Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Spara recept som PDF, bilder är borta?

  • maxxess 6 mars 2010

    Förr: blev det gigantiska filer man fick hem när man sparade sin kokbok. Så körde man dem genom Adobe 9 pro på jobbdatorn och ut kom en fil på några Mb som kunde läggas i Dropbox och senare kollas i iPhone.
    (mellan raderna kan ni läsa att den genererade PDF:en knappast var optimerad)

    Nu: Får man en Geteliten PDF (typ 100k) men oj, inga bilder är med!

    En av de stora anledningarnar till att jag "hänger på matklubben" är att många användare är så duktiga på att fota hur rätten ser ut. Jag gillar detta skarpt när jag letar recept.

    Hur får jag in bilder i kokboken igen? Jag bryr mig inte om ifall matklubbens PDF är apstor, jag kan optimera den med Adobe med två klick och få ned storleken till 10% av ursprunget utan att det ser illa ut både på skärm och vid utskrift.

  • maxxess 13 mars 2010

    Nu är funktionen ännu mera slimmad... Både med IE8 och Firefox får jag hem exakt 0 bytes i en pdf-fil.

    Hmmm.... är det bara jag som känner behov av att ha informationen "hemma" (eller vill kolla recept i telefonen)

  • maxxess 19 mars 2010

    Löste det hela med ett receptprogram hemma, min backup av recept är OK nu, jag är lugnad :) [och jag kan kolla mina recept i telfonen via webben även om det är omständligt värre]

    Lite märkligt dock att inga svar kommit på detta inlägg på en vecka... Nu blir det inte 0-byte filer längre, men vart tog bilderna vägen? Nån liten kommentar från den som driver sajten hade jag väntat mig..?

  • Lassebra 17 november 2010

    Hej!
    Jag har också sökt receptprogram länge, länge!
    Har nu hittat ett som är utsökt! "Gourmet Recipe Master".
    I detta program kan du använda MealMasterfiler, lägga in bilder, "dra" in ingredienser och beskrivningar.
    Samt använda många andra filformat, skapa HTML-filer, text-filer, MM-filer m.m.
    Programmet är GRATIS! Finns till både WinDos och Linux.
    Mestadels på Svenska...

    http://grecipe-manager.sourceforge.net/
    Testa! Lycka till!

  • boz1965 17 november 2010

    Skrivet av Lassebra den 17 nov 2010

    ...Programmet är GRATIS! Finns till både WinDos och Linux...


    Vad är WinDos för nått? Jag har jobbat professionellt med IT i över 10 år och aldrig sett nåt som heter så. Jag KAN ju iofs ha missat det, men det är inte så troligt...

    Det finns ett föråldrat DiskOperativSystem vid namn DOS, MS-DOS, PC-DOS etc... (kärt barn har många namn) och det finns ett operativsystem som heter Windows. Har du månne blandat ihop dessa två? ;)

  • Lassebra 17 november 2010

    Ooops!
    Ber om ursäkt! Tappade bort ett "w"... Vad är "iofs" för något?
    Men meningen var väl inte att diskutera stavningen, utan matlagningsprogram.
    Min bristfälliga stavning gör ju inte att programmet blir sämre.
    Hälsningar.
    Lasse
    PS.
    ZX 80, ABC 80, Commodore - alla modeller PC, 286 o.s.v.
    Jag har aldrig jobbat med IT, men med datorer i c:a 30 år.
    :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.