Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vin till kräftor - NEJ!

  • Lumumba 16 augusti 2011

    Jag fick just ett e-brev via Matklubben om ett erbjudande att köpa en uppsättning viner. Inget fel med det, förutom att där framhölls att "vin passar bra till kräftor". Det gör det INTE!

    Till kräftor är givetvis öl och (ev.) det enda som gäller. Det finns inget annat som passar, förutom mineralvatten möjligtvis.

    Att dricka vin till kräftor är och förblir bara fjolligt!

  • niklasmiddag 16 augusti 2011

    Det må så vara! Men om man kanske vill skåla lite så är det ju roligare med vin.

    Testa Geisweiler Monopole Crémant de Bourgogne Brut nr 7685 på Systembolaget.
    Mousserande torrt vitt. Behöver inga tillbehör för att vara gott heller :)

  • Lumumba 16 augusti 2011

    Roligare att skåla i vin än i nubbe? Nej, inte enligt min uppfattning. Jag säger som Albert Engström: Kräftor kräva dessa drycker (syftande då på en kall och god nubbe).

  • eemil 16 augusti 2011

    Att dricka vin till kräftor passar mig alldeles utmärkt.

    Ölen och nubben spar jag till surströmmingen.

  • The_mama97mia 16 augusti 2011

    Smaken är som baken...

    En mat & vin skribent rekommenderade halvtorr Riesling till kräftorna. Tror det var Måns Mölstad.

    Men till surströmming ska det vara mjölk.... haha....

  • tottas 16 augusti 2011

    (Y)Kan man dricka rosevin till kräftor???

  • bigganv 16 augusti 2011

    Enligt experterna ska det vara ett vitt vin med mycket syra till kräftor........
    men jag föredrar öl i alla fall.

  • ms8 16 augusti 2011

    Det ska va cider från affären eller cola till kräftor.Förstöra med sprit-nej tack.

  • Cassiopeya 16 augusti 2011

    Skrivet av tottas den 16 aug 2011

    (Y)Kan man dricka rosevin till kräftor???


    Man kan dricka allt till kräftor, precis som till allt annan mat, men vad som är gott måste ses som en subjektiv uppfattning. Själv dricker jag för det mesta helt vanligt kranvatten, passar utmärkt till det mesta.

    Pannkakor, våfflor och liknande är extra smarriga att dricka mjölk till, och fredagens kötträtt blir lyxigare med ett glas rött, cider (från mataffären) eller mineralvatten kan vara gott till viss mat...som någon ovan skrev, smaken är som baken{lashes}

  • mattjejen 16 augusti 2011

    Visst kan man dricka rosé till kräftorna... Fick tipset på systemet att Stone Valley från Californien passade... och det va jättegott till både räkor å kräftor... det finns på box men bara över sommaren. Det ska oxå va gott att blanda med 7-up {dance}

  • Amika 17 augusti 2011

    Och jag som inte dricker alkohol över huvudtaget dricker alkoholfri cider eller cola jag med. :) Jättegott till kräftor. Smaken är som baken, tack och lov! :)

  • boz1965 17 augusti 2011

    Skrivet av Lumumba den 16 aug 2011

    Jag fick just ett e-brev via Matklubben om ett erbjudande att köpa en uppsättning viner. Inget fel med det, förutom att där framhölls att "vin passar bra till kräftor". Det gör det INTE!

    Till kräftor är givetvis öl och (ev.) det enda som gäller. Det finns inget annat som passar, förutom mineralvatten möjligtvis.

    Att dricka vin till kräftor är och förblir bara fjolligt!


    Håller med du! (Y)

    Källarsval öl och iskall nubbe till kräftorna, annars hoppar jag nog hellre över. {eat}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.