Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Malted milk powder

  • Maggan13 3 juli 2009

    Hej!
    Jag undrar om någon vet var man kan få tag på "malted milk powder"? Finns det i Sverige? Eller finns det bara i USA?
    Har hittat ett recept på en underbar chokladtårta som innehåller detta.
    Kan man ev. ersätta pulvret med något annat? Tacksam för svar! :)
    Maggan

  • Grytlappen 3 juli 2009

    Det är detsamma som "Ovomaltine" men jag vet inte om det fortfarande finns i Sverige. Tyckte om det som barn.

  • Maggan13 3 juli 2009

    Tackar! Skall kolla om detta går att få tag på!

    Maggan

  • The_mama97mia 3 juli 2009

    http://webshop.englishshop.se/en/article/45/ovaltine

    Hej, det lär ska gå att få tag på i Sverige, antingen i butikerna i Sthlm o Gbg eller online beställning.
    En del kommenterar det som att det är snarlikt Oboy pulver.
    Lycka till!

  • Grytlappen 4 juli 2009

    Har svårt tro att Oboy kan ersätta Ovomaltine. Vad jag minns så innehåller inte Ovomaltine choklad och inte alls den hiskliga sockermängden som finns i Oboy. Kanske kommer man närmare om Oboy blandas med kondenserad mjölk (pulver) stf. att blandas med mjölk innan det blandas med övriga ingredienser till din tårta. Ovomaltine såldes som ett stärkande "hälsopreparat" och det kan väl knappast ens det mest generösa sinne kalla Oboy (funderingar).

    Hör av dig om du har experimenterat!

    Grytlappen

  • The_mama97mia 4 juli 2009

    Skrivet av Grytlappen den 4 jul 2009

    Har svårt tro att Oboy kan ersätta Ovomaltine. Vad jag minns så innehåller inte Ovomaltine choklad och inte alls den hiskliga sockermängden som finns i Oboy. Kanske kommer man närmare om Oboy blandas med kondenserad mjölk (pulver) stf. att blandas med mjölk innan det blandas med övriga ingredienser till din tårta. Ovomaltine såldes som ett stärkande "hälsopreparat" och det kan väl knappast ens det mest generösa sinne kalla Oboy (funderingar).

    Hör av dig om du har experimenterat!

    Grytlappen



    Jag har inte provat själv! Vb bara de kommentarer jag såg när jag googlade. Men det blir intressant att höra hur det går för frågeställaren!
    /Mia

  • boz1965 4 juli 2009

    "Malted milk powder is a combination of wheat flour, non-diastatic malt flour, and powdered milk. These ingredients are evaporated to give the powder its fine appearance and to make it easily absorbable in liquids. Frequently, malted milk powder contains additional ingredients, like sugar, flavorings like vanilla or chocolate, and preservatives. Some forms are fortified with vitamins to boost nutritional value.

    Since malt powder is naturally sweet, many people adore malted milk powder. When Horlicks® first manufactured it in Chicago, it was sold as an infant formula. It quickly became popular among adults too, and many people used Horlicks® to help children consume more milk. Malted milk powder really gained popularity in the 1920s when it was added to milkshakes and used in the candy malted milk balls, which are covered with a layer of chocolate. Today the most popular brand of these is Whoppers®.

    A few years prior to malted milk powder gaining popularity at soda fountains, Switzerland was enjoying Ovomaltine, later to be known in the US as Ovaltine®. In the 1930s, radio shows like Little Orphan Annie popularized the drink, which contained eggs. Later variants would contain vitamins to add to the claim that Ovaltine®: was very healthy

    In the 1950s, Carnation® became a successful distributor of malted milk powder for use in drinks. Like Ovaltine®, Carnation offered plain and chocolate versions of the powder. These two companies soon replaced Horlicks® as more popular brands, and now it’s much more difficult to find Horlicks®: on the market.

    While most malted milk powder variants began without sweeteners, relying on the natural sweetness of barley malt, few variants today skip adding plenty of sugar. They still may be great ways to get a child to consume milk, especially when calorie consumption is too low, but in general, the sugar content is so high, they should be considered treats rather than staples. Nevertheless, there’s nothing quite like a nice cup of warm Ovaltine®, Carnation®, or Horlicks®: on a chilly morning.

    Malted milk powder can be used in a variety of baked goods to impart more flavor. There are recipes for pancakes, biscuits, and muffins made with the basic powder (without the extra addition of sugar and preservatives). These add slightly more protein to baked goods, and many assert they significantly improve taste. Malt powder on its own is a natural sweetener, which means sugar required in recipes for these baked goods can usually be reduced."

    Källa: http://www.wisegeek.com/

  • boz1965 4 juli 2009

    Skulle tro att det som kommer närmast i smak och funktion är "Nesquik" om man inte vill ta en tur till England och shoppa.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.