Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lite fräschare drinkar?

  • twilightsun 4 april 2011

    Hej!
    Jag vill göra drinkar som inte är _såå_ söta, med mycket smak. Jag är väldigt trött på det där alkoholiga slisket - men en söt drink som inte är sliskig är också välkommen! :)

    Har ni några bra recept? Jag är så vilsen! Försökt att googla men blir bara snurrig. :/
    Skulle bli så glad om någon hade lite bra tips!

    Jag har ett gäng likörer: Sourz Pinapple och Rasberry, Cointreau, Limoncello, Frangelico, Kahlua.. och lite olika spritsorter då.
    Köper gärna annat om jag kan få ihop en riktigt smakrik drink som inte känns sockersöt, utan att vara besk!

    Tack på förhand! :)

  • sju 4 april 2011

    Här är några av mina favoriter som inte är så sliskiga:

    Caipirinha: http://www.lyckasmedmat.nu/drinkrecept.asp?drinknr=72
    Mojito: http://www.cocktailguiden.com/drink/mojito-highball
    Sea Breaze: http://www.tasteline.com/drinkrecept/sea_breeze

    Blandar väldigt sällan drinkar med likörer, så jag kan inte riktigt råda dig vad du ska göra med spriten du redan har, speciellt inte om det ska vara fräscha drinkar. Annars är det gott att blanda Cointreau eller Kahlua med kaffe och vispad grädde på toppen, ungefär som en Irish Coffe.

  • twilightsun 4 april 2011

    Tack, dem ska jag titta på!

    Mmm, det är kanske rätt svårt eftersom likörer är sött.. Kanske någon annan har en bra idé.

    Men bra tips! :)

  • The_mama97mia 4 april 2011

    Jag gillar inte heller söta drinkar, caiprinha och mojito är goda, och sen gillar jag margaritha.
    Ett tips annars är att späda drinkarna med kolsyrat vatten, ej sockerdricka/sevenup.

    Ngt annat gott jag testat är bacardi razz, lime, is och jordgubbslikör. Även där gott att späda med lite bubbelvatten.

  • The_mama97mia 4 april 2011

    Ber om ursäkt blev dubelpostat, vet inte varför!!!

  • Lenkan 4 april 2011

    Frozen Strawberry Daquiri är fruktig och god men inte alltför söt, funkar säkert med hallon också om man vill ha den lite syrligare

  • Cassiopeya 4 april 2011

    Sourz apple med sockerdricka brukar bli gott! Vill du ha den ännu fräschare presar du i lite färsk citron :D

    En annan av mina favoriter är färskpressad apelsinjuice och färskpressad citronjuice, jag brukar dricka den så, men det går säkert att tillsätta limoncello om man vill! Testa :)

  • safir74 4 april 2011

    Hm Cointreau är god att blanda med Baileys så det borde gå med Kahlúa också. Blanda 50/50 i ett glas, gärna i en konjakskupa (ej supersizen). Lägg i några isbitar....så gott.
    OBS: tänk på att dricka det försiktigt (dvs smutta), lätt hänt att man dricker upp den snabbt ( i o m den goda smaken) Cointreaun är ju 40% och Kahlúan är på 20 %. annars efter ett par tre styckna blir man lite vääl salongsberusad {messed}

    White Russian är god

    4 cl vodka
    2 cl Kahlúa
    Mjölk

    Drinken bygges i ett kylt highballglas med is, fyll upp med mjölk och rör om.

  • Isia88 4 april 2011

    Jag är väldigt förtjust i mjölkdrinkar! Tycker att det känns som att mjölken i dem tar bort det sliskiga litet - eller så är jag ett omedvetet fan av sliskiga drinkar och därmed inte tänker på det.

    Exempel på favvisar är Rosa pantern och Orgasm.

    Recept Orgasm

    2 cl Baileys
    2 cl Kahlua
    2 cl Amaretto
    8 cl mjölk

    Recept Rosa pantern

    2cl vodka
    2cl likör 43
    2cl grenadine
    8cl mjölk

  • twilightsun 6 april 2011

    Skrivet av Lenkan den 4 apr 2011

    Frozen Strawberry Daquiri är fruktig och god men inte alltför söt, funkar säkert med hallon också om man vill ha den lite syrligare


    Det har du rätt i, det är en väldigt god drink! :) Borde göra den oftare.. Hallon låter gott med.

  • twilightsun 6 april 2011

    Skrivet av safir74 den 4 apr 2011

    Hm Cointreau är god att blanda med Baileys så det borde gå med Kahlúa också. Blanda 50/50 i ett glas, gärna i en konjakskupa (ej supersizen). Lägg i några isbitar....så gott.
    OBS: tänk på att dricka det försiktigt (dvs smutta), lätt hänt att man dricker upp den snabbt ( i o m den goda smaken) Cointreaun är ju 40% och Kahlúan är på 20 %. annars efter ett par tre styckna blir man lite vääl salongsberusad {messed}

    White Russian är god

    4 cl vodka
    2 cl Kahlúa
    Mjölk

    Drinken bygges i ett kylt highballglas med is, fyll upp med mjölk och rör om.


    Haha! Det låter gott, faktiskt, och farligt som du säger :P Jag har nog aldrig testat att dricka två likörer rent ihop.. Men jag ska nog be min pojkvän köpa Baileys när han ska till tyskland nu :D
    Oh, ja, White russian är en favorit! Tack så mycket!

  • twilightsun 6 april 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 4 apr 2011

    Sourz apple med sockerdricka brukar bli gott! Vill du ha den ännu fräschare presar du i lite färsk citron :D

    En annan av mina favoriter är färskpressad apelsinjuice och färskpressad citronjuice, jag brukar dricka den så, men det går säkert att tillsätta limoncello om man vill! Testa :)


    Jag tror verkligen att jag borde använda citron och lime lite mer flitigt i drinkarna..! Bra tips, tack!

  • twilightsun 6 april 2011

    Skrivet av Isia88 den 4 apr 2011

    Jag är väldigt förtjust i mjölkdrinkar! Tycker att det känns som att mjölken i dem tar bort det sliskiga litet - eller så är jag ett omedvetet fan av sliskiga drinkar och därmed inte tänker på det.

    Exempel på favvisar är Rosa pantern och Orgasm.

    Recept Orgasm

    2 cl Baileys
    2 cl Kahlua
    2 cl Amaretto
    8 cl mjölk

    Recept Rosa pantern

    2cl vodka
    2cl likör 43
    2cl grenadine
    8cl mjölk


    Ja, kanske man borde testa lite mer mjölkdrinkar! :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.