Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

(Tips! Testa Oatly iMat)...

  • Tant_Anita 1 oktober 2010

    Jag har också köpt min definitivt sista oatly-produkt i och med detta.

  • Ergilwen 1 oktober 2010

    Skrivet av EmelieSv den 30 sep 2010

    Nu måste jag slänga in en fråga som inte riktigt har med saken att göra: Är det bara jag som tycker att namnet, "Oatly iMat" ( som väl uttalas typ "Oäjtly i mat"?), låter som "oätli' i mat"? Alltså "oätlig i mat" :-)

    Är det nån som förstår vad jag menar och håller med? Jag blir så full i skratt varje gång jag ser det namnet, i mina öron låter ju inte som dom gör så bra reklam för sig själva med det namnet. Vem vill använda nått som är oätligt i mat liksom? ;-)


    Haha, jag trodde att jag var ensam om det!

  • boz1965 1 oktober 2010

    Skrivet av Ergilwen den 1 okt 2010

    Skrivet av EmelieSv den 30 sep 2010

    Nu måste jag slänga in en fråga som inte riktigt har med saken att göra: Är det bara jag som tycker att namnet, "Oatly iMat" ( som väl uttalas typ "Oäjtly i mat"?), låter som "oätli' i mat"? Alltså "oätlig i mat" :-)

    Är det nån som förstår vad jag menar och håller med? Jag blir så full i skratt varje gång jag ser det namnet, i mina öron låter ju inte som dom gör så bra reklam för sig själva med det namnet. Vem vill använda nått som är oätligt i mat liksom? ;-)


    Haha, jag trodde att jag var ensam om det!


    Snälla, kan vi inte hålla just den här grejen på en seriös nivå?
    Chansen att de lyssnar på oss blir inte precis större av att man flamsar bort frågan.

  • boz1965 1 oktober 2010

    Och sen är ju grädde för övrigt en ren naturprodukt medan iMat's innehållsdeklaration har 2 stycken E-tillsatser:

    Innehållsdeklaration för Oatly iMat:
    Havrebas (vatten, havre 10 %), rapsolja, emulgeringsmedel (E472e), stabiliseringsmedel (E415), salt.

    Källa: oatly.se - http://oatly.se/sv/Vara-produkter/Products/iMat-1-liter/

  • wildlife 1 oktober 2010

    Skrivet av CarTol den 1 okt 2010

    Vad tråkigt att läsa era negativa kommentarer. Jag tror inte alls att alla är medvetna om att de kan byta ut grädde mot vår iMat, och de kanske helt väljer bort dessa recept då. Kanske ska man ha gäster och man vet att någon av gästerna inte äter mjölkprodukter. Dessutom menar jag att iMat verkligen fungerar i all matlagning - det blir kanske inte exakt samma resultat som med vispgrädde, men det behöver inte betyda att det blir sämre, bara annorlunda - vilket till och med kan vara trevligt ibland!

    Carina på Oatly



    Hej Carina! Som andra har sagt förut så är det inte produkten i sig vi vänder oss emot, utan som sagt placeringen av reklamen.
    Jag har själv en son som är mjölkallergiker, och jag använder era produkter med bra resultat... smakmässigt tycker jag absolut att äkta grädde är bäst, men veckorna jag har grabben måste man "offra" sig.
    Det jag menade när jag drog igång denna tråd var att många recept riskerar att bli totalt misslyckade av iMat om man kanske inte är så van att laga mat...

    Förstår att era pengar är guld värda för Matklubben så reklam måste finnas, men det kan ju inte vara bra PR för er om vi blir irriterade på placeringen... eller har jag fel?
    Mvh / Janne

  • 7201 1 oktober 2010

    Du har helt rätt Janne !!!(Y) Reklam ska väl göra gott och inte förstöra......!!!!{question}
    Det behövs såna här seriösa trådar där vi kan tycka till och som boz1965 skrev så:
    Dom som har tyckt att det ok med sån här reklam är såna som inte skrivit några
    recept här på MK ,alltså inte blivit drabbad......

