Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vetestärkelse

  • Roggan 5 december 2010

    Är det någon som vet om man kan byta ut vetestärkelse mot annan stärkelse, som potatismjöl eller Maizena? Tänkte använda det till att göra mjuk lakrits. Det var länge sen jag köpte det sist. Köpte det på Panduro förut, men nu verkar det vara svårt att få tag på. Någon som har några tips???
    /Roggan

  • Roggan 7 december 2010

    puffar lite...

  • walterego 7 december 2010

    Vet inte om jag är ute och "cyklar" eller om det kan vara till hjälp, men kolla på:
    http://www.kokaihop.se/recept/lakritskola-3
    Vill du sen göra saltlakrits tillsättes Ammoniumklorid.

  • Roggan 7 december 2010

    Tyvärr var det inte den typen jag tänkte på. Tack i alla fall!
    Är mer ute efter recept på den typ av lakrits som finns i lakritspipor. Mixtrade lite igår efter att ha kollat på innehållsförteckningen på olika sorter i handeln. Den blev för lös, men smaken var rätt ok. Skulle vilja ha tag i recept och tillvägagångssätt. Jag har ett recept på mjuk lakrits med vetestärkelse och gelantin. Får kanske testa att använda majsstärkelse eller potatisstärkelse istället.

  • walterego 7 december 2010

    Kan det här ge någon hjälp?
    http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Allergi-och-overkanslighet/Gluten/

  • Roggan 7 december 2010

    Jag har googlat en del men inte hittat så mycket. Jag ska ta och kolla om hälsokosten har det... Jag hittade i mina gömmor 300 g vetestärkelse som jag köpt på Panduro för något år sen, så ikväll blir det kokning av mjuk lakrtis. Blir det bra får jag söka vidare...
    Tack för all hjälp!

  • walterego 7 december 2010

    Vad jag menade med länken var att: Det finns en flik med "kontakt" som du kan skriva till livmedelsverket och, i min fulla tro, få exakt veta vad du kan ersätta vetestärkelse med.
    Koka? Har du kollat med "knäck-kokningstipset". Ta ett par droppar och lägg dem i kallt vatten. Blir det för löst så måste det koka en längre stund.
    Fick ett tips att lakrits ska koka långsamt och länge. Upp till 3 timmar.

  • monfo 7 december 2010

    kan man inte använda idealmjöl?

  • Roggan 7 december 2010

    Missade det! Ska kolla upp det!
    När man framställer rålakrits ska det koka länge, helst under tryck (kan gå lite snabbare då), men det finns säkert många olika recept. Vad gäller knäck-provet funkar det inte på samma sätt som med kola, knäck osv. Det är viktigt med temperatur. Ofta ska det torka lite innan det får rätt konsistens.

    Ska kolla hur det är med idealmjöl också.

    Tusen tack för hjälpen!

  • The_mama97mia 7 december 2010

    *wow* jag är så imponerad, vilken ambition!
    Egen mjuklakrits!
    Heja!

  • walterego 7 december 2010

    INTE Idealmjöl! Det ersättes med Arrowrot vid glutenfritt.
    Hm, har två tryckkokare. Är du spekulant? :)

  • Roggan 7 december 2010

    Mia: Har just gjort en laddning och tjuvsmakat lite. Verkar bli supergott. Smakar som Malacos salta fiskar. Jag har nog gjort det mesta i godisväg skulle jag tro. Tycker det är kul att göra godis. Ibland är det bara så svårt att få tag på råvaror och ofta är det mycket dyrt. Imorgon blir det en annan lakrits med gummi arabicum.

    Walterego: Haha! Det behöver inte vara glutenfritt. Det var bara stärkelsen i vetet jag vill åt :)

    Kanske jag skulle ta en sväng förbi Ö-vik när jag kör upp till Piteå nästa sommar för att titta på dina tryckkokare. o.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.