Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Socker-, jäst- och glutenfri diet.

  • fredrik69 30 juni 2011

    Min fru har fått besked om att hon ska gå på en diet som är fri från både socker, jäst och gluten i drygt tre månader. Utmaningen blir att hitta råvaror och recept som passar henne. Är det någon som har erfarenhet av nån liknande diet? I så fall, har ni några recept att dela med er av?

  • busan37 30 juni 2011

    På www.allergimat.com finns en massa bra recept efter olika matallergier. Kanske ni kan hitta nåt där.

  • sjoangen 30 juni 2011

    Hej! har jag ätit nu i flera år. kolla LCHF recept. Lycka till. inte så svårt som man tror först. man behöver inte reda såsen utan bara låta den koka ihop om man nu använder grädde.

  • fredrik69 30 juni 2011

    LCHF? Vad betyder det?

    Skrivet av sjoangen den 30 jun 2011

    Hej! har jag ätit nu i flera år. kolla LCHF recept. Lycka till. inte så svårt som man tror först. man behöver inte reda såsen utan bara låta den koka ihop om man nu använder grädde.

  • idea_ 30 juni 2011

    LCHF är en diet där förkortningen kommer från engelskan. Low Carb High Fat. Har inte själv provat på det å då fettet mestadels kommer från grädde och smör lär jag aldrig göra det heller. Mer än 2msk ger mig magknip, mer än 3 och jag bör hålla mig nära en toalett konstant, och vi pratar dagsranson.

  • fredrik69 30 juni 2011

    Skrivet av idea_ den 30 jun 2011

    LCHF är en diet där förkortningen kommer från engelskan. Low Carb High Fat. Har inte själv provat på det å då fettet mestadels kommer från grädde och smör lär jag aldrig göra det heller. Mer än 2msk ger mig magknip, mer än 3 och jag bör hålla mig nära en toalett konstant, och vi pratar dagsranson.


    Tack för informationen. :) Grädde och smör, hmm. Kan det bytas ut mot mjölksocker-, laktosfria produkter?

  • aattaa 30 juni 2011

    det går att byta ut mot laktosfria produkter.Du kan gå in på LCHF-forumet och kolla där finns alla svar på dina frågor:)

  • Mistys 30 juni 2011

    LCHF är precis vad din fru ska äta låter det som. Finns massor av sidor, tips och recept om man söker.
    Det är jättelätt att hitta bra recept och det skulle inte förvåna mig om din fru vill fortsätta sin kost efter 3 mån då man mår så fantastiskt bra på att äta så här. Man kan få omställningsbesvär i början men sen mår man bättre än någonsin.
    Kolla gärna in www.kolhydrater.ifokus.se
    eller www.kostdoktorn.se

  • FruAst 30 juni 2011

    Men nu är ju inte sockerfritt samma sak som LCHF. Det var ju socker, jäst och gluten hon skulle undvika. skulle det vara utan mjölksocker också? Eller är det helt enkelt kolhydratfritt är ju LCHF bra, men kan hon t.ex. äta potatis är det ju en annan sak.

  • Mistys 30 juni 2011

    Skrivet av FruAst den 30 jun 2011

    Men nu är ju inte sockerfritt samma sak som LCHF. Det var ju socker, jäst och gluten hon skulle undvika. skulle det vara utan mjölksocker också? Eller är det helt enkelt kolhydratfritt är ju LCHF bra, men kan hon t.ex. äta potatis är det ju en annan sak.


    Fast LCHF är socker, jäst och gluten fritt. Om hon sen vill lägga till en potatis eller två till LCHF recepten så går ju det bra. Enklare kan det ju inte bli. Letar man LCHF recept kan man ju dessutom hitta lite goda kakor, efterrätter mm som man kan utnyttja. Det är ju lättare att lägga till än dra ifrån;)

  • fredrik69 1 juli 2011

    Tack för alla tips :) I tillägg till socker-, jäst- och glutenfritt skall hon heller inte äta potatis, ris, pasta eller mjölkprodukter. Jag ser ju att det är flera recept som går att modifiera en del så att det passar in i hennes diet. Tack så mycket. Fler tips mottages gärna ;)

  • FruAst 1 juli 2011

    Ja då är det ju inget att tveka på. LCHF alltså. Köp Annika Dahlqvists bok: LCHF giude och kokbok, Där står allt du behöver veta! Bra att prova på.

    Har testat själv, för lite fibrer för att passa mig och så saknade jag frukt och potatis. Mackorna som jag trodde jag skulle sakna, fanns plötsligt inte behov av. Så kan det bli.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.