oktober 2011

    Bra tänkt, det ska jag oxå göra(Y)

  • sivan52 26 oktober 2011

    Jag har bytt lösenord nu !! (Y)

  • Cassiopeya 26 oktober 2011

    En bra idé, tänker göra samma :D

  • daniely 26 oktober 2011

    Nu blir jag väldigt teknisk här men lösenorden i våran databas är dubbelhashade med 3 olika salt (både dynamiskt och statiskt) så det är inte så stor risk att någon lyckas bräcka den om dom skulle komma åt databasen :)

    Sen om någon får tag i någons lösenord på annat håll och på sätt kommer in på den personens matklubbenkonto kan vi inte göra så mycket åt tyvärr. Vi skulle kunna generera nya lösenord till alla men då skulle det bli en väldans massa strul då hotmail m.fl. ofta blockerar våra mail. Så just denna punkten är upp till användaren själv att hålla koll på att ens lösenord inte är på vift från annat håll.

    För dom som inte använt keepass förut kan jag varmt rekommendera det, det går ut på att man genererar helt slumpade strängar som lösenord för varje site man använder och sedan krypterar den databasen med aes, då behöver man bara ha ett "krångligt" lösenord för alla sina lösenord så har man krångliga lösenord överallt. Men då gäller det att man verkligen har ett jobbigt lösenord för keepass databasen :)

    Med vänliga hälsningar
    Daniel Ylitalo
    Matklubben.se

  • boz1965 26 oktober 2011

    DanielY: +1 (Y)

  • Cassiopeya 26 oktober 2011

    Oj då! Det där var svårläst för en helt oteknisk person som jag daniley o_O

    Får helt enkelt fortsätta att ha olika lösenord på olika sajter ;)

  • DoctorWho 26 oktober 2011

    Jag har olika lösenord till ALLT. Tyvärr måste jag ha en fusklapp, men den är gömd långt bort från datorn.

  • estrid1 30 oktober 2011

    För ca 1.5 årsedan fick jag mitt ena hotmail-konto kapat. Jag lyckades med mycket möda få tillbaka mitt konto.Nu i dag är det någon jävel (ursäkta ordvalet,men jag är arg!) som tydligen försökt igen.För det stod att jag hade för många misslyckad försök trotts att jag inte försökt innan.Jag byter lösenord ofta efter förra kapningen och nu får man nog byta ännu oftare...

  • boz1965 1 november 2011

    Här kan du testa om ditt lösenord finns med bland de som kapats från bloggtoppen.se:

    http://computersweden.idg.se/2.21695

  • estrid1 2 november 2011

    Skrivet av boz1965 den 1 nov 2011

    Här kan du testa om ditt lösenord finns med bland de som kapats från bloggtoppen.se:

    http://computersweden.idg.se/2.21695

    Tack för tipset.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.