Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rosenvatten

  • annica_johansson 21 juni 2009

    Hej!!!!!!!!(Y)
    Jag har kollat runt lite bland recepten och hittat att det ska vara rosen vatten i några recept och jag undrar var får man tag på rosenvatten gör man själv eller finns det att köpa i affären.
    Mvh Annica:D

  • rektorskan 21 juni 2009

    Jag beställdepå apoteket för många år sedan, försök där.

  • 21 juni 2009

    kolla i mataffären typ coop eller ica maxi eller willys,
    bland de utländska varorna, rosenvatten används ofta i efterrätter eller sallader osv så mitt tips är att kolla där.(Y)

  • AnneNi 21 juni 2009

    Jag kollade på apoteket förra året och där jag var hade de inte det och sa inte att de kunde ta hem. Däremot hade de på en hälsokostaffär. I matbutiken har jag aldrig sett det, men jag har o andra sidan inte heller letat...
    Så mitt tips är att kolla hälsokosten (men kanske inte Life el dyl för där tror jag inte de har, utan någon lite mindre "lokal" butik med lite annat utbud.
    Lycka till och berätta gärna om du hittar på något annat spännade ställe!

  • mooseella 21 juni 2009

    ROSENVATTEN

    Ett enkelt och bra recept på ett milt rosenvatten.
    Rosenvatten används i maträtter, efterrätter och bakverk, och som smaksättare till olika saker som honung.
    :D
    Ingredienser:
    100g rosblad, endast kronbladen
    2 ½ dl vatten.

    Gör så här:
    Hacka kronbladen fint.
    Koka upp vattnet slå över det över rosenbladen och låt det stå över natten.
    Sila bort rosbladen genom en fuktig, men urvriden silduk eller genom kaffefilter.
    Häll upp på väl rengjord flaska, förslut väl och förvara i kylskåp.

    Inom kosmetika används rosenvatten till ansiktsvatten, i hudkrämer och som doft .

    Fick receptet av en vän för länge sedan..

  • UllaC 21 juni 2009

    Rosenrulle
    Stog i receptet att det fanns att köpa på apoteket, men jag har inte kollat upp det.-

  • redd 21 juni 2009

    Kolla dom utlänska butikerna, och om du känner dig osäker FRÅGA, dom som har butiken är för det mesta väldigt pratglada och ger mer än gärna tips till korkade svennar, dom ser oss ungefär som barn när det gäller deras råvaror.. Vilket inte är så felaktigt i ärlighetens namn..

  • nettan74pettan 22 juni 2009

    På Coop står rosenvattnet bland den utländska maten som ofta står ganska nära kryddor ody.

  • silverblue 22 juni 2009

    Såg det på Willys idag! :-) Säger som ovan kolla bland utlänska varorna!(Y)

  • Miltons7a 22 juni 2009

    Finns på hyllan för invandrar mat har köpt både på willys och ccop

  • babbs 27 juni 2009

    Ö&B har rosenvatten och även apelsinblomvatten.

  • annica_johansson 15 juli 2009

    Tack så mycket för alla tips där jag kan hitta rosen vatten (Y):p:p
    Bra att det finns på Ö&B,har ganska nära dit.:p(Y
    Mvh Annica:p:p(Y)(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.