Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pinsamt eller Smickrande!

  • Dintan 30 september 2011

    Skrivet av asasto den 30 sep 2011

    susanneedgren om du handlat på systemet i Jakobsberg så kollar de alla som ser ut att vara 30år eller yngre och ibland är det svårt se om folk är 40 eller 30. Själv är jag 40år men en kollega trodde jag var 25 (och hon är inte ensam att komma med en sån kommentar, tur det inte är tvärtom och att man ser 15år äldre ut) så ibland ser man ju inte ut att vara den åldern man är.


    En gång i Jakobsberg och en gång i Viksjö...

  • Jilliii 30 september 2011

    Just ja, kom på en sak. Hade precis fyllt 18 och var ute och sprang en runda. Fick då en önskan att köpa hem snus till min (äldre) sambo då jag ändå sprang förbi affären. Brukar för övrigt köpa sådant till honom för sådant får han sköta själv. Men just då var det ju lite roligare då jag nu faktiskt fick köpa. Så jag gick in i affären, Pekås. Fick jag visa leg? Nope... Sprang snopet därifrån

  • DoctorWho 30 september 2011

    En av mina släktingar sa att kassorna i mataffärer är programmerade att göra stickprovskontroller på varor med åldersgräns. Om det stämmer måste troligen kassörskan slå in ett personnummer så att betalningen kan genomföras. Det kan vara förklaringen till att man måste visa leg även om man är 30+.

  • Bumbis 30 september 2011

    Skrivet av Transporter den 30 sep 2011

    En av mina släktingar sa att kassorna i mataffärer är programmerade att göra stickprovskontroller på varor med åldersgräns. Om det stämmer måste troligen kassörskan slå in ett personnummer så att betalningen kan genomföras. Det kan vara förklaringen till att man måste visa leg även om man är 30+.


    Det stämmer men dom slår inte in något personnummer utan dom tittar på kunden i fråga och ser han eller hon ser ung ut så ber dom väl om leg.

  • Gnurf 30 september 2011

    Samma problem som Bozze...skägget är vitt (tofsen under hakan). Brukar säga att om jag sparar ut det så ser man ut som Jultomten...

  • 123Linnea 11 november 2011

    Minns när jag skulle fylla 20. (Märkligt - det var ju riktigt länge sedan...)
    Jag skulle ha fest och när man fyller 20 är det ju inte tu tal om vilken sorts fest det skulle vara...
    Problem: Jag fyllde på lördagen och på den tiden var det ju lördagsstängt...
    Går in på fredagen då, förstås.
    Damen går och hämtar mina varor.(jo, förr i tiden handlade man över disk!!)
    Hon nämner summan.
    - Nej förresten - har du leg?
    Och jag langar fram leget. Hon accepterar. Först.
    - Nej, det är ju i morgon, säger hon sen.

    Snopet?

  • Josses 11 november 2011

    Skulle hämta hem min dotter som är 16 år och några av hennes vänner inne i Ö-vik en lördagskväll i somras. När jag väl hittade åt dem så var de i vår stora lekpark mitt i stan, de må tyckas vara stora ibland men i lekparken gillar de att vara ändå, hela gänget är UNF:are så nykter var de. Rätt som det är så kommer det fram en kille som tillhörde ett annat gäng till mig.
    -Öh, visst är du mamma till en i det där gänget?!
    -Ja, det är jag kan du du gissa vem?
    -Öh, Svärd eller vad hon nu heter, hon i den svarta munkjackan som står där borta.
    -Japp, rätt men vi heter Schwarz säger jag.
    Sedan pratar vi lite allt möjligt han och jag och några till när han helt plötsligt säger:
    -Hur gammal är du när du har en så stor dotter???
    -Gissa säger jag.
    -Äh, du är väl en 73:a säger han efter en stunds studerande av mig.
    -Tack så väldigt för den komplimangen. du har gjort mig dag säger jag då.
    men du är några år fel. Känner min VÄLDIGT ung då.
    Jag fyller nämligen 45 i mellandagarna så jag sken som en sol!.(Y)

  • Mistys 12 november 2011

    Skrivet av Transporter den 30 sep 2011

    En av mina släktingar sa att kassorna i mataffärer är programmerade att göra stickprovskontroller på varor med åldersgräns. Om det stämmer måste troligen kassörskan slå in ett personnummer så att betalningen kan genomföras. Det kan vara förklaringen till att man måste visa leg även om man är 30+.


