Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sodastreamer

  • hasta 4 juli 2008

    Jag brukar blanda i äppeljuice i det soda-streamade vattnet (1 juicepaket till 2 flaskor vatten). Det blir nästan som alkoholfri äppelcider.

    Annars blir det mest kolsyrat vatten med pressad citron i.

  • irrevirre 4 juli 2008

    Vi har inte en sodastream men en WasserMax och det säger jag att den vill jag inte vara utan.
    Förr fick man släpa på vatten från butiken för jämnan eftersom min man inte gillar kranvatten.
    Nu är han bättre på att få i sig vätska. Jag brukar ha i citron eller lime i glasen eller, när vi har gäster, i en bringare. Kolsyreflaskan byter vi in på bensinstation.

  • jas65 4 juli 2008

    Jag köpte min första soda stremer när jag fick min första lön efter ett sommar jobb, och den hade vi kvar länge och kasserad nu. Det var i början av sommaren 1980, och då hade affärerna hyllorna fyllda med essenser. Men sedan så försvann intresset för dem. Men jag tycker att det är kul att den har kommit illbaka.
    Mvh
    Glöm inte att höfta mera med variationer i soda stremern bland blåbär och soda vatten.

  • Daniel_lizett 4 juli 2008

    Skrivet av ca70 den 4 jul 2008

    Skrivet av frucaos den 4 jul 2008

    OJ, är det verkligen ingen som har något negativt att säga om den?
    Jag har själv varit lite sugen att skaffa en, men måste få med mannen på noterna... de är ju inte helt superbilliga trots allt.
    Om några år när barnen lärt sig gilla kolsyra kan det säkert vara superbra!
    Skulle vara spännande att kolsyra blåbärssaft...


    Det negativa är väl priset då, men det uppvägs av att man slipper kånka på så mycket pantflaskor, både hem och till pantautomaten...


    ja man får väl se till att man är en miljövän..

  • anluk 4 juli 2008

    Barnen fick en sodastreamer när de sålde jultidningar för ett par år sedan och den är välanvänd. Har aldrig provat med saft i det skall vi testa!!! Kan bara säga till dig evaldo: Köp en du kommer inte ångra dig!

  • Matglad-54 4 juli 2008

    :) En undran, hur länge håller bubblorna när man har gjort iordning en flaska med soda streamer? Om man nu skulle sätta in den i kylskåpet och spara till dagen efter är det några bubblor kvar då? Jag funderar att köpa en.....

  • Amika 4 juli 2008

    Skrivet av Matglad-51 den 4 jul 2008

    :) En undran, hur länge håller bubblorna när man har gjort iordning en flaska med soda streamer? Om man nu skulle sätta in den i kylskåpet och spara till dagen efter är det några bubblor kvar då? Jag funderar att köpa en.....


    De flaskor som man får med har ju luft tät kork. Så de ska ju hålla lika bra som en vanlig flaska. Men sen beror det ju på hur mkt kolsyra man vill ha i vattnet också. :)
    Jag brukar fyla flaskorna på kvällen o ställa i kylen. Det är så gott med riktigt iskallt bubbelvatten när man kommer hem från morgonpromenaden med hunden. :) Men mina flaskor fylls på flera gånger varje dag, så just hur länge de håller i kylen... Det kan jag inte svara på. De tar slut för fort för det. :)

  • XxAMANDAxX 4 juli 2008

    Jag tycker den funkar superbra och smaken är det inget fel på heller (: men även fast jag kan göra eget bubbelvatten så brukar jag köpa hem loka ibland också, det blir ju inte precis samma goda smak som de man köper, men absolut inte långt ifrån :P Å vill man göra egen dricka så fungerar ju smaksättningarna eller saft bra att ha i!

  • Queenie 5 juli 2008

    Skulle inte klara mig utan sodastreamen nu när vi har en. Smaker jag tycker är goda är Röda bär, hallonsoda, äpple, päron, mango-apelsin och en ny favorit pink grapel.

    Har aldrig testat att köpa de små flaskorna för att smaksätta vatten, men får nog ta och göra det. Testat med saft, men tyckte inte det blev så bra, däremot har jag aldrig testat äppeljuice, men det lät intressant. Finns ju många goda juicesorter.

  • LillaJa 5 juli 2008

    Fläder & Päron juicer är heller inte så dumt att smaksätta med.

    . Jag hade som "jas65" också en på 80-talet, vi införskaffade den till båten, idag är den kasserad för länge sedan och utbytt till en ny.
    Soda streamen är en av de bättre investeringar jag gjort.(Y)
    Använder den jämt.
    Angående hur länge kolsyran håller i flaskan (på 5 "tryck" från patronen) och om man inte öppnar flaskan...2 dagar håller min flaska.

  • evaldo 5 juli 2008

    Oj då. Det var värst vad en streamer var poppis. Jag måste skaffa en ser jag.
    (Y)(Y)

  • tina62 5 juli 2008

    Jag fick en i julklapp och den används fleragånge per dag.
    Toppengrej!

  • Erien 5 juli 2008

    Vår används också väldigt mycket... lite för mycket. Tycker att smakerna är lite syntetiska och kör med fun light istället. Fun light tropiska... vad den nu heter fungerar jättebra :)

    Negativt kan vara att barnen får i sig så himla mycket mer socker/sötningsmedel än vad jag tycker är nödvändigt... ibland är det inte fel att dricka bara vanligt vatten.... Och om vi ska ta upp något mer negativt (N) så är det inte bara sockret i läsk som är farligt för tänderna... kolsyran är också en bov som fräter på emaljen. MEN om man ändå dricker köpt kolsyrat vatten så spelar det ju ingen roll och då är Soda Streamen väl värd sin peng (Y)

  • zudette 5 juli 2008

    Fick vår oi julklapp och det är numer vår mest använda kökspryl, typ.... Vi använder den i stortsett varje dag och gör bara bubbelvatten! Ibland använder vi ¨FUN-ligt grape och det blir en himla god måltidsdryck! (Y)(Y)

    Hade vi inte fått vår i julklapp så är det knappast troligt att vi köpt den och såklart är det ju priset som avskräcker. Vi bar inte hem litervis med LOKA, ramlösa eller liknande så vi hade inte kunnat motivera ett köp med tanke på det heller! Men nu har vi den och vi är supernöjda! De som har för vana att köpa mängder med vatten hem så borde väl en Sodastreamer vara en bra investering - förutsatt att man har bra kranvatten då....

  • tesselesse 23 oktober 2008

    Jag är också nöjd med min Sodastream. Jag använder den mest i stället för att köpa kolsyrat mineralvatten. Det är gott bara med en limeklyfta i. Låt den ligga i en stund och vattnet får massa limesmak. Mums! Jag har också testat att slänga i en bit honungsmelon och det blir också supergott.

    Som läskmaskin är den inte lika super. Jag tycker att smakerna som finns att köpa till blandar sig dåligt. Det bildas snabbt ett "koncentrat" i botten. Man frestas att skaka flaskan, men det funkar ju inte :-)

  • tesselesse 23 oktober 2008

    Skrivet av Glitterfia den 4 jul 2008

    Kan bara hålla med alla andra här. En soda stream är inte dumt, man har alltid läsk till dem som vill. Nu kan man köpa Soda stream essenserna på vilken mataffär som helst.

    Vill bara tala om att det finns 2 märken av essenser här.
    Soda stream - innehåller socker och sötningsmedel (aspartam mm)
    Hemläsk - Innehåller bara socker.
    Hemläsk finns även i smaker som trocadero och portello (L)

    Helst dricker jag personligen vanligt kranvatten och helst rumstempurerat :p


    Hemläsk har jag aldrig sett någonstans. Var köper man det? Jag skulle gärna testa portello eller trocadero. Portello finns inte att köpa i Skåne där jag bor kanske är det samma med Hemläsk?

  • KramisGumman 23 oktober 2008

    (Y)
    Ja många här är positiva till soda stream, har funderat funderat. Ja man kanske skulle ge sig själv en i julklapp i år. Tror även att mina ungdommar kommer gilla iden (Y)

  • Glitterfia 23 oktober 2008

    Portello och Jokkamero :D
    Hemläsk, Sonjo produkter AB, Sjöbo 0416-511 701
    Ring och hör var det närmaste försäljningsstället finns. Annars kan du gå till någon som säljer andra essenser och be de ta hem dessa produkter och påtala gärna att de inte innehåller aspartam (de innehåller dock färgämne och konserveringsmedel.

  • irko 23 oktober 2008

    Jag har också en Soda Stream apparat, köpte den pga att jag tröttnade på att släpa på alla dessa 11/2 litrar med bubbelvatten och jag måste säga att jag är hel nöjd! (Y)Det enda negativa för mig är att kolsyretuben "helt plötsligt" :'(tar slut, skulle vara bra om man kunde se på nåt sätt att den snart är slut!(Y)+ att coca cola-smaken är lika med bläääää! Min kostade 1200 kr, kan verkligen rekommenderas!

  • hertram 23 oktober 2008

    jag har en wasser maxx som jag tycker är bättre än svärföräldrarnas soda stream då det är lättare att få fast flaskan på wasser maxxen. På soda stream får du skruva fast den mer wasser maxx behöver bara ett halvt varv. Jag använder inga essenser utan dricker vattnet som det är eller med pressad färsk citron, apelsin etc. Älskar kolsyrat vatten så sparar in en hel del slantar på att inte köpa + att det är en insats för miljön. Det finns ju rätt billiga kolsyremaskiner nu också så det är absolut en bra investering.(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.