Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur använda hjortron- och havtornsvin ?

  • mafia 17 augusti 2010

    Jag köpte i somras i Finland havtornsvin och hjortronvin. Nu vet jag inte hur jag ska använda dessa. Dricker man dem som vanligt vin och i så fall till vad ?
    Passar de bättre att blanda i drinkar?
    Måste man dricka upp allt ganska snart eller kan man använda en öppnad flaska efter ett tag?
    Hoppas någon kan ge mig råd.
    Tackar på förhand
    Mafia

  • The_mama97mia 17 augusti 2010

    Hej, uj, vin vet jag inte, jag har havtornslikör och hjortronlikör bara.
    Har du smakat? Är det sött? Sötaktigt?
    Vilken alkoholhalt har det? Det har betydelse för hållbarheten kanske.

  • mafia 17 augusti 2010

    Nej, jag har inte smakat. Vågar inte öppna förrän jag vet om det går att spara. På hjortronvinet står det att det är starkt, sen står resten på finska , som jag inte kan. Havtornsvinet är 21%-igt.

  • The_mama97mia 18 augusti 2010

    Det låter ju som att det är likörer du har, då håller dom länge. Ta en hutt till kaffet/desserten, använd i desserter. Ingen måltidsdryck.

  • idea_ 19 augusti 2010

    Nix, kära mia, i finland har de ett stort sortiment av frukt och bär starkviner, går att dricka med lite is, men godast tycker jag det är att blanda 1 del starkvin till 3 eller fyra delar fruktsoda, sockerdricka eller mineralvatten. Blåbärs/svartvinbärsvarianterna passar även utmärkt att blanda med dricka av ciderkaraktär. Men oftast brukar det vara text både på finska och svenska. :)

    Hållbarheten är enorm, då alkoholstyrkan är hög. Har en gång haft en oöppnad flaska i tre år (eller var det fyra...) och en öppnad har hållt i ett år utan problem. Finnarna är uppfinningsrika med det som växer där {party} och det säger jag inte bara för att jag har en farmor därifrån :)

    (Litet tillägg bara, drinkarna brukar vara ganska förödande då man inte känner alkoholsmaken, efter en tre, fyra stycken blir det ofta lite mindre groggvirke och lite mer huvudvärk dagen efter, men de är en utmärkt fördrink på fest).

  • mafia 19 augusti 2010

    (Y) tack Idea ! Det låter jättebra, nu vet jag hur jag ska använda de finska klenoderna och jag ska tänka på det här med berusningseffekten.

  • The_mama97mia 19 augusti 2010

    Aha!!!!!!!!! Tänk vad man kan lära sig här!
    Men matvin är det i alla fall inte?
    Ska kanske prova som liten fördrink med is och sodavatten, jag har svårt för sött.

  • idea_ 20 augusti 2010

    Tja du mia, om det passar som matvin eller inte är väll en smakfråga.... Om du menar att dricka det rent? ABSOLUT INTE. Om du menar i drinkformat... beror det på om du tillhör kategorin som gillar starkcider eller alkoläsk till maten :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.