    Nja...... i butiken låser sig kassan så fort man drar en ålderkontrollerad vara. Oavsett sort....energidryck, öl,spel eller cigg. Kassören måste då slå in leg eller en kod för att komma vidare ( kod om man inte tar leg) Det är fruktansvärt svårt att bedöma ålder, speciellt på en hundradels nanosekund då man ju inte vill stirra på kunden för länge. Det finns också mystery shoppers som kommer in och handlar och testar om kassören tar leg. Dom kollar då att alla som ser ut att vara under 25-30 får visa leg. Om så inte är fallet får kassören en varning. Affären har fått skriva på massa papper innan dom fått tillstånd att sälja spel och alkoholhaltiga drycker samt cigg. Man betalar också skyhöga avgifter varje år för att få behålla tillståndet. Kommunerna själva gör också kontroller och det som händer om någon då säljer till någon under 18 är att kassören själv får ta straffet inte butiken, höga böter eller fängelse i högst 1 år. Detta kanske kan vara bra att veta så man inte blir irriterad när man får visa leg. Ingen vill väl riskera fängelse för att en kund blir irriterad över att få visa leg och man vet aldrig när och hur ofta dessa kontroller görs. Du kan ju vara kontrollanten eller kontrollanten kanske står i entrén ....hur ska kassören veta det??
    Om man vet vilka rigorösa tester, kontroller och hårda straff det är kanske man blir mer ödmjuk inför detta. Kassören är ju också en människa som vill behålla sitt jobb och inte få böter eller straff. Är det då pinsamt eller smickrande?

    Gör gärna detta test! Hur många rätt får ni;)

    http://www.systembolagetkampanj.se/gissaalder/

  • soccermum 13 november 2011

    Skrivet av Misty09 den 12 nov 2011

    Skrivet av Transporter den 30 sep 2011

    En av mina släktingar sa att kassorna i mataffärer är programmerade att göra stickprovskontroller på varor med åldersgräns. Om det stämmer måste troligen kassörskan slå in ett personnummer så att betalningen kan genomföras. Det kan vara förklaringen till att man måste visa leg även om man är 30+.


    Nja...... i butiken låser sig kassan så fort man drar en ålderkontrollerad vara. Oavsett sort....energidryck, öl,spel eller cigg. Kassören måste då slå in leg eller en kod för att komma vidare ( kod om man inte tar leg) Det är fruktansvärt svårt att bedöma ålder, speciellt på en hundradels nanosekund då man ju inte vill stirra på kunden för länge. Det finns också mystery shoppers som kommer in och handlar och testar om kassören tar leg. Dom kollar då att alla som ser ut att vara under 25-30 får visa leg. Om så inte är fallet får kassören en varning. Affären har fått skriva på massa papper innan dom fått tillstånd att sälja spel och alkoholhaltiga drycker samt cigg. Man betalar också skyhöga avgifter varje år för att få behålla tillståndet. Kommunerna själva gör också kontroller och det som händer om någon då säljer till någon under 18 är att kassören själv får ta straffet inte butiken, höga böter eller fängelse i högst 1 år. Detta kanske kan vara bra att veta så man inte blir irriterad när man får visa leg. Ingen vill väl riskera fängelse för att en kund blir irriterad över att få visa leg och man vet aldrig när och hur ofta dessa kontroller görs. Du kan ju vara kontrollanten eller kontrollanten kanske står i entrén ....hur ska kassören veta det??
    Om man vet vilka rigorösa tester, kontroller och hårda straff det är kanske man blir mer ödmjuk inför detta. Kassören är ju också en människa som vill behålla sitt jobb och inte få böter eller straff. Är det då pinsamt eller smickrande?

    Gör gärna detta test! Hur många rätt får ni;)

    http://www.systembolagetkampanj.se/gissaalder/



    8 av 10 men fy vad svårt det var!! ;)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.