  • miia69 1 oktober 2010

    Skrivet av CarTol den 1 okt 2010

    Vad tråkigt att läsa era negativa kommentarer. Jag tror inte alls att alla är medvetna om att de kan byta ut grädde mot vår iMat, och de kanske helt väljer bort dessa recept då. Kanske ska man ha gäster och man vet att någon av gästerna inte äter mjölkprodukter. Dessutom menar jag att iMat verkligen fungerar i all matlagning - det blir kanske inte exakt samma resultat som med vispgrädde, men det behöver inte betyda att det blir sämre, bara annorlunda - vilket till och med kan vara trevligt ibland!

    Carina på Oatly



    Nej ALLA kanske inte är medvetna om att man kan byta ut grädden - men det är råkar vara en sida för matintresserade människor så medvetenheten här är hög. Det jag undrar över är om du/ni provat att iMat verkligen fungerar i alla recept? Annars är det verkligen inte ok att föreslå en ändring... Och som fler sagt, du/ni har inte tänkt på hur de som skrivit in recepten uppfattar att deras recept faktiskt ändrats?

    Måste säga att jag sällar mig till skaran som kommer välja bort er produkter - speciellt efter jag läst ditt inlägg som jag tyvärr uppfattar som negativt och dessutom respektlöst mot våra på siten samlade kunskaper.

  • wildlife 1 oktober 2010

    Vispat den har då inte jag lyckats med iaf... :s

  • wildlife 1 oktober 2010

    Yes!!!!

    Ser nu att recepten åter är utan hänvisningar till iMat... :DD

    Tack Carina för att du lyssnat på och tagit till dig våra synpunkter! En stor eloge för detta!! (Y)
    /Janne

  • boz1965 1 oktober 2010

    Yepp! Ibland hjälper det att vara "högljudd" och protestera. Det är det som är felet med oss svenskar - att vi är alldeles för flata och bara muttrar lite surt och sen bara knyter näven i byxfickan. Vi skulle vara lite mer som sydeuropéerna. Nu hade jag visserligen inte tagit min traktor (om jag hade nån) och blockerat motorvägen för att MK och Oatly har lite fuffens för sig, men man kan iaf säga vad man tycker och tänker om saken. Vem vet, nån kanske t.o.m. lyssnar på en... ;)

  • 7201 1 oktober 2010

    Instämmer !!!! En eloge också till oss alla som tagit detta på allvar och protesterat...(Y){party}(Y)

  • wildlife 1 oktober 2010

    Skrivet av boz1965 den 1 okt 2010

    Yepp! Ibland hjälper det att vara "högljudd" och protestera. Det är det som är felet med oss svenskar - att vi är alldeles för flata och bara muttrar lite surt och sen bara knyter näven i byxfickan. Vi skulle vara lite mer som sydeuropéerna. Nu hade jag visserligen inte tagit min traktor (om jag hade nån) och blockerat motorvägen för att MK och Oatly har lite fuffens för sig, men man kan iaf säga vad man tycker och tänker om saken. Vem vet, nån kanske t.o.m. lyssnar på en... ;)


    Helt klart! Men i ärlighetens namn så förstår jag att en marknadsföringskonsult (eller vem det var), kanske inte insåg att det finns en integritet i alla recept som folk tagit fram... och ingen tycker om att känna sig överkörd... >:)
    Men som sagt så löste det sig ju... t.o.m. innan Boz blev arg... :DD

  • Josses 1 oktober 2010

    Japp!
    Skönt att de lyssnade på våra protester!
    Nu är det ju bara en bild bredvid beskrivningen med deras reklam
    och det gör ju inget, det ser ju bara snyggt ut tycker jag, för nu är det ju bara
    en vanlig reklam precis som vilken som helst.
    Tack Carina på Oatly för att ni lyssnade på oss gräsrötter och ha en trevlig helg!

  • boz1965 1 oktober 2010

    Skrivet av wildlife den 1 okt 2010

    ...Helt klart! Men i ärlighetens namn så förstår jag att en marknadsföringskonsult (eller vem det var), kanske inte insåg att det finns en integritet i alla recept som folk tagit fram... och ingen tycker om att känna sig överkörd... >:)
    Men som sagt så löste det sig ju... t.o.m. innan Boz blev arg