Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Telefonförsäljare!

  • Wombat04 27 juni 2008

    Helt min åsikt också, Amika. Kan man inte bemöta folk oavsett vad de säger eller gör har man inte i ett sådant yrke att göra. Det gäller i och för sig alla yrken, det är rent hårresande hur man kan bli bemött av en del stroppiga expediter, t ex, som tror att vi är där för deras skull och inte tvärtom.

  • zudette 27 juni 2008

    Jag tycker NIX funkar alldeles utmärkt och jag har sett att det är det bästa att säga även till gamla företag där man finns som gammal kund - När jag säger att jag är nixad tackar de för sig och samtalet är slut ganska snabbt. Ett försäljningstrick är från säljaran är ju att "prata ihjäl" mig som potentiell kund - mitt tips är låt de prata och tacka nej - vill de ödsla den energin så låt dom!!!! Mitt standardsvar vi diskussioner, (och jag använder det just därför att jag tycker att det ska vara så och inte bara för att) det är att fråga om jag får göra ett aktivt val att fortsätta min prenumeration på CD, trosor, pocketböcker eller vad det nu må vara istället för att jag som kund ska tvingas söka upp ett telefonnummer eller mail och tacka nej till vidare försändelser. Jag vill ta beslutet att fortsätta en prenumeration och på ett enkelt sätt kunna meddela företaget det istället för tvärtom! - Blir skitirriterad över detta. När jag frågar försäljaren om denna möjlighet så tar också samtalet slut ganska snabbt eftersom jag då vänligt men bestämt kan tacka nej! Ett argument som kanske fler kan använda - om ni tycker som jag!

    Men till sist - JA, självklart måste vi ha respekt för dessa människor som trots allt bara gör sitt jobb! - och det bästa sättet att göra det på ar att bete sig med lite vänlighet o hyfs även om produkten de vill sälja inte passar mig! - Det finns ett amerikanskt uttryck som heter - Don´t shoot the messenger - som jag tycker passar bra in här!

  • jas65 27 juni 2008

    Själv så tycker jag det är jätte lätt med telefon försäljare, det är bara att tala om för dem att jag inte är intreserad p ett vänligt sätt.
    Mvh
    Höfta mera bland alla erbjudande telefonförsäljare har.
    Anders

  • Kicki8 27 juni 2008

    Det som gör mig mest irriterad i detta ämne är när det ringer och ingen är där.:@:@:@
    Har fått förklarat för mig att en dator ringer upp flera nummer samtidigt och att de bara tar den som svarar först.
    Tycker har de ej tid att prata med mig när de ringer kan låta bli.

    Min sambo hade ett fyndigt svar när ett telefonbolag ringde och skulle erbjuda sina tjänster och frågade hur han tyckte att det nuvarande funkade.
    " Utmärkt du kom ju fram du med":D

  • Wombat04 27 juni 2008

    När jag jobbade som telefonförsäljare fungerade det just som du säger, Kicki8. Och jag skämdes som en hund varje gång en kund klagade på att det inte var någon i andra ändan när de svarade på sitt håll. Jag blir själv vansinnig när jag blir uppringd och ingen svarar mig.

  • Fiona 28 juni 2008

    Jag har en mycket enkel lösning på problematiken som jag har använt mig av både på mobilen och hemtelefeonen, o nu pratar jag inte om nix...
    Hemligt nummer!
    Är kostnadsfritt hos nästan alla operatörer och man slipper bli uppringd av någon som man inte själv gett sitt nummer till.
    Efter att jag införde det här hemma har jag inte fått ett enda samtal.

