Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

寿司、鮨、鮓 Sushi

  • evaldo 23 januari 2008

    Gillar du suchi? Själv så kan jag inte äta rå mat, fy för den lede.

  • lennali 23 januari 2008

    Har aldrig ätit sushi, fast jag äter ju surströmming....kanske skulle prova sushi....nää jag håller mig till surströmmingen.

  • Queenie 23 januari 2008

    Har ätit det en gång hos svågern, gick väl att äta men är inget jag kommer fixa till själv

  • Suddisen 23 januari 2008

    Har aldrig provat men jag tycker inte om rå fisk ingen rå mat överhudtaget

  • celice 23 januari 2008

    (N)Sushi skulle inte tänka mig att äta rå mat......(N)
    Har faktiskt försökt att äta surströmming, men den vandrade upp och ner i halsen till slut åkte den ut. Har även provat med ostron klarade inte av det.(N)

  • MammaModesty 23 januari 2008

    har aldrig ätit sushi men skulle gärna prova... äter ju sill... samt gravad lax.... och jag är absolut inte rädd för rå mat.... smakar ju på färsen när jag gör köttbullar tex... så får jag bara chansen så ska jag minsann äta sushi oxå... :p

  • mistralwind 23 januari 2008

    Ingen favvo, men vissa bitar är bättre än andra. Det finns ju också vegetariska varianter, med ägg(omelett/äggröra) och med räkor/skaldjur, osv, det är ju inte enbart rå fisk de består av.
    Den japanska soyan och wasabi- röran man doppar i är inte dumt alls!
    Mitt förslag är att testa ett par varianter med saker du vet du gillar (avovado, räkor, eller whatever) för att testa själva stuket på maten.
    Men det är ju, som vi alla vet, som baken vad man gillar :D

  • Amber 23 januari 2008

    Har iofs aldrig smakat men rå mat?? Näpp skullentetrode .

  • ThomasP 23 januari 2008

    Behöver inte bara vara rå mat

    Laga din egen sushi - recept steg för steg

    Det här behöver du för att laga sushi
    Du behöver en vass kniv. Skaffa dig en makizu, en bambumatta som du använder för att rulla maki-sushi (fisk och grönsaker inrullat i ris, omslutet av nori - pressade alger). .
    Steg 1 - ingredienser
    Sushiris - ett rundkornigt japanskt ris
    Nori - torkade alger pressade till flortunna plattor
    Mirin - japanskt risvin för matlagning
    Wasabi - pepparrotspasta
    Gari - inlagd ingefära
    Soja - japansk
    Dashi - fiskbuljong till misosoppan
    Miso - pasta med jästa sojabönor
    Wakame - torkade alger
    Tofu -sojabönspasta
    Det mesta av detta håller sig länge. Utöver detta behövs de färska ingredienserna och som alltid när det gäller japansk mat så skall ingredienserna vara färska, purfärska. I Sverige har vi dock gott om exempelvis gravad lax som går alldeles utmärkt att använda till sushi. Till sushin kan du använda all typ av fisk, många föredrar lax och tonfisk men det går bra med bläckfisk och annat som havet bjuder på. Räkor, fiskrom och krabba är annat som smakar smaskens tillsammans med riset. Du kan även göra sushi på kött och fågel, men jag rekommenderar att du startar med lax som är ganska bekant.
    Steg 2 - sushiris
    Riset är huvudingrediensen i sushi, se till att det är av bra kvalitet. . Vissa kommer att säga att det går lika bra med grötris (rundkornigt), dem har fel! Visst det går att göra sushi på grötris men det är ingen höjdare att äta. Koka gärna riset i en riskokare, men kastrullen duger lika bra.
    Recept (6 pers)
    1. Skölj 8 dl sushiris av högsta kvalitet. Skölj det noggrant i kallt vatten och byt vattnet minst 6 gånger tills sköljvattnet är helt klart.
    2. Täck riset med kallt vatten och låt stå minst en halvtimme (gärna över natten om det är möjligt)
    3. Häll av vattnet och fyll på med 9 dl kallt vatten och koka upp under lock. Sätt på en platta på medelsvag värme medan vattnet kokar upp. För över kastrullen till plattan när vattnet börjar koka och låt koka i ca 12 minuter eller tills vattnet absorberats.
    4. Ta kastrullen från värmen och låt stå och dra ytterligare 15 minuter.
    Medan riset kokar blanda 1 dl Mirin, 1 dl socker och 2 tsk salt i en kastrull och värm tills sockret löst sig. Låt svalna.
    När ris och vinäger är färdigt blandar du försiktigt ner den svala vinägern i riset med en träslev och låt blandningen svalna till kroppstemperatur på ett stort träfat.
    Steg 3 - sätt samman din sushi
    Ha hela tiden en skål med kallt vatten till hands som du kan doppa händerna i. när man tillagar sushi är det viktigt att vara fuktig om händerna, riset är nämligen mycket klibbigt och fastnar lätt i fingrarna.
    Man skiljer i stora drag på nigiri och maki när man gör sushi, nigiri är en riskudde med neta (någon form av pålägg). Maki är en nori-rulle med ris som omsluter tillbehören. Det finns även inari (tillbehören är lagda i en ficka med tofu) och chirashi-zushi (tillbehören spridda över en skål med sushiris).

