Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mat till 50-årsfest

  • biggan61 7 juni 2011

    Vill ha tips på bra enkel mat till en 50-årsfest för 50 personer.
    Ska laga allt själv.
    Är det någon som vet hur många dunkar vin kan tänkas att det går åt?

  • an54 9 juni 2011

    Hej..

    När vi hade 50-årsfest köpte vi jättebillig potatissallad på Willys (deras egen) och så blandade jag den med rädisor och tärnade äpplen....det blev både gott och gjorde stor succe!! Till detta skinka/rostbiff. Till kaffet efteråt hade vi en vanlig kladdkaka(hemmagjord) och grädde till den..Alla tyckte det var supergott o berömde då särskilt potatissalladen!! Hoppas det var till ngn hjälp...Anki {handshake}

  • Cevelie 9 juni 2011

    det beror på om ni ska vara inne eller om ni ska grilla! för då kan jag tipsa dig om grillspättar med olika starka korvar dafgårds "farfars köttbullar", lök, paprika, championer, och till det potatisgratäng och olika goa varma eller kalla såser till. och en go sallad
    sedan för att göra det lite mer festligt så kan du göra en röra på finhackad avocado, tomat, rödlök och persilja och lägga upp det på bruchetta skivor (finns att köpa färdiga i påse "ZETA" på ica maxi) dem blir ännu goare om du lägger på tapenad på soltorkade tomater innan du lägger på röran. : )

  • Lange 9 juni 2011

    Ska du bara ha en huvudrätt och efterrätt eller har du tänkt dig en förrätt eller kanske en buffe? Lax eller silltårta är utmärkt som förrätt eller som del i ett buffebord, det är väldigt enkelt att göra och jag skickar dig gärna recept. Om du tänker buffe så är ju sallader exempelvis pastasallad och olika kallskuret perfekt och alla brukar kunna hitta det dom tycker om så ingen går hungrig från bordet. Det är ju också perfekt att kombinera med grillat. Om du beskriver lite mer vad du tänkt dig så tror jag du kan få hur många tips som helst :)

  • The_mama97mia 9 juni 2011

    Du frågade om vinåtgång - brukligt är väl att man räknar med en flaska på fyra personer, en 3 L box (om det är det du menar med vindunk) är ju fyra flaskor. Alltså 3 L till 16 personer.
    Men vill man bjuda lite mer - du vet själv hur "törstiga" gästerna är kanske, så tänk att 1/2 liter vin per person -> 6 pers per box = 8-9 boxar.

    Jag vet inte hur det är med boxar men skulle tro att du får lämna tillbaka oöppnade, det får man ju med flaskor om man har köpt för mycket.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.