  • monac 28 juni 2008

    Skrivet av sonja55 den 27 jun 2008

    Jag har anmält mig till NIX då slipper man telefonförsäljare,det är så skönt att slippa, innan så ringde det hela tiden någon som ville sälja något. NIX är gratis Tel. dit är 020 -27 70 00



    ja,skynda dig att anmäla dig dit "NIX",gud vad skönt det är att slippa dem där! Höll på bli tokig...det kunde ringa 3 st per kväll ibland! fram till kl 22 ibland...OCH mitt var det var så hade man tackat ja till prenemurationer,Kalle anka,
    omega-kapsalar ,kalsonger eller vad de nu hade för enastående erbjudande.
    MAN KAN INTE VARA TREVLIG & VÄLUPPFOSTRAD MOT EN FÖRSÄLJARE(N)
    Kort och koncisit NEJ tack!...och adjö!
    Stå på dig & ring Nix redan idag!:)
    //Monac.

  • monac 28 juni 2008

    jo...comhem kan ringa hit då jag är kund där. Unga försäljare med SVADA som vill sälja på mig sportkanaler. de sitter & läser innantill i en manual & jag ttycker synd om dem. Men den empatin kan bli dyr. En av dessa-ändrade mitt small bredband till large,samt mitt tv kanals utbud oxå...utan att jag tackat ja till något...bestridit detta i 6 månader utan resultat.
    Man behöver inte vara otrevlig...det är inte det jag menade i mitt tidigare inlägg utan mer "betämd"!

  • majamia 28 juni 2008

    Jag ringde upp Nix nu och fick beskedet att jag inte var registrerad där längre. Det har jag varit innan så man bör tydligen uppdatera detta med jämna mellanrum. Vi har haft problem med att flera ringer i ett så nu hoppas jag att det snart funkar igen. Undrar varför jag inte kan spärra min mobil då jag även där fått samtal av försäljare, inget kul alls! Någon som vet hur man blir fri från detta i sin mobil!
    :D

  • Lindanemon 28 juni 2008

    Självklart blir det bäst om vi alla är trevliga mot varandra.
    Men just denna svada, där försäljaren läser innantill ur en manual, är jobbig.
    Vi ska lyssna till erbjudandet, men försäljarna har väldigt svårt att lyssna på oss...
    Fast jag har börjat lära mig att säga Nej tack! Jag låter dem prata klart och sedan bara dessa 2 ord, som jag upprepar om det kommer följdfrågor. Fungerar faktiskt riktigt bra! (Y)

  • busan37 28 juni 2008

    Jag hade jätteproblem med telefonförsäljare förra året. Då skaffade jag hemligt nummer, det hjälpte lite men tyvärr verkar en del lyckas få tag i det ändå. Jag har också upplevt att de blir otrevliga när man tackar nej. Fick luren i örat en gång. Inte kul. :@

  • JennyV 28 juni 2008

    Igår ringde det 4 samtal på hela dagen och alla 4 var försäljare!! Jag är allergisk mot försäljare och ska nog anmäla mig till NIX. Jag är aldrig otrevlig när de ringer men kan bli irriterad när de ifrågasätter mina svar och vill veta varför jag inte är intresserad m.m Detta gäller speciellt telefonbolag som vill sälja för att man ska ringa billigade. "Vill du inte ringa billigare?" Tillslut svarar jag nej, jag har så mycket pengar så det spelar ingen roll! Då blir de iaf tysta! Har hört att det tar ett halvår innan man är aktiv om man går med i NIX?!!

  • monac 28 juni 2008

    JO,det är bara att säga till den som ringer att du har Nixtelefoni...vare sig det har hunnit att bli aktivt eller inte ...så ber de om ursäkt(i bästa fall) och saken är ur världen.
    Är så utless på comhem & deras fula metoder men tydligen bundit upp abonemanget till
    mars-09.:(
    Är det någon som kan tipsa om en bra bredbandsleverantör?????

  • Smulpajen 28 juni 2008

    Här har vi Telia och är nöjda med det. Har även mobilabonnemangen där. Känns bra att ha allt samlat på samma ställe.

  • Bowmore 28 juni 2008

    hmmm.. förstår inte problemet egentligen.....Vi är anmälda till NIX och för oss funkar det kanonbra.
    Ibland slinker någon igenom, men då ska man be att få namnet på försäljarens chef och tala om att man tänker rapportera övertrampet.
    För övrigt: när en försäljare ringer, så säg bara: Nej tack jag är inte intresserad, och lägg på luren.
    Svårare behöver det inte vara. Varför ta en disskusition med dem?
    Eller....Be att få deras hemnummer så att du kan ringa upp dem när det passar dig bättre.
    Väldigt svårt att få deras nummer men de flesta fattar vad man menar. Ironi.

  • Ullis1 29 juni 2008

    Jag jobbade också en period som telefonförsäljare, visserligen till ett företag som jobbade med att erbjuda annonsörer billigare annonsplatser på nätet än vad de hade för tillfället i tidningar och liknande, så det var inte så ofta jag kände att jag störde den jag ringde upp.
    Men visst var det jobbigt ibland när man satt och ringde (fast jag var trevlig och inte påträngande)då jag vet själv hur irriterad jag kan bli på försäljare som ringer mig.

    Men det som slår mig är att det finns väl mer eller mindre bra representanter inom alla yrken? En del borde inte jobba som telefonföräljare om de inte kan vara trevliga och inte ta ett nej, precis som en del borde inte jobba inom serviceyrken om de vissa dagar inte hanterar pressen med att jobba med människor osv...

    Angående telefonförsäljare så går det utmärkt att bara svara och säga att man inte är intresserad och så lägga på luren innan försäljaren hinner dra igång sin försäljarramsa, eller maila företaget i fråga och meddela att man betackar sig från att bli uppringd med erbjudanden...m.m...:) Eller bara lägga på om det är en riktigt dålig dag! :D

    Det som däremot riktigt irriterar mig det är när man får "tysta samtal", det finns ingen annan i andra änden av luren och man hör bara ett brus, sen ringer mobilen (i mitt fall var det så) från samma nummer i upp t.om två veckor! :@
    Jag blir tokig på sådant!
    Eller om man blir uppringd av samma företag (fast av en annan försäljare) som man redan tackat nej till och sagt att man inte är intresserad av deras erbjudanden. :o

    Jag kan i alla fall tipsa om en bra sida där man kan kolla telefonnummer ifrån allehanda försäljare om det är så att man får "tysta samtal" eller helt enkelt inte orkar svara: (Y)

    http://www.leffeboy.com/nummer/index.html

  • ulrikakrantz 29 juni 2008

    Jo hejsan
    Det här med telefonförsäljare.
    jobbar själv inom kundtjänst. har jobbat som telefonförsäljare.
    Även annan försäljning kund till kund.
    nåt som jag fick lära mig redan för 20 år sedan var: Har du tid, och aldrig tilltala kund med förnamn.
    men gör dom inte det då blir jag förbannd.
    ibland så vänder jag dom. Ibland så ger jag dom tips att gör så här så får du sälja mer...
    men oftast så är dom så J-a otrevliga så man smäller av. Håller med.
    men samtidigt så är det deras jobb.
    Men hyfs och trevlighet är A och O.
    Och när man säger flera ggr jag ahr inte tid eller snälla jag är inte intresserad... varför fortsätta nöta...
    jag har oxå lärt mig att när en kund frågar vad kostar det. Då kan man sälja....
    Och att allt som dom skall skicka till mig är GRATIS. Men INGET e gratis....



    (N)

  • king200 29 juni 2008

    Skrivet av sonja55 den 27 jun 2008

    Jag har anmält mig till NIX då slipper man telefonförsäljare,det är så skönt att slippa, innan så ringde det hela tiden någon som ville sälja något. NIX är gratis Tel. dit är 020 -27 70 00

  • king200 29 juni 2008

    tack för nix nu kan man svara utan att det e en försäljare som vill sälja allt utom sin mor mvh king200 per ljung

  • NewDown 29 juni 2008

    Man kan nog sammanfatta denna tråden med tummen upp (Y) för NIX
    och tummen ner (N) för otrevliga telefonförsäljare. Även en tumme upp (Y) för de FÅ telefonförsäljare som faktisk är trevliga för det finns även sådanna även om jag upplever att det är få.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.