Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur tänker ni kring detta med inälvsmat?

  • Gnurf 17 april 2009

    I förrförra veckan när jag tillagade leverbiffar (självklart från scratch) i gräddig sås (fast eg var det lättmjölk med majsredning och blankade av det hela med matlagningsyoghurt eftersom det ju pågår sommardiet här i huset) med finstrimlad kassler, purjo och broccoli så skickade jag med Matlådor till lilla Hjärtat med förmaningen....:

    "Nu blir det inte blodbrist denna vecka iallafall!!" (Y)

  • Lotten_J 17 april 2009

    Men det var inte jag som började :p Tänker du bara med "lillhuvudet" nu eller :p Nu skulle vi hålla oss till inälvsmat o dylikt ha ha ha


    Skrivet av Gnurf den 17 apr 2009

    Diskussionen kring att mumsa på testiklar...flyttas lämpligen till tråden "Fräcka lördag" (Y) Nu håller Ni ju på att spåra ur fullständigt Flickor...:o

    Kram/Vän av ordning

  • Lotten_J 17 april 2009

    Vet inte om du missade men jag är uppväxt på landet och bor nu i stan. Intressant det där om matvanor skiljer sig åt mellan stan och landet. Men har ju märkt på sambons barn att dom är uppväxta med en helt annan mat än mina barn trots att det är "stadsbarn" allihopa.


    Skrivet av Myggan-65 den 17 apr 2009

    Nej StinaO, du är inte ensam om att TYCKA OM lever och blodmat!! :) Du nämnde levergryta med bacon och en massa andra godsaker och du fick det att vattnas rejält i munnen på mig kan jag säga.

    Speciellt vi kvinnor skulle behöva äta betydligt mer av den typen av mat med tanke på vad inälvsmat och blodmat innehåller. Jag anser nog att det är bättre att få i sig järn och vitaminer på ett naturligt sätt, i maten, framför att äta dyra vitaminpreparat

    Jag får känslan av att de flesta som äter/tycker om inälvsmat och blodmat är uppväxta på landet, alternativt har släkt som bor på landet. Rätta mig gärna om jag har fel, för det vore mycket intressant att få lite grepp om hur matvanorna skiljer sig mellan landet och stan.

  • Myggan-65 17 april 2009

    Sorry Lotten J, jag kom på att du hade skrivit det i samma stund som jag skickade. :(
    Naturligtvis att man kan ha olika anledningar till varför man inte vill ha inälvsmat, precis som du har skrivit så är det ju ingen trevlig funktion som lever och njure har i kroppen och det är lätt att tänka på vad det skulle kunna finnas i organen. Njure är för övrigt inget som jag ens har funderat på att smaka.
    Vi har ju alla vissa saker som vi bara inte tycker om, p g a konsistens, smak eller annan anledning och det är sånt som är svårt att ändra på. Vissa anledningar KAN "sitta i huvudet" som någon antydde, andra anledningar är nog svårare att hitta

  • bayrare 24 april 2009

    Hej igen!
    Jag såg att det var någon som frågade efter recept med testiklar. Om man googlar på lammtestiklar kommer det upp massor av recept. Vanligast är kanske att man drar av skinnet om det är kvar. (Köper man i affär är det borttaget redan.) Sedan skär i skivor och panerar i något "ströbröd" som man tycker om eller har hemma. Och sen steker som vanliga biffar. Möra o fina blir skivorna och smakar lite åt stekt kycklinghållet.
    (Y) bayrare

  • Gnurf 24 april 2009

    Gott gott-i-gott-gott...i helgen är det JAG som slänger några testiklar på grillen....(Y)

    Skrivet av bayrare den 24 apr 2009

    Hej igen!
    Jag såg att det var någon som frågade efter recept med testiklar. Om man googlar på lammtestiklar kommer det upp massor av recept. Vanligast är kanske att man drar av skinnet om det är kvar. (Köper man i affär är det borttaget redan.) Sedan skär i skivor och panerar i något "ströbröd" som man tycker om eller har hemma. Och sen steker som vanliga biffar. Möra o fina blir skivorna och smakar lite åt stekt kycklinghållet.
    (Y) bayrare

  • VanillaBowl 8 maj 2009

    Nej, det där med inälvsmat kan jag inte med.
    När jag var gravid i början på 60-talet fick jag äta rå lever för mitt dåliga blodvärde...det ni, det var inte gott, rent av skitäckligt.(N)
    Däremot brukar jag salta in renhjärta och det är helt suveränt gott, särskilt dagen efter kvällen före.
    Ha en bra helg :D

  • Skogis59 8 maj 2009

    (L)

    Skrivet av jan-gunnar-j den 15 apr 2009

    Kycklingleversauté, portvinsstuvad.
    Kalvlever Anglaise.
    Njurgryta från Nävelsö.
    Leverpastej!!!
    Grynkorv.
    Gräddstuvad ungnötslever med ris.
    Tänk vad mycket gott många går miste om!!



    När gifter vi oss?!?! Älsklingmat.

  • bernit 8 maj 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 15 apr 2009

    Kycklingleversauté, portvinsstuvad.
    Kalvlever Anglaise.
    Njurgryta från Nävelsö.
    Leverpastej!!!
    Grynkorv.
    Gräddstuvad ungnötslever med ris.
    Tänk vad mycket gott många går miste om!!


    För att inte tala om kalvbräss,
    Stekt kalvnjure, eller sauté
    Oxtunga,
    Medium stekt lever med baconstrimlor
    etc. etc

  • Skogis59 8 maj 2009

    Jag är en älskare av inälvsmat.
    Lever, hjärta (rökt älghjärta *dreggel* kycklinglever - hjärta. Åt detta senast på en matmarknad i Krabi Thailand. Några dagar för så blev jag serverad Chickensnake.... Fan va knaprigt... *spottar ut*. Fick senare reda på att det var kycklingfötter!! *yek*:'((N)
    Nötnjure äter vi när vi har tillfälle. Vi är kobönder.
    Grynkorv få mig att gå i spinn *snurr* :D

  • Skogis59 8 maj 2009

    Mediumgrillad nötlever!! Lätt rosa i mitten.....

  • bernit 8 maj 2009

    Jag tror att de flesta som inte tycker om inälvsmat börjar med att bestämma sig för att det är just inälvsmat (äckligt) och sedan är det kört.
    Jag tror att om man smakar inälvsmat utan fördomar så kommer de flesta att tycka det är jättegott för visst är smaken betydligt rikare på inälvsmat än en torr "ytterlårsfilé"

  • Skogis59 8 maj 2009

    Den färskaste lever jag tillrett var fortfarande varm. 2 timmar före sprang den omkring i skogen. Färskare går inte att uppbringa.

    Rådjurslever (ungdjur) är bäst. Men älgkalv är inte lågt efter.

  • Stintan 29 maj 2009

    Mald leverbiff är mycket gott och en paté (egen komposition) gjord på smeten till mald leverbiff och köttfärs + kryddor blir jättegod. Populärt bland vänner.
    Paltbröd och blodpudding är förstås toppen , men det finns inte här i Holland, tror inte ens att jag kan få tag på fryst blod för att göra själv. Därför inhandlar vi bl a dessa charkvaror när vi är på besök i Sverige.

  • kallebakom 12 augusti 2012

    blodpannkaka,blodkorv,blodpudding,syrrans leverpastej (vet ej hur hon gör), 4st mkt goda saker !

  • boz1965 13 augusti 2012

    Äter det mesta med undantag för njure och bräss.

    Gräddstuvad kycklinglever t.ex. går inte av för hackor. :p

  • TTJ 14 augusti 2012

    Gräddstuvad nöt/kalvlever med potatis och lingonsylt är bland det godaste som finns!!! (Y)
    Leverbiff, blodpudding, leverpalt, blodpalt, blodkorv, är också inälvsmat som är jättegott enligt mig. (L)
    Leverpastej är ett måste på mackan! :)

  • DoctorWho 14 augusti 2012

    Den inälvsmat jag har smakat tyckte jag smakade metalliskt, ungefär som när man biter sig i tungan och blöder. Jag har bra järnvärde (hb) på gränsen till för högt. Kroppen tyckte nog att jag inte behövde mer järn. För ca 15 år sedan tyckte jag mycket om leverpastej, men nu smakar det pyton. :(

  • Lena 15 augusti 2012

    Kokt tunga till jul är ju bara så gott
    Rökt hjärta också är kanon gott
    Leverstuvning lika så
    blod pannkaka lika så
    blodpudding också

  • ms8 15 augusti 2012

    Leverstuvning med ris o lingon. Mums.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.