Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

saltlake

  • birgit4 15 oktober 2008

    Om man ska göra en egen saltlake till färsk sill, för att
    sedan steka de. Har någon ett recept på saltlake.

  • birgit4 15 oktober 2008

    Skrivet av birgit4 den 15 okt 2008

    Om man ska göra en egen saltlake till färsk sill, för att
    sedan steka de. Har någon ett recept på saltlake.

  • lillawe 15 oktober 2008

    Är den nyfångad?
    Jag brukar salta in strömming efter gammalt manér. Så här står det i min gamla kokbok från 1927. Sillen lägges i en balja och omröres minst en timme med salt. Sedan stryker man med fingrarna av blodet på fisken, rensar den och nedlägger den med ryggarna uppåt, tätt packade i en fjärding, varvis med fint salt (jag tar grovsalt) tills fjärdingen (Hink) är fylld,då den noga tillslutes. Jag brukar låta den få stå orörd minst i månad på ett svalt ställe. Lycka till!(Y)

  • birgit4 15 oktober 2008

    Skrivet av lillawe den 15 okt 2008

    Är den nyfångad?
    Jag brukar salta in strömming efter gammalt manér. Så här står det i min gamla kokbok från 1927. Sillen lägges i en balja och omröres minst en timme med salt. Sedan stryker man med fingrarna av blodet på fisken, rensar den och nedlägger den med ryggarna uppåt, tätt packade i en fjärding, varvis med fint salt (jag tar grovsalt) tills fjärdingen (Hink) är fylld,då den noga tillslutes. Jag brukar låta den få stå orörd minst i månad på ett svalt ställe. Lycka till!(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.