Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Eran favoritkokbok?

  • GunillaGranberg 8 maj 2009

    Min baskokbok är "Stora kokboken". En present av svärmor för drygt 30 år sedan. Där får man svar på det mesta.
    Har annars många kokböcker, och fler lär det bli. Är med i bokklubben "Mat och njutning", och har köpt många härliga böcker där.
    Inför grillsäsongen vill jag gärna puffa för "Gucka, världens röra"(Henrik Francke). Den innehåller många tips på grilltillbehör.
    Kolla även in Allt om mat´s "Mera fredagsgourmet". Vilken pärla!

  • The_mama97mia 8 maj 2009

    Får hålla med flera ovan där- ... VÅr Kokbok är nog den enda jag inte vill vara utan faktiskt. Även om man väl borde kunna det nu, sen är Rutiga kokboken lite som en extended version av Vår kokbok tycker jag o sen fick jag den nya Bonniers stora kokbok för några år sen och den var en njutning för ögat.
    Annars söker jag numera recept på nätet o särskilt här då...

  • bernit 8 maj 2009

    Av alla de hyllmetrar kokböcker jag har är det två böcker som alltid finns till hands:
    Stora kokboken (i skinnband från 1945) här finns inga halvfabrikat

    Karl Blunck's Gastronomisk handbok, som jag har i 3 olika ex.
    4;e upplagan från 1939 som jag inte använder
    7;e upplagan som jag köpte när jag jobbade som kockelev för 100 år sedan och som jag använder mest
    och en nyutgiven som jag fått i present men som jag tycker är för mycket omarbetad

    Hittar ofta böcker på loppis, förra veckan köpte jag "Frankrike a'la carte" en gourmetsresa med Siv och Key Nilson på Franska västkusten, precis utläst och placerad bland alla andra i bokhyllan.

  • geaber 8 maj 2009

    Min favoritkokbok är "Nya Annas mat".
    Äntligen får jag lite fyllig smak på maten.
    Jag köpte boken på bokrean för några år sedan och den har slagit ut alla mina gamla kokböcker!

  • Mizan_ 8 maj 2009

    tycker Bonniers kokbok är den jag har använt mest av alla mina kokböcker har två upplagor av den, en äldre variant jag fick som har alla de "gamla goda" och en nyare variant som har lite mer modernt....... sen fick jag en kokbok som heter "mat för barn - och deras föräldrar..... kan verkligen rekommenderas......(Y) Innehåller många enkla och goda recept som alla står med stor tidsmarginal i angiven tid vad receptet tar att göra.... Sen använder jag mej oxå myxket av internet nu...

  • poffa 22 maj 2009

    Man bör helt klart ha en blandat sortiment av baskokböcker, då dom kompletterar varandra.

    Några förslag som jag gillar, och det finns givetvis flera sådana.

    Bonniers kokbok

    Rutiga kokboken

    ICA Förl. Stora kokbok

    VÅr Kokbok




    Sedan är Escoffiers stora kokbok i två delar ett måste att studera!

    I övrigt så finns det drösvis med nischade kokböcker från mer eller kända författare..

  • jimboz 22 maj 2009

    Jag tycker Internet är bäst, då behöver man ingen kokbok !

  • redd 22 maj 2009

    Är det en ny maträtt är det "Vår kokbok" som gäller, är det något jag har en aning om så blir det internet (t.ex. MK).

    Vår kokbok använder jag med andra ord bara när jag inte kan avgöra "kvaliten" på recepten. Men en fantastisk bok med basrecept på allt.

  • majamia 23 maj 2009

    Jag älskar att bläddra i kokböcker och har köpt på mig många fina böcker med åren!!
    Just nu är nog min favorit:

    Medelhavsmat för svenska kök av Mette Ankarloo (L)

  • mini08 23 maj 2009

    Jag har rätt många kokböcker men den jag använder allra flitigast är "annas nya kokbok" av Anna Bergenström. Jättemånga bra vardagsrecept!

  • anluk 23 maj 2009

    Har också mängder av kokböcker som tyvärr inte används så där jätteflitigt... Men Anne Braws böcker gillar jag. Är kyrkböcker men man måste absolut inte vara religiös för att läsa dem, massor med härliga recept som jag hittat där!

  • Lisa35 23 maj 2009

    MIn favoritkokbok är Leila Lindholms "A piece of cake". Jättemycket goda recept, bl a på muffins!!

  • alvig 23 maj 2009

    "A piece of cake" den gillar jag också! Alla Leilas är bra.:)

  • Lisa35 23 maj 2009

    Ja, hon är inspirerande att se på tv:n och boken är super. Med alla fina muffinsformar i alla dess färger som går att köpa nu blir ju bakningen ännu roligare!! :D

  • Lotten_J 23 maj 2009

    Vår kokbok har varit min trygghet genom åren. Nu anv jag den knappt alls pga alla recept som finns på nätet. Men tycker den är en jättebra grund för den som är nybörjare.

  • fleming 24 maj 2009

    Doktor Dahlqvists och Airams LCHF-Kokbok
    http://butik.pagina.se/fb_tipsheet.asp?Art=72417250
    åker fram flera gånger i veckan.
    Men de flesta recepten googlar jag fram.

  • mattant41 24 maj 2009

    Många kokböcker står det i hyllorna men favorit, inte en aning mest blir det blädder i dem och fast det finns så mycket recept på internet så blir böckerna bara fler.
    Flitigast använd är nog just nu Sju sorters kakor.

  • grethel 2 juni 2009

    Vår kokbok har allt. Jag är inne på min tredje, dom andra 2 har utvecklat "lösbladssystem".
    En favorit just nu är en nyutkommen bok "Schmidts etta" mat och reseskildringar. Lite annorlunda läsning.
    Annars är det nätet som gäller.

  • mooseella 2 juni 2009

    Älskar kokböcker, har nu flera nya att frossa i.
    Nyfångat, en fisk och skaldjursbok av bla Tengby (Y)
    Carolas Ekokök av Carola Magnusson (Y) Suverän bok
    Carolas Ekosöta, väldigt många goda saker här. Och jag gillar inte sötsaker :D
    Sannas Matbok - för den självläkande människan av Sanna Ehdin, ännu inte tittat i
    Per Morbergs nya bok Scenen, livet och konsten att laga mat. Intressant, har bara läst lite ännu

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.