    Nigiri
    1. Ta upp en risklump i en fuktad handflata, lagom stor för att äta i en munsbit.
    2. Krama riset lätt genom att pressa fingrarna över det, rotera riset och upprepa. Se till att riset inte blir för hårt pressat, då smakar det illa.
    3. Ta en liten klick wasabi på fingret, plocka upp en laxbit (eller vad du väljer som pålägg) och stryk wasabin på undersidan av fisken. Placera pålägget på sushin.
    4. Kläm till riset så det formar sig snyggt, som en delfinrygg.
    Förslag på pålägg: Lax, tonfisk, ål, tigerräkor (kokta) hälleflundra, omelett (utan wasabi), bläckfisk, avokado, paprika (pocherad och skalad), pilgrimsmussla
    Maki
    1. Placera ett nori-blad på bambumattan.
    2. Lägg ut ett lager med ris, lämna fem cm i överkant utan fyllning. Tryck ihop riset en aning så det blir ca en halv cm tjockt.
    3. Strax under mitten av riset stryker du en tunn sträng med wasabi och placerar ut dina favorittillbehör.
    4. Använd bambumattan för att rulla ihop sushin, när du kommer till den delen som inte har ris på sig stannar du till en stund.
    5. Fukta den tomma delen av nori-bladet, det gör att nori-bladet förvandlas till superlim. Rulla sedan ihop hela rullen.
    6. Låt rullen ligga en stund. När det är dags att servera delar du den på mitten med en mycket vass kniv och skär ca centimetertjocka skivor. Det kan underlätta om man fuktar kniven en aning. Försök att inte såga fram och tillbaka, det förstör sushibiten.
    Förslag på fyllning: stavar av Lax, gurka, avokado, fiskrom, morot, krabba, tonfisk-mayonäsröra, paprika

  • Aspholme 23 januari 2008

    Som jag har fattad det så är fisken i Sushi lätt gravad och ej alltså rå.

  • ThomasP 23 januari 2008

    Både och kan även vara vegetarisk (Y)

  • Jenny_me_Y 23 januari 2008

    Jag vet inte jag. Sushi, det ser ju inte motbjudande ut. Och jag äter surströmming. Om jag skulle tycka sushi är gott skulle jag äta det även om det är rå mat. men de där med att smaka på färsen när man gör köttbullar. nja.. Känns som att jag skulle bli sjuk.

  • 23 januari 2008

    har aldrig smakat men vill testa

  • evaldo 23 januari 2008

    Rå fisk vill jag inte ha hur gott det än ser ut.
    Nej fram med stekpannan.(N)(N)(N)

  • Snorkfroken 23 januari 2008

    Har aldrig ätit det, men vill gärna testa :)

  • Okänd 23 januari 2008

    Nej,BLAHA,vad motbjudande.

  • wildlife 23 januari 2008

    Sill och gravad lax är ju råa och det älskar jag.... och en blodig biff är ju egentligen också väldigt rå inuti :)
    Har ätit sushi ett par gånger och en del saker är ju riktigt goda...(Y)

  • hansdotter 23 januari 2008

    Skulle aldrig smaka sushi=)

    Bläääää!

  • pehrzonflickan 23 januari 2008

    Har velat sitta ned på en sushi restaurang och äta detta plock många år...men det är aldrig någon som vill hänga med. Tror att jag gillar det...wasabi hatar jag....men det kanske går utan.

  • irrevirre 23 januari 2008

    Har smakat men det inget för mig ... absolut inte. Men många älskar det.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.