Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

kvalité på maten

  • kajsa36 28 april 2008

    Jag säger bara att: är det inte tur att var och en får göra som den vill...:p Jag lagar och äter den mat som faller mig i smaken... och som tur är så gillar resten av familjen de jag gör oxå.. (fast inte alltid måste jag väll erkänna) fniss.....

  • piusamadeusmozart 28 april 2008

    Vi har aldrig sås till maten. Men två droppar riktigt god olivolja på den kokta potatisen jo. Förresten så kupade jag mina första potatis igår medan jag samtidigt satte de sista.

  • ankianka 28 april 2008

    Här lagas inte mycket med feta såser o inte används grädde så ofta heller.
    Men det har jag märkt att i recepten i matklubben används ofta grädde o ost..i allt tycker jag nästan.

  • Ernst76 28 april 2008

    Varför är alla så rädda för smör och grädde? Vi människor har ätit animaliska fetter i tusentals år. Däremot är vi inte "vana" vid så mycket kolhydrater som vi äter nu för tiden, vi har inte odlat vete, havre mm speciellt länge och allt socker är helt "främmande" för våran kropp (undantag fruktsocker och lactos). Det är snarare därför i kombination med för lite fysiskt aktivitet som gör att vi blir mer och mer överviktiga!

  • kajsa36 28 april 2008

    Skrivet av Ernst76 den 28 apr 2008

    Varför är alla så rädda för smör och grädde? Vi människor har ätit animaliska fetter i tusentals år. Däremot är vi inte "vana" vid så mycket kolhydrater som vi äter nu för tiden, vi har inte odlat vete, havre mm speciellt länge och allt socker är helt "främmande" för våran kropp (undantag fruktsocker och lactos). Det är snarare därför i kombination med för lite fysiskt aktivitet som gör att vi blir mer och mer överviktiga!
    Ja kunde inte ha sagt det bättre själv..... Helt riktigt...

  • Fiona 28 april 2008

    Skrivet av Ernst76 den 28 apr 2008

    Varför är alla så rädda för smör och grädde? Vi människor har ätit animaliska fetter i tusentals år. Däremot är vi inte "vana" vid så mycket kolhydrater som vi äter nu för tiden, vi har inte odlat vete, havre mm speciellt länge och allt socker är helt "främmande" för våran kropp (undantag fruktsocker och lactos). Det är snarare därför i kombination med för lite fysiskt aktivitet som gör att vi blir mer och mer överviktiga!


    (Y)

  • enAnnan 28 april 2008

    Givetvis äts det mycket mer skräpmat i Sverige idag!
    Varför skulle annars föräljningen av sådant öka markant, och likaså allt som är färdiglagat, färdigkryddat osv. Ökningarna är enorma. Det lagas helt klart mindre mat nuförtiden.
    Jag tycker att det är trist och sorgligt, även om jag själv inhandlar det ibland.

    Smör och grädde är jag inte rädd för, men återigen; det kan alla få mat att smaka gott med. Själv försöker jag ta mig mer och mer ur "creme-friche-träsket" och lagar mer mat från grunden, mer buljong, mer fisk, mer grönt och bönor överlag.
    Och fisk är ju bland det snabbaste man kan laga nuförtiden.

    Och mina barn går och lägger sig klockan 21 och då ska vi dessutom ha hunnit med ett kvällsfika oxå, så våra middagar intas vid 18-18.30 ungefär. Vilket gör att jag har gott om tid på mig att förbereda maten på (inte på träningsdagar då, men då förbereds maten dagen innan redan).

    Vad äts det då som tar sådan lång tid att laga att det inte är klart förrän 21. Jag menar vi äter ju långkok som lergryta, lasagne, grytor osv och hinner det..
    Beror på när man slutar jobba förstås..

  • enAnnan 28 april 2008

    "creme-fraiche-träsket"
    ska det naturligtvis vara...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.