Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Äldre(van)vårdens "mat"

  • The_mama97mia 3 februari 2009

    Jag skrev under i förra omgången.
    Håller med om att de flesta boenden - och skolor!!! borde ha lokalt och närproducerad mat. /m

  • bernit 3 februari 2009

    Skrivit under - men när man ser det som hände i Göteborg med skolmaten som östes upp från golvet - ja man blir förbannad !!!

  • boz1965 3 februari 2009

    Skrivet av bernit den 3 feb 2009

    Skrivit under - men när man ser det som hände i Göteborg med skolmaten som östes upp från golvet - ja man blir förbannad !!!


    Förbannad är bara EN av alla känslor man får. Indignation och sorg är andra. Nog borde det finnas pengar till ordentlig mat åt våra gamla, det är trots allt DE som har byggt vårt land. Som det verkar nu är nog inte ättestupan långt bort...

  • Monika46 3 februari 2009

    Har också skrivit under... Jag har egen erfarenhet då min svärmor bodde på servishus. Maten var usel i smaken och där sattes inte ens fram salt och peppar på matbordet i matsalen så de gamla kunde krydda maten.
    En kväll åkte jag och min make hem till svärmor och kvällsmaten stod orörd på bordet. - Mor skall du inte äta din mat frågade min man.
    - Den går inte att äta sa svärmor, den är jätteäcklig. Min man tog en sked och smakade och det var det värsta han fått i sin mun. Han spottade ut det med en gång och klagade till den ansvariga sköterskan, men ingen brydde sig. Inte ens den kvinnliga läkaren brydde sig när min man tog upp det till en diskussion. Läkaren blev bara sur i stället.
    Så är det att bli gammal i Sverige idag. Ingen bryr sig om de gamla. De som oftast är den generation som har de bästa kockarna för de har både slaktat och konserverat och lagat god husmanskost i hela sitt liv, och så hamnar de på servicehemmet och får grismat. Nej fy för den lede. Tur att det visas på Tv, så det kommer upp till ytan.. Synd jag inte såg programmet, men det går väl i repris hoppas jag.

  • Tiadina 4 februari 2009

    Skrivit under. Viktigt det här!

  • jenkar 4 februari 2009

    jag arbetar inom hemtjänsten som undersköterska å jag tycker så synd om de gamla som måste äta den vidriga maten som vi tvingas servera.. nej! det skulle vara som förr när det fanns gått om pengar i kommunerna å mycket personal, då fick man laga mat hemma hos de gamle tänk va mysigt! men den tiden är förbi, det var ju före min tid.. minns att min farmor å farfar hade en så kallad hemsamarit hemma som lagade mat.. så är det inte nu, skulle aldrig hinnas med!! tyvärr!.. blev så förbannad när jag läste i vår kommunla tidning här i kungälv att våran kommunalordförande hade smakat på maten som de äldre serveras i hemtjänsten å han tyckte att den var såå god... är han dum i huvudet eller?! svar ja!.. jag skriver under!

  • Ekorrungen 4 februari 2009

    Jag skrev under förra omgången! Skrämmande utveckling, att inte ge skolbarn eller gamla god, näringsriktig mat. Det måse la va bättre att laga maten på plats än att det ska transporteras flera mil!

  • kuhlin 14 februari 2009

    Jag har också skrivit på och tycker att det är rena vansinnet att det får förekomma i vårt så kallade välfärdsland.:@ Jag skulle även vilja passa på att säga att alla kommuner inte är lika snåla och ge min gamla hemkommun en stor eloge(L).Där snålas det inte på maten. Vällagad mat och efterrätt varje dag till de äldre. Hembakat kaffebröd förekommer också ibland till kaffet annars blir det köpt, men dopp till kaffet blir det iallafall varje dag.

  • anluk 14 februari 2009

    Det är tacken till de äldre som byggt upp vårt land. Nä jag blir bara så jäkla förbannad!!! Och barnen som är vår framtid..... Iofs har vi nog ganska bra skolmat här i Ljungby om man jämför med många andra kommuner men HELA Sverige ska ha bra mat både för våra gamla och barn! Har skrivit under tidigare.

  • systeryster 14 februari 2009

    Ja det blir ju inte billigt med maten som lagas i storkök om den sedan inte äts utan kastas som oätlig. Nej man vill ju våga bli gammal...:'(
    Bert Karlsson var på tv4 i morse och pratade kost. Han har hunnit tänka ut mycket bra och använder sig av sitt kändisskap att föra ut sina åsikter. Betydligt bättre än när han hade drag under galoscherna.

  • marialm 14 februari 2009

    signed and sealed

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.