Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

"Gamla" recept

  • Eery 31 augusti 2008

    Hej!

    Min gubbe är med i ett blotlag som brukar träffas några gånger om året. Som den matlagningsglada människa jag är vill jag laga maträtter som jag tycker passar in i sammanhanget. Men det är lite halvtrixigt att hitta roliga recept och gubben är inte till mycket hjälp.

    Det spelar ingen roll om det ter sig totalt vidrigt, jag lagar gärna även om jag inte klarar att sätta tänderna i det själv:D


    tack på förhand
    Tess

  • Smulpajen 31 augusti 2008

    Nyfiken fråga! Vad är gör ett blotlag?

  • Eery 31 augusti 2008

    jadu det frågade jag med när han berättade vad han höll på med...

    det är en ganska klassisk fyllefest bara fast vi (ja jag hamnade där med när det blev klart att dom inte är elaka mot små djur) tackar för det gångna året och ställer ut mat till "småfolket"

    skillnaden är att det är festmat i gammal anda..

  • Mellanbellan 31 augusti 2008

    Då äter dom forntida mat från träfat kan jag tro. Gröt i en stor gemensam skål med varsin träslev osv. Fisk, fågel, lamm, nöt, rotfrukter, bär. Jag har ingen aning om hur det går till i ett blotlag men kanske grillad kyckling och fläskkotletter kan vara något att hugga tänderna i, rostade rotfrukter till och massor av mjöd/öl i stora kannor. Är jag på rätt spår tro?

  • The_mama97mia 31 augusti 2008

    Om jag tänker blotfest tänker jag stora köttstycken o mat som man äter med händerna, liksom primitivt... Fårskalle borde väl platsa?
    Annras som ngn skrev ovan - grillade kycklingklubbor blir väl helt bra!

  • Eery 31 augusti 2008

    det är snarare "nassetassar i egen sås" (grisfötter i gelé) och hemlagad leverpastej.. surdegsbröd och hembakat knäcke som är på menyn. brukar finnas grytor av olika slag både på nöt, fläsk och hästkött! och naturligtvis rotsaker och hemodlade frukter som äpplen, päron och bär
    beror lite på säsong

  • kvissel 31 augusti 2008

    Hejsan !
    Det första jag kom att tänka på var vingiablot, alltså en jättefest.
    Jag sökte sedan på vikingamat och fick en hel del träffar, här kommer ett av dom.
    Lycka till

    Kvissel-Anders

    Gör egen vikingamat

    Den typiska maten för vikingar var fläsk och gröt. Här är ett recept för dig som själv vill göra vikinga-mat.
    Arkeologiska undersökningar har visat att det här är precis sådan mat man åt i vikingastaden Birka.

    Stekt fläsk med ärt- och korngrynsgröt
    4 portioner

    1 dl korngryn
    1 dl ärtor
    5 dl mjölk
    400 g stekt fläsk i skivor
    1 äpple
    1 lök
    ev nötter

    Så gör du: Blötlägg torkade ärtor över natten. Koka ärterna i 10 minuter i mjölken, tillsätt sedan korngrynen. Koka på låg värme i ca 35 minuter. Servera med stekt fläsk, äpple, lök och kanske lite nötter.

    Mikael Jägerbrand

  • monac 31 augusti 2008

    låter kul & ursprungligt!:D

  • The_mama97mia 31 augusti 2008

    Himla rolig idé, borde ordna ett vikingablot...

  • Eery 1 september 2008

    :p glöm inte bort "småfolket" bara

  • systeryster 1 september 2008

    Min pappa trodde på att det fanns gårdstomtar och tyckte att man skulle vara snäll mot den annars fick man krångel med det mesta på gården, är de sådana småfolk du menar eller?:o

  • Eery 1 september 2008

    bland annat...

  • evaldo 1 september 2008

    Öspa( ölsupa) från Enviken

    Ingredienser:
    2 fl 33 cl svagdricka
    6 dl mjölk
    34 msk vetemjöl
    12 tsk salt
    3 msk sirap eller socker
    messmör (kan uteslutas)
    tunnbröd
    Sjud svagdrickan. Vispa ner mjölken, som blandats med vetemjölet. Krydda med salt och sirap, eventuellt messmör. Servera genast. Smula ned tunnbröd i öspan. Ät med bröd med färsk getost eller messmör.

    Ur artikeln Fäbodföda


    :D(Y):p

  • marhil 1 september 2008

    Kokt Rökt Grishuvud?Har receptet i en kokbok ;om du vill ha?

  • sonja55 1 september 2008

    MOTTO en maträtt som de gjorde förr när det var fattigt och de hade många barn.
    Kornmjöl, salt och vatten som ångades till en grynig massa som åts med lingonsylt och mjölk eller vitsås och fläsk.

  • Lindanemon 1 september 2008

    Ledsen...... är inte säker på att jag vill vara med på den här festen..... :'(

  • Eery 3 september 2008

    det får ju gärna vara liete festligare:o men det finns en hel del skoj värt att testa

    tack(L)

  • Tillberga 13 september 2008

    vegitarisk korvkaka...dumt namn men då är de

    2½ dl korngryn kokas i 5dl grönsaksbuljong 15 min
    späd med ½liter mjölk (sojamjölk) koka ytterligare 30 min
    skala och hacka 2 lökar,fräs den mjuk i lite margarin
    blanda korngrynsgröten med löken
    tillsätt 1dl russin 2 msk sirap ½tsk vitpeppar ½tsk malen kryddpeppar och mejram
    häll i smortd form och grädda mitt i ungen i 30 min 225°
    stekt fläsk och lingon är gott till och en grönsallad

  • shieldfire 7 oktober 2008

    Jag har nu över 400 gamla recept på min sajt, www.theoldecookerybook.com. Även på svenska finns. Annars, om inte andra språk är ett problem kan du kolla på http://theoldfoodie.blogspot.com/ och längst ner till höger finns en lång lista med mängder med sajter med historiska kokböcker på nätet.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.