Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Varför så lite om öl?

  • 12 november 2005

    Det slog mig när jag gick in på dryckes delen av detta forum att de flesta frågor kring drycker handlar om vin och ibland sprit. Är det någon typ av lobbyism som pågår, varför pratas det så lite om öl? Öl är en dryck som finns i mer smakvarianter än vin och passar till de flesta typer av mat. Öl är ur ett alkoholpolitiskt synsätt klart att föredra framför vin och sprit. Är det fult och billigt att dricka detta flytande bröd?Nu till min egentliga fråga..Jag är ute efter ett öl som produceras i Sverige av Grebbestad Bryggeri, vid namn Prippklubbens Starkpilsner. Ölet är mycket gott och jag smakade det själv så jag var på västkusten i somras. Problemet är att ölet bara finns på Systemets beställningssortiment i Västra Götaland (O-län), artikelnr 81881.Som jag förstår det hela kan man ju beställa öl eller vin från utländska producenter även om det inte finns i Systemets sortiment mot offert(?), varför kan man inte göra det samma med öl och vin som finns i lokala sortiment om man är beredd att betala lite extra?? Eller kan man det? Någon som vet? Hur som helst kan jag rekommendera detta öl, läs mer på http://www.prippklubben.seHa det!Micke

  • 18 november 2005

    Ett gott, spännade och roligt öl.Det har det där lilla extra, trots att det är en "vanlig" pilzner...Historien bakom ölet ger ju det en extra puff, f-- va skoj och det tycker ju tydligen fler än jag. Såg att de på Prippklubbens hemsida prippklubben.se har lagt upp info hur man får tag på ölet utanför Västergötland.Du har helt rätt, skrivs det något alkoholrelaterat så är det om vin. Kolla bara vad dnna delen av forumet heter... Det är den feta vinpimplande 40-list generationen som får sätta mallen för allt här i Svedala. De har missat det faktum att öl finns i bra många fler varianter och smakuplevelser än vin. "Tro inte att du är fin för att du dricker vin, du är som alla andra, TRIST!"

  • 1 januari 2006

    Tack för tipset om detta roliga och trevliga öl. Här på den sk. landsbygden föredrar i alla fall vi män fortfarande öl framför vin.Prippklubbens var förträffligt till ett svenskt julbord!

  • e_p_a2000 4 november 2007

    Tack för tipset, kul att det finns fler än jag som är lite reserverade mot vinkulturen

  • farmoringer 4 november 2007

    Jag tycker om både öl och vin. Beror på vad man ska äta tycker jag. När det gäller helg mat alltså. Vardagar så är det mjölk som gäller..

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.