Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Säknar Kärnmjölk

  • russinbullen 28 juni 2009

    I Danmark kan man köpa "kernemälk"i alla matbutiker, det är så gott, men det tillverkas visst inte här?
    Frågade på Netto, men de hade aldrig hört talas om det.

  • MrsC 28 juni 2009

    Ja det gör jag med...det var gott med syrlig Kärnmjölk, det måste vara många herrans år sedan den försvann från butikerna. På 1960 talet minns jag att vi hade det hemma hos mamma och pappa...

  • idea_ 28 juni 2009

    Den sorten de sålde i sverige var inte så syrlig, provade den nån gång på 90-talet, då vi alltid köpte kärnmjölk i finland som var syrligare blev den svenska motsvarigheten en besvikelse. Nu har de slutat sälja "Kirnu Pimä" i torne och säljer bara "Pimä" (surmjölk) till min stora sorg.

  • russinbullen 28 juni 2009

    Får väl köpa nästa gång man åker till Danmark. Kommer ihåg den iskalla "koldskålen", som man blandade med vispad ägg, vaniljsocker och riven citronskal. Sen hade vi krossade kardemummaskorpor på. ack blir alldeles vemodig. undrar om man kan frysa det...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.