Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

måste det va recept som man gjort själv?

  • mattille 2 augusti 2011

    någon som vet om om man får skriva in recept som man provat men som man inte gjort själv.. ?
    jag menar på sin egen receptsida...

  • boz1965 2 augusti 2011

    Nej, det är absolut inget krav att du själv ska ha skapat rätten.

    En recepttext där man bara har räknat upp mängder, mått och ingredienser samt [med egna ord] beskrivit hur man går tillväga uppfyller inte s.k. "verkshöjd" som krävs för att upphovsrätten ska gälla. Detta finns det t.o.m. flera domstolsprejudikat på.

    Enda kravet är att det inte finns här sedan tidigare. Använd sökfunktionen och sök inte bara på namnet, utan också på ingredienserna, så blir det för det mesta rätt. En maträtt kan ju ha flera olika namn. (Y)

    Bilder är vi däremot lite petigare med eftersom fotografier (och andra grafiska verk) uppfyller kriterierna för verkshöjd och därmed är skyddade av upphovsrättslagen.

    Bilden ska föreställa rätten när den är färdiglagad. Trevligast om den också är upplagd på tallrik/fat/skål, men inget krav.

    Helst vill vi att du själv har plåtat, men det går bra att använda andras bilder förutsatt att du har uttryckligt tillstånd från upphovsrättsinnehavaren att använda bilden.

    Märk också väl att bara för att någon annan har rätt att använda en bild betyder det inte att alla på MK har den rätten. Tillstånden är ofta personliga.

  • mattille 3 augusti 2011

    ok så jag kan skriva av ett recept som jag gillar om jag vill samla dom här istället för att skriva upp dom i en bok.. bara jag inte använder bilden som boken hadde eller sk tog dennes bild....eller måste jag göra om receptets innehåll med mina egna ord helt o hållet?

  • mattille 3 augusti 2011

    hur vet man att inte receptet finns här sen tidigare då?

  • The_mama97mia 3 augusti 2011

    Man får ta för vana att söka i receptfunktionen här, skriv in huvudingredienserna och sen får man kolla att det inte redan finns ett likadant recept.
    Detta för att slippa dubletter i kokboken!

  • boz1965 4 augusti 2011

    Skrivet av mattille den 3 aug 2011

    ok så jag kan skriva av ett recept som jag gillar om jag vill samla dom här istället för att skriva upp dom i en bok.. bara jag inte använder bilden som boken hadde eller sk tog dennes bild....eller måste jag göra om receptets innehåll med mina egna ord helt o hållet?


    Du måste inte nödvändigtvis skriva om receptet med egna ord. Om receptet från början är kort och koncist och skrivet i allmänna ordalag så är det i regel inga problem, varken med ingrediensförteckning eller arbetsbeskrivning.

    Ingrediensförteckningen kan man bara göra ett sätt för att den ska bli godkänd på MK (läs anvisningarna under länken "Information & Regler"), så den behöver du överhuvudtaget inte bekymra dig för.

    Det är först när exempelvis arbetsbeskrivningen har författarens personliga prägel som den kan vara upphovsrättsskyddad. Men är det bara en allmän uppräkning av de olika arbetsmomenten så behöver du inte skriva om. Hade Cajsa Wargs recept från 1700-talet inte passerat de 70 åren av upphovsrätt efter hennes död som gäller idag så hade hennes recept varit upphovsrättsligt skyddade eftersom de är små berättelser i sig. Du kan läsa några av hennes recept här: http://hem.passagen.se/boz

    Exempel:

    1.) "Sätt ugnen på 100 °C. Medan ugnen blir varm vispar du äggvitorna och sockret till ett hårt skum."

    2.) "När jag skulle göra mina maränger så gjorde jag så att jag först satte ugnen på hundra grader och eftersom ugnen tar lite tid på sig att bli varm så bestämde jag mig för att under tiden vispa äggvitorna och sockret riktigt hårt så att man kunde vända skålen upp och ner utan att nåt rann ur den.

    Okej, jag lär visserligen inte få Nobelpriset i litteratur :'(, men du ser själv skillnaden på ex. 1 och ex. 2. Exempel 1 kan du bara kopiera rakt av utan problem, det är inte tillräckligt originellt för att nå upp till verkshöjd. Exempel 2 har däremot en mer personlig prägel (och är dessutom för krånglig) och måste skrivas om så att den antingen liknar ex. 1 (avskalad och koncis) eller så skriver du lite mer personligt med egna ord utan att krångla till det. Det måste kunna förstås lika bra av Sune Fjortis som av Leif Mannerström.

    Hoppas att det är lite klarare för dig nu. :)

    -------
    Edit: Korrigerat ett namn

  • boz1965 4 augusti 2011

    Bara som lite kuriosa...

    Cajsa Wargs recept på ärtsoppa:

    ATT KOKA GULA ÄRTER

    Man kokar salt kött, fläsk och köttkorv , varav saltet är urvattnat, även färskt kött för sig själv, om sådant är för handen, men ses noga efter vid uppkokningen att skummet borttages på bägge grytorna; emellertid rensas ifrån ärterna alla maskätna, svarta och annat smått fnask, vilka sedan tvättas och sättas på elden, i så mycket kallt vatten att det står över dem; när det är avkokat, silas den färska köttsoppan därpå eller ökas mera vatten därtill, så att de hava tillräckeligt spad; om man har färskt kött, så skrädes det, och låter man det sedan uti ärterna bliva fullkokat med smör och litet hel ingefära, och då de något kokat, ses noga efter att alla skalen tagas bort, som flyta uppå, vilket gemenligen sker när grytan kokar lyckt. Låt dem sedan koka till dess de äro mosade, då avsilas det salta köttspadet genom durkslag tillika med det feta uti ärterna, så mycket som sältan kan tåla. Skulle intet ärterna vilja väl mosa sig, så spädas de med litet kallt vatten förrän det salta spadet slås på. När de äro fullkokade och skola anrättas, så lägges det salta köttet uti samt korv eller fläsk, vilket som behagas; då man vill sila ifrån ärterna, så är ingen annan skillnad än allenast den, att de först utspädas och göras tunnare med köttsoppa, och sedan river man dem igenom durkslag. Det observeras, att till ärter brukas alltid sjövatten, ty av brunnsvatten bliva de hårda.

  • boz1965 4 augusti 2011

    Skrivet av mattille den 3 aug 2011

    ...bara jag inte använder bilden som boken hadde eller sk tog dennes bild...


    Jodå, du kan använda bilder ur böcker, tidningar, recepthäften och från webbsidor. Men då måste du ha skriftligt tillstånd från den som äger bilden. MK's ledning vill nämligen ha en kopia på det tillståndet innan bilden publiceras här på MK.

    OBS! Tänk på att det inte alltid är den som har publicerat bilden (förlag, webbyrå etc.) som äger den, många gånger är bilder publicerade på licens och man måste ha tillstånd från exempelvis fotografen eller den som företräder honom/henne.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.