Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Stevia, vad ska jag välja???

  • Mistys 6 februari 2011

    Kolla in denna blogg. Så mycket bra tips och såååå många bra recept. Allt ser så gott ut så även en icke LCHF ätare dreglar. Har fått jättemycket tips här!

    http://blogg.passagen.se/fettbramat/

  • jbson 6 februari 2011

    Misty09 -
    Det här låter jättebra verkligen! Tack!
    Jag har en vilja av stål och jag sköter mig exemplariskt, men ska på ett kalas nu i slutet på feb och ser ganska positivt på det! Jag ska absolut göra mitt bästa, men jag tror ändå att jag går ur det som om inget hade hänt och fortsätter... Jag väntar och längtar sååå efter att få se resultat!

    Mitt sötsug som jag trodde var enormt finns inte, har inte vart speciellt sugen över huvud taget och det är jag så glad över! Det underlättar ju en hel del!

    Nu ska jag sluka info på alla bra länkar ni skickat...
    Tack! {laugh}

  • bossan 29 mars 2011

    Skrivet av jbson den 2 feb 2011

    Jag står i begrepp att köpa Stevia!

    Jag är bara jättenyfiken på hur Stevia smakar? Vilken sort bör jag välja för att få den bästa kvalitén?

    Tycker att det var lite tunt med recensioner inne på hemsidan!

    Tacksam för alla svar!


    www.steviavital.se/stevia-vital-produktinfo.php
    www.stevia.se


    Jag är helt såld på Stevia så jag kan svara... En stevia med högt rebaudiosidinnehåll (t ex vit stevia med söthet över 300 gånger) har bästa och renaste söta smaken. Den sötaste finns bara i den första länken du skrev och kallas t ex Stevia Extrakt 330X. eller 360X. I övrigt finns det nåt som heter SteviaSocker som förutom högt rebaudiosidinnehåll även innehåller Erytritol (Sukrin även kallat). (Den gillar jag bäst.)

    Lite mer info från deras sida:

    "Fråga: Är det skillnad på Stevia och Stevia?

    Svar: Ja, utvinningsprocesserna skiljer sig åt och man kämpar för att hitta kostnadseffektiva sätt att utvinna enbart de söta delarna i växten. Resultatet blir att man kan finna Stevia av både bra och dålig kvalitet. Kombinationen av steviolglykosider skiljer sig bland de billigare produkterna. Det mesta är de sötaste ämnena, Steviosid och Rebaudiosid men det finns andra ämnen som inte är så välsmakande och med hög eller fel koncentration av dessa får man en dåligt smakande produkt. Ofta pratar man om en bismak. Många vill köpa så kallad grön stevia. Den är ca 30-40 gånger så söt som socker medan vit stevia är 100-400 gånger sötare än socker. Bismaken av lakrits är hög i den gröna stevian men avsaknad i de renare vita produkterna. Försiktighet bör råda när man tittar på allt för billiga produkter då pris ofta hör ihop med både smak och kvalitet. Inte minst ur produktsäkerhetssynpunkt. En riktigt billig stevia idag är enzymmodifierad. Vad detta kan ha för hälsoaspekter vet vi ännu inget om."

    Källa: http://www.steviavital.se/Stevia-FAQ.php

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.