Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Receptsök

  • Moline 4 augusti 2010

    Är det någon mer än jag som tycker att det borde rensas upp lite i receptsökkategorierna?

    Exempel: i "Typ av rätt" finns både "Dessert" och "Efterrätt och kaffebröd" - Varför inte "Dessert" samt "Bakat" till exempel?

    Sökbegreppet "Huvudingrediens" är också i behov av upprensning, vad sägs exempelvis om kategorin "Barilla röd pesto"?? Vidare finns separata kategorier för ananas,
    banan, Vitkål, paprika och grekisk yoghurt för att bara nämna några som är onödigt detaljerade.

    Det räcker väl med t.ex. Frukt och Bär, Grönsaker och Mjölk och grädde som redan finns (eller ändra till mejeriprodukter).

    Vill man söka smalare så finns ju möjligheten att skriva in egna sökord också.

    I typ av kök finns också både "svensk" och "Svenska".

    Irritationsmoment tycker jag, sökkategorier ska väl vara relativt enkla och generella, sedan kan man använda fritextsökrutan för att filtrera ytterligare.

  • Josses 4 augusti 2010

    Håller med dig, det är lite rörigt och många kategorier som man skulle kunna sätta ihop.

  • zonale 4 augusti 2010

    Jag instämmer helt Moline...:)

  • Dintan 4 augusti 2010

    Håller också med! (Y)

  • Mistys 4 augusti 2010

    Har också funderat över röran. Behövs en upprensning (Y)

  • frucaos 4 augusti 2010

    Tror att det är vi som lagt in recept som föreslagit egna kategorier och snälla godkännare som sett genom fingrarna ... Men håller också med om att en upprensning behövs.

    Det är även missvisande med antal recept som vi påstås ha - det kryllar ju av gamla dubletter! Någon som hade tid och ork skulle kunna få ett fint litet projekt där ...

  • vinciqator 25 augusti 2010

    Instämmer i att taxonomin borde ses över – den spretar som den är och det fattas väsentliga kategorier, ev.vis LCHF. Jag har påpekat just avsaknaden av LCHF för femton månader sedan, men det är som att hälla vatten på en gås – det blev inte en blött.

    Jag roade mig med att söka på lite väl vanliga ord i receptrubrikerna, ord som enligt min mening inte tillför att dugg, och därmed egentligen inte har där att göra;

    Delikat - 409 träffar,
    Smarrig - 771 träffar,
    Läcker - 1 180 träffar,
    Supergod - 1 243 träffar,
    Jättegod - 2 520 träffar, och sist det verkliga "toppnumret"
    God - 22 716 träffar

    Förvånad? Nä, men klart irriterad. Ingen lagar väl äcklig / oätlig / dålig / sunkig mat och lägger upp ett sådant recept, eller har jag missat nå't väsentligt av nomenklaturen?

    De verkliga bottennappen är den av mig, från tossigt namngivna recept, sammansatta, men likväl tänkbara, menyn; "Läcker bjudpaj", "jättegod sallad" och "smarrig efterrätt". Va?

    Skulle Ni våga beställa det på krogen? Skulle inte tro det – varför då tro att det fungerar här?

  • 7201 25 augusti 2010

    Skrivet av vinciqator den 25 aug 2010

    Instämmer i att taxonomin borde ses över – den spretar som den är och det fattas väsentliga kategorier, ev.vis LCHF. Jag har påpekat just avsaknaden av LCHF för femton månader sedan, men det är som att hälla vatten på en gås – det blev inte en blött.

    Jag roade mig med att söka på lite väl vanliga ord i receptrubrikerna, ord som enligt min mening inte tillför att dugg, och därmed egentligen inte har där att göra;

    Delikat - 409 träffar,
    Smarrig - 771 träffar,
    Läcker - 1 180 träffar,
    Supergod - 1 243 träffar,
    Jättegod - 2 520 träffar, och sist det verkliga "toppnumret"
    God - 22 716 träffar

    Förvånad? Nä, men klart irriterad. Ingen lagar väl äcklig / oätlig / dålig / sunkig mat och lägger upp ett sådant recept, eller har jag missat nå't väsentligt av nomenklaturen?

    De verkliga bottennappen är den av mig, från tossigt namngivna recept, sammansatta, men likväl tänkbara, menyn; "Läcker bjudpaj", "jättegod sallad" och "smarrig efterrätt". Va?

    Skulle Ni våga beställa det på krogen? Skulle inte tro det – varför då tro att det fungerar här?

    Behöver nog förklara varför just jag skriver SUPERGOD !!! Jo, jag tycker själv inte att vissa av mina recept låter ngt speciellt och vill då betygsätta receptet,just med Supergod.

  • vinciqator 25 augusti 2010

    .. och alla delar Din smak? Du förstör för oss andra som letar inspiration.

    Det finns en funktion för betygssättning - använd den i stället.

  • maxxess 27 augusti 2010

    Problemet är väl att sökning på MK är rätt begränsad? Man kan liksom inte skriva in saker och med söktexten "mjöl" få träff på "vetemjöl" såväl som "grahamsmjöl".
    Tänk om man kunde söka på MK som man gör i Gourmet Recipe Manager (en taskig portning av ett Linuxprogram jag kör under Windows).

    Där väljer man att söka i: ALLT, titel, ingrediens, kategori, kök, källa, instruktioner, beskrivning. Ju fler sökkriterier man lägger till desto färre träffar.
    Allt är ju väldigt strikt typat och korrekt i godkända recept så det borde ju inte vara så svårt?
    Då gör det inte så mkt om man lagt på en eller flera kategorier som inte är helt solklara, iaf jag för min del söker oftast på titel, beskrivning och ingrediens i programmet lokalt i datorn..

    Exempel:
    ingrediens: mjöl (1044 träffar)
    +instruktioner: skålla (17 träffar)
    +kategori: bröd (5 träffar)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.