Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Saker du ALLTID gör själv, dvs ALDRIG köper färdig lagat

  • ros 5 mars 2009

    :)Hej!
    Jag försökar att laga lite mer vid vissa tillfällen, för att frysa in till dom dagarna som jag inte har så mycket tid för matlagning.
    Det är mycket som går att frysa: köttbullar, pannbiffar, köttfärslimpa, grytor, kotletter, pajer, revbensspjäll, kycklingfilé, fläskfilé mm mm(Y)

  • Gnurf 5 mars 2009

    Jag gör all min Tofu själv...precis varenda gnutta....(L)

  • anja39 5 mars 2009

    Skrivet av 123Linnea den 5 mar 2009

    Fy farao vad ni är duktiga.
    Det är väl klart att man försöker göra det mesta själv, men jag trodde i min enfald att det fanns fler än jag som hade dagar när det körde ihop sig och man varken hann eller orkade.
    Vad äter ni då?

    då blir det nog pizza eller något annat färdig lagat.....

  • matlibba 5 mars 2009

    Allt utom raspeballer pitepalt och surströmming.
    Lax är en favorit. :D

  • Gnurf 5 mars 2009

    En laxpasta slänger man ju ihop på några minuter :) Eller en biffwok. Eller kycklingwok. Eller omelett. Inte kan man väl bli så trött att man inte orkar ens 10min vid spisen!?? :( Skämt åsido...visst kan det kännas segt och motigt ibland, inte minst med kinkiga ungar :'( En välfylld frys underlättar för mig.

    Jag har färdiga matportioner infrysta i form av olika "grytor" som kan serveras till pasta, ris, potatis, bulgur osv. Benämner denna mat som "Katastrofmat"..."Idag blir det Katastrofmat" är ett vedertaget begrepp några gånger per år i Gnurfens kök....:D

  • matlibba 5 mars 2009

    Jag lagar allt ifrån långkok till snabbare rätter.
    Spisen är inte så farlig. :D

  • lisbethv 5 mars 2009

    Kokar alltid kräftorna själv beror nog mest på att vi tycker det är för lite smak på köpta(Y)
    aiolin är hemmagjord, snapsen brukar vi däremot köpa:D

  • pia61 8 mars 2009

    De flesta maträtter tillagas från grunden i mitt kök! (Y)
    Möjligtvis kan jag faktiskt använda den färdiga ostsåsen ibland...men det är nästan det enda, för den tycker jag är jättegod! (Y) :)

  • mrstepes 8 mars 2009

    Plättar/pannkakor, dressingar, färdigrillad kyckling, bullar, potatissallad, potatisgratäng, köttfärssås, rulltårta, chokladbollar, pulver till varm choklad är ännu en sak som inte kommer innanför min dörr...
    Kommer inte på mer just nu men det är säkert en del till :p

  • RazorTongue 8 mars 2009

    Hade gärna lagat mer mat och frusit in, men jag har bara frysfack så det skiter sig liksom. Får inte plats med så mycket, så att göra så mycket som jag skulle vilja går inte.
    :(

  • Lena 9 mars 2009

    köttbullar, sylt, pizza, pölsa, kalvsylta, bakar allt, ugnsbakar jul skinkan,kokar även min egen saft, lasagne, biff, äppelmos, pajer i alla valörer, med mera. en som gillar att hålla på i köket.(L)(L)

  • 123Linnea 9 mars 2009

    Hmmm...

  • anja39 9 mars 2009

    pannkakor skulle jag aldrig köpt färdiga. dom gör jag alltid själv mmmm

  • tankgirlie 9 mars 2009

    Oj det är massor men ett bra exempel är köttbullar, det skulle jag aldrig köpa färdiga. Och jag skulle inte kunna tänka mig att bjuda på köpta kakor eller tårta, allt sånt bakar jag själv. Pizza köper vi aldrig heller, godare att baka själv.........Listan skulle kunnas göra väldigt lång, det mesta smakar bättre när man gjort det själv.......

  • anmawa 9 mars 2009

    Färdiga grillmarinader har jag aldrig förstått mig på. Våffelsmet och pannkakor gör jag själv. Färdiga kroppkakor är inte goda. Flädersaft gör jag, men nu när barnen blivit större saftar och syltar jag mindre. Jag blir bekvämare ju större de blir konstigt nog. Baka tårta kan jag inte så där gynnar jag kondiset för det blir aldrig lika snyggt och gott när jag gör det själv.

  • monac 9 mars 2009

    grytor,soppor,kalla och varma såser. dressing,marinader. gratänger och lassange..det mesta.
    ....men har inget "förbud" på färdiga köttbullar "och liknande.
    Tycker det är bra att det finns vissa små enklare genvägar ibland.

  • kickiekblad 9 mars 2009

    potatismos köttbullar ja nästan all mat köper nästan aldrig nåt färdigt

  • Babzan 9 mars 2009

    Gör alltid Janssons frestelse själv så att den blir salt och gräddig!! Köttfärssås är ju urenkelt att göra och kan varieras i oändlighhet:):p

  • Vetebullen 9 mars 2009

    Ja det finns många rätter som man ALLTID gör själv.
    Några exempel som jag kommer på just nu är korvkaka, ärtsoppa, potatismos,
    julskinkan, bärkrämer, pajer, sockerkakor, rulltårtor, pannkakor, pitepalt, kålgryta,
    alla rätter på viltkött, soppor på grönsaker, rotfrukter, kött eller fisk. Jansson här också (Y)

  • marwis 9 mars 2009

    Skulle aldrig köpa färdig tårta. Är nog för ekonomisk för det!!
    Sen finns det ju så himla massa goda och enkla tårtrecept.
    /Marie

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.