Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Paket !

  • mammakavat 10 december 2008

    Har märkt att jag inte är den enda som bor utomlands.

    Därför vågar jag påstå att det
    skulle vara så hjälpfullt om recepten inte innehöll..."paket", "påse" o dyligt.
    Ett paket med bacon i det land jag bor är 500 gr.
    Igår skulle jag göra köttfärsgratäng...400 gr köttfärs, ett pkt bacon...För mej blir det en bacongratäng.
    Då blir det att gå till gubben å fråga om han kommer ihåg hur baconpaketen såg ut i Sverige! Rätterna blir nog många gånger inte precis vad som receptgivarna menat, när man får gissa mängder. Take care!
    åsa

  • irrevirre 10 december 2008

    Ja, det kan jag förstå! Det är bättre med mängder.
    I detta fall kan jag i alla fall hjälpa till med att ett baconpaket här i gamla Sweden innehåller ca 140 g.
    Ganska stor skillnad från 500 g:-)

    Lagar du någon typisk kanadensisk mat ?

  • Smulpajen 10 december 2008

    Jag förstår ditt dilemma, men om vi går in på utlänska saiter så är det ju det landets mått som gäller. Inte alltid lätt kanske att tänka i omvänd term. Jag är säker på att om du frågar receptskrivaren om mängden, eller måttet så får du hjälp:) Men jag ska iaf tänka på det i mina kommande recept:)

  • Jessika 10 december 2008

    Här kommer några "svenska" mått-översättningar:

    1 brk med ex bönor eller grönsaker brukar ha en bruttovikt på runt 400 g.
    1 pkt färskjäst är i Sverige 50 g
    1 påse torrjäst motsvarar 50 g färskjäst
    1 påse saffran är 0,5 g
    1 burk creme fraiche är 2 dl (200 g)
    1 pkt bacon är som sagts tidigare ca 140 g
    1 burk kesella är 200 g
    1 pkt fryst fisk brukar vara ca 400 g

  • Eery 10 december 2008

    sant.. tror att vi är lite för enkeltänkande när vi inte stöter på bekymret själv:(
    men mk är en fantastisk sida, har man bara tillgång till den hela tiden brukar det bara ta minuter innan man får svar(L)

    ska försöka tänka på det i mina recept:)

  • mammakavat 10 december 2008

    Skrivet av Jessika den 10 dec 2008

    Här kommer några "svenska" mått-översättningar:

    1 brk med ex bönor eller grönsaker brukar ha en bruttovikt på runt 400 g.
    1 pkt färskjäst är i Sverige 50 g
    1 påse torrjäst motsvarar 50 g färskjäst
    1 påse saffran är 0,5 g
    1 burk creme fraiche är 2 dl (200 g)
    1 pkt bacon är som sagts tidigare ca 140 g
    1 burk kesella är 200 g
    1 pkt fryst fisk brukar vara ca 400 g

  • segerwitch 10 december 2008

    :(Förstår precis vad du menar! Jag är med i en italiensk matklubb och blir lite frågande när det gäller bakpulver, det står ofta en liten påse????? Inte fören igår, fick jag reda på att en liten påse,innehöll 8 g bakpulver:p

  • Eery 10 december 2008

    ja du ser.. samma problem åt andra hållet:)
    men är det "bara" trassel med måtten så finns en jättebra sida på nätet..
    http://www.receptomaten.se/mattomvandlare.php
    tycker det är besvärligt med begrepp som fl. oz , oz och gradomvandling osv

    Skrivet av segerwitch den 10 dec 2008

    :(Förstår precis vad du menar! Jag är med i en italiensk matklubb och blir lite frågande när det gäller bakpulver, det står ofta en liten påse????? Inte fören igår, fick jag reda på att en liten påse,innehöll 8 g bakpulver:p

  • boz1965 10 december 2008

    Finns lite omvandlare här också:

    http://web.telia.com/~u54504162/javascript/convert/conv_s.htm

  • irrevirre 11 december 2008

    Ibland kan det vara problem här också. Det står t .ex "en burk" och så finns det olika storlekar på burkarna!

  • kocken22 14 december 2008

    Jag tycker att alla kunde tänka på det när man skriver in recept.
    I dagens Sverige kommer det ut många nya produkter i olika burkar och påsar.
    Fortsätter vi att skriva "en burk" hur ser det ut om bara några år då vi förmodligen har samma innehåll och 5 olika storlekar?

    Ta Creme Fraiche som exempel, den finns idag både i 200 gr burkar och i 500 gr burkar.

    Det klokaste är nog att försöka skriva att korrekt från början.

  • annelieberggren 14 december 2008

    Jo, det skulle underlätta en del, men om man tänker till så ser man själv hur mycket som behövs... ialla fall i ca mängd. ibland så står de inget alls, då tar jag slutsatsen att ta den mängd jag anser är lagom och smakar mig fram.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.