Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad för vin till matlagningsvin?

  • Eric Josefsson 14 januari 2008

    Främst använder jag rödvin i maten, har bara testat 2 sorter, det första (minns inte namn) var okej, det andra var mindre okej.
    Men vad är ett bra allroundvin för mat som finns tillgängligt i box? Någon som har tips? Flaskvin är inte intressant med tanke på att vinet ska förvaras ganska länge i öppnat tillstånd.

  • Kockis88 14 januari 2008

    det finns två sorter som jag använder mig av . Castillo de Gredos (rött och vitt) sen har jag använt mig av castillo de anna (rött och vitt) båda finns som box oxh kostar runt 150kr på systembolaget

  • Jessika 14 januari 2008

    Om jag köper vin till mat brukar det bli de små tetrorna (ca 2 dl) eller småflaskor. En box håller i ca 6 veckor och så ofta har jag inte vin i maten att jag hinner göra av med en hel box på den tiden.

    Annars tar jag ev. slattar och häller i istärningspåsar och stoppar i frysen. Eftersom det bara är jag som dricker vin hemma så händer det att det blir lite kvar i en flaska och efter en dryg vecka är det inget jag dricker upp men i maten fungerar det ju jättebra.

    Ytterligare ett alternativ är ju matlagningsvin som faktiskt är riktigt bra.

  • evaldo 14 januari 2008

    Finns det vin hemma så använder jag det om det passar till matlagning.
    Annars får det bli matlagningsvin som är riktigt bra till mat.

  • Eric Josefsson 14 januari 2008

    En box håller i mer än 6 veckor, det är inga problem, jag kör kanske 3 boxar om året (i kylskåp). :D
    I en box får man ju i princip ingen luft i vinet.

    Matlagningsvin har jag personligen inte mycket för. Göra en god sås på den är hopplöst, alternativt så få man använda enorma mängder.

  • markus 28 januari 2008

    Matlagningsvin är en tragisk kompromiss. Använd ett par kronor extra på ett vin även till matlagning. Ni har igen det i resultatet

  • Kiddo 28 januari 2008

    Rött vin skall inte vara för fruktigt och saftigt utan ha en viss struktur. Det klassiska rådet är att kocken skall vilja ta ett glas ur flaskan medan han står och lagar, annars är det för dåligt. Raimat är en box som jag tror funkar för både kock och gryta/sås. Att koka nötkött i en flaska rött, bacon, svamp och lök är bland den bästa franska husmanskost man kan äta.

    När det gäller vitt vin är det viktigt att det är torrt och inte aromatiskt, en vitvinsås kan förstöras av ett tyskt småsött vin som var så populärt på 70-talet. Sikta på Sauvignon Blanc, det är krispigt och torrt och passar till pasta vongole, vitvinsås eller vad du nu är ute efter.

  • markus 28 januari 2008

    Precis. Har inte kunnat sagt det bättre själv

  • Eric Josefsson 29 januari 2008

    Tack, för svaren, ska utforska möjligheterna när den nuvarande boxen tagit slut. Under tiden har jag köpt Castillo de Anna, jag undrar om det inte var det här vinet som jag hade innan förra boxen. Men det är bättre än vinet som precis tog slut iaf. :)

    Fast boxen(inte vinet) var av dålig kvalité, kranen sitter apkasst. :o

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.