Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur tänker ni när ni handlar?

  • EvaHeleneAntonsen 6 februari 2012

    Jag bor i Danmark, och här är inte ekologi jättedyrt längre. Det var det för 10-15 år sedan, när jag började köpa ekologisk, men nu går det ofta att hitta billigare ekologi (som du också har upplevt, Rostok) Jag tror, att enda sättet att få billigare ekologi i Sverige, är att köpa mer och mer av det. När jag läser danska artiklar om ekologi i Sverige, ser det ju lykligtvis ut som om det stiger och då borde det jul bli billigare med tiden. :) Se tex:
    http://www.landbrugsavisen.dk/Nyheder/Netnyheder/2012/1/30/SvenskoekofremganggavnerDanmark.htm?fag=A

  • amateur 17 mars 2012

    Det är alltid lätt att vara miljösmart, ekologisk och demokrat när plånboken tillåter.

    När man vet att "svenskt" kött (som styckats i Sverige) kan betyda att djuren vuxit upp var som helst, så slutar man ju bry sig.

    Det finns ingen anledning till att äggen ska kosta det dubbla för att de går fritt. Inte i ett land som Sverige där vi har hur mycket land som helst!

    Vi värnar om strandskydd för de vilda fåglarna, men skulle varenda svensk få 30 meter strand till sin bostad, skulle det ändå bara motsvara en enda procent av alla våra stränder! (Insjöar inberäknade förstås.)

    Det finns kort sagt ingen balans mellan kostnad och miljökrav.

    Jag tror att vi alla är miljövänner av naturen, men när det går över till att bli sekteristisk religion, så gör vi mer skada än nytta. Framför allt får en massa människor med små medel bära hundhuvudet eftersom de rika i alla fall lever bekvämt.

    Och det ska de göra. Inget samhälle har fått det bättre av att alla ska ha samma standard - där man alltid har botten som norm.

  • LitenRos 17 mars 2012

    Jag handlar alltid bra råvaror inte på grund av att jag är rik (för det är ingen som jobbar inom vården) utan för att jag tänker på vad jag stoppar i mig och min familj. Sen tror jag att ju fler som väljer Krav, Ekologiskt, rättvise märkt osv kommer det att på sikt bli billigare och bättre mat för oss alla.:)

  • EvaHeleneAntonsen 17 mars 2012

    Skrivet av Ydreforsan den 17 mar 2012

    Jag handlar alltid bra råvaror inte på grund av att jag är rik (för det är ingen som jobbar inom vården) utan för att jag tänker på vad jag stoppar i mig och min familj. Sen tror jag att ju fler som väljer Krav, Ekologiskt, rättvise märkt osv kommer det att på sikt bli billigare och bättre mat för oss alla.:)


    Ja, precis så tänker också jag - att ju fler som väljer ekologiskt osv. ju bättre och billigare kommer det bli på sikt. Och inte är jag rik heller - är ensamstående mamma, men jag tycker att det är så väldigt viktigt med bra råvaror till mina barn och jag själv. Faktisk håller jag på att skriva en kokbok med idéer till, hur man kan leva ekologisk och miljövänligt, utan att behöva betala för mycket.

    Ät mindre kött tex. Eller baka ditt eget bröd och laga egen sylt av självplockade bär. Spara brödbitar i frysen och laga eget ströbröd, laga egen youghurt lätt på billig mjölk osv. Det åar klart att det tar lite mer av din tid, men i slutändan blir man så glad, när man kan sätta fram god, billig, nyttig och ekologisk mat för familjen :)

  • Mistys 17 mars 2012

    Skrivet av MaritaE73 den 5 feb 2012

    Svenskt helst,men plånboken styr.Är det bra pris handlar jag på mig....men köper inte ekologiskt,tror inte på det.I mitt tycke verkar det bara vara dyrare grejor o begriper inte hur vissa varor kan vara ekologiska....


    Tror inte heller på ekologiska varor och krav vs vanligt odlade. Nyss framkom det ju i ett test att vetemjöl innehöll kadmium, ingen skillnad på eko eller vanligt.
    Var på en kurs om frukt och grönt. I den framkom att ekologiska grönsaker innehöll mer toxiska ( farliga) ämnen pga av svampangrepp som fått fäste. Dessa fanns inte på vanligt odlade. Man påstod att dessa ämnen var farligare än de bekämpningsmedel man använder i vanlig odling. Hur sant detta är vet jag inte men det var vad man kommit fram till i tester.

  • soccermum 17 mars 2012

    Skrivet av sju den 26 jan 2012

    .Rättevisemärkt är ganska viktigt för mig, så jag håller utkik efter det, även om jag inte alltid väljer en rättvisemärkt vara. Jag bojkottar Israel sedan många år, vilket innebär att jag alltid nagelfar frukt och grönt och kollar Ean-koder. Hittar jag felmärkta från Israel varor protesterar jag till ansvariga i butiken. De känner mig vid det här laget och det händer allt mer sällan att jag hittar felmärkta produkter, så det ger resultat faktiskt.

    Jag handlar inte alltid ekologiskt, men om priset är motiverat gör jag det. Mjölk t.ex. handlar jag alltid ekologiskt. Fisk måste vara MSC- eller KRAV-märkt, annars handlar jag inte och jag äter inte längre jätteräkor.


    (y) (y) (y)

  • husmusen88 18 mars 2012

    Eftersom man inte kan lita på kravmärkning, ekologisk märkning mm så struntar jag fullkomligt i att köpa sådana varor. Dessutom har jag alltid undrat hur fasiken tex en banan kan vara ekologisk, när det ekologiska borde vara att inte köpa banan över huvud taget. Lite mindre fel gör det inte rätt.
    Jag köper det som är billigt och det jag kan stå för.
    En del saker undviker jag som fisk, guldfågelns produkter,ägg från burfåglar mm.

  • DoctorWho 18 mars 2012

    Skrivet av husmusen88 den 18 mar 2012

    Eftersom man inte kan lita på kravmärkning, ekologisk märkning mm så struntar jag fullkomligt i att köpa sådana varor. Dessutom har jag alltid undrat hur fasiken tex en banan kan vara ekologisk, när det ekologiska borde vara att inte köpa banan över huvud taget. Lite mindre fel gör det inte rätt.
    Jag köper det som är billigt och det jag kan stå för.


    (Y)(Y)(Y)(Y)(Y)
    Så gör vi också. Men en gång var det rea på många ekologiska varor, de var tom billigare än de vanliga varorna. Så vi handlade enbart ekologiskt den gången.

  • Okänd 18 mars 2012

    Skrivet av husmusen88 den 18 mar 2012

    Eftersom man inte kan lita på kravmärkning, ekologisk märkning mm så struntar jag fullkomligt i att köpa sådana varor. Dessutom har jag alltid undrat hur fasiken tex en banan kan vara ekologisk, när det ekologiska borde vara att inte köpa banan över huvud taget. Lite mindre fel gör det inte rätt.
    Jag köper det som är billigt och det jag kan stå för.
    En del saker undviker jag som fisk, guldfågelns produkter,ägg från burfåglar mm.



    (Y)(Y)(Y) Visst! Du har så rätt, om bananerna i synnerhet. Vill man handla helt ekologiskt riktigt skall man upphöra att köpa något av det som odlas där regnskogar skövlats. Bananer, ananas, kaffe, choklad o.s.v.

  • The_mama97mia 18 mars 2012

    Jag hörde en gång, att om man vill göra sin insats där det liksom märks mest fast kanske inte i den egna plånboken - så är det kaffe och potatis som gäller.
    Det gällde då detta med ekologiskt. Alltså besprutning.

  • UBO5011 18 mars 2012

    Jag köper enbart svenskt kött och gärna från närproducenter, ok lite dyrare men då får jag köpa lite mindre och fylla på med alla utmärkta rotsaker vi har. Lagar all mat från början och bakar allt bröd själv här har Coop mjöl från Wästgötarna så det blir det som gäller.
    Köper en hel del ekologiskt men då ska det helst vara svenskt och det eftersom reglerna för eko odling är strängare i Sverige än utomlands. Var på kurs i tyskland där en professor stod och sa att om ni får problem med sjukdomar på växten så behandla med det eller det preparatet som tur va så var ju länstyrelsens konsulent med och sa snabbt att det får ni inte i Sverige. detta upprepades flera ggr.
    Det känns mer rätt att göra så trots att jag inte är högavlönad men man får lära sig hushålla. :-)

  • stbcn1122 19 mars 2012

    Skrivet av MaritaE73 den 5 feb 2012

    Svenskt helst,men plånboken styr.Är det bra pris handlar jag på mig....men köper inte ekologiskt,tror inte på det.I mitt tycke verkar det bara vara dyrare grejor o begriper inte hur vissa varor kan vara ekologiska....

  • stbcn1122 19 mars 2012

    Skrivet av MaritaE73 den 5 feb 2012

    Svenskt helst,men plånboken styr.Är det bra pris handlar jag på mig....men köper inte ekologiskt,tror inte på det.I mitt tycke verkar det bara vara dyrare grejor o begriper inte hur vissa varor kan vara ekologiska....

  • stbcn1122 19 mars 2012

    Skrivet av MaritaE73 den 5 feb 2012

    Svenskt helst,men plånboken styr.Är det bra pris handlar jag på mig....men köper inte ekologiskt,tror inte på det.I mitt tycke verkar det bara vara dyrare grejor o begriper inte hur vissa varor kan vara ekologiska....

  • stbcn1122 19 mars 2012

    Skrivet av MaritaE73 den 5 feb 2012

    Svenskt helst,men plånboken styr.Är det bra pris handlar jag på mig....men köper inte ekologiskt,tror inte på det.I mitt tycke verkar det bara vara dyrare grejor o begriper inte hur vissa varor kan vara ekologiska....

  • EvaHeleneAntonsen 19 mars 2012

    Skrivet av ullaoedman den 18 mar 2012

    Det känns mer rätt att göra så trots att jag inte är högavlönad men man får lära sig hushålla. :-)


    Precis! Det handlar om att hushålla (Y)(Y)(Y) . Jag prioriterar min och min familjs hälsa och vällevnad, därför köper jag ekologisk och försöker leva miljörigtigt - och det fastän man inte alltid kan lita på varken det ena eller det andra (fast som tur är, är kraven till ekologi och tom. konventionell odling av tex grönsaker och frukt här i Danmark väldigt säkra).

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.