Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Avec till chokladkaka lr bärkaka?

  • mixie66 30 juli 2009

    snälla kan någon hjälpa mig..
    vi ska ha en såkallad cykelfest här i byn, då ska man äta förrätt hos en familj, varmrätt hos en annan och efterrätt hos en tredje...

    nu har vi blivit tilldelade efterrätten..
    jag har inte riktigt bestämt om de blir en chokladkaka lr en bärkaka
    men de är ju dedär med avec..
    vilken sort rekomenderar ni till någon av dessa sorters efterrätter?

    väldigt tacksam för hjälp..(L)

  • Jessika 31 juli 2009

    Till en chokladkaka skulle jag servera endera en körsbärslikör eller ett sött desertvin. Till en bärkaka skulle jag gärna bli bjuden på en cognac.

  • Darkanna 7 december 2009

    Till chokladkaka, om det är mörk choklad och kraftig chokladsmak, passar speciellt Madeiravin eller portvin, säg halvsöta Madeira, eller Barao de Bilbao(portvin) en liten flaska som fick 5 i betyg av Bengt Fritioffson.

    Till bärkaka beror på sötman, man ska alltid möta upp sötman i en desser tmed vinet. Så om man vill bjuda på dessertvin till bärkaka passar oftast vitt sött dessertvin, säg om det är lite halvsyrligafrukter, kan man dricka Nederburg 75kr tror jag, Sydafrika(halvflaska). Ett sött Vitt vin, med mycket fläder och aprikoskaraktär och med en friskhet som gör att det är supergott till fruktbaserade efterrätter!

  • redd 8 december 2009

    Till mörk choklad passar det mesta, men jag skulle välja något med kraftigare smak, åtminstonde om chokladen håller lite kvalitet.

    En liten mörk lagrad rom, tequila eller möjligen whiskey om man vill vara tråkig. (tror att personalen på systemet kan vara hjälpsamma) Räkna med minst 5-600kr för en flaska och en smakupplevelse utöver det vanliga.

    Det sista jag skulle välja är faktiskt någon söt likör.

    Sedan kan man ju med fördel servera en bärpaj med någon söt sås/glass och lite bubbel till

  • Darkanna 8 december 2009

    Finns söt bubbel till bärdessert(supergott om glass/sorbet serveras till), typ någon Asti bland Mousserande avdelningen, eller Nivole blans söta vita, som är något mousserande men ändå står bland vita söta då den bara räknas som "spritsig". Fått mkt bra kritik i tidningar.

    Mörk rom finns flera bra runt 400 kr, och då kan man med fördel ha någon "visp till" som gärna innehåller samma rom för en fin upplevelse.

    Tequila har jag aldrig testat på någon utbildning som dessertavec, men klart i Mexico dricker dom väl alltid nått!:p

    likörer kan faktist vara gott om man väljer någon med passande "smak" som matchar desserten, säg licor 43(vaniljslikör) till just något innehållande vanilj, eller fin körsbärslikör, eller Disarono(mandellikör) till just Tiramisu där mandellikör(amaretto, Disarono är den orginala amaretton) tillochmed ingår i desserten.

    Njut på!

  • jimboz 8 december 2009

    Jag älskar de lite starkare alternativen därför röstar jag på Grön Chartreuse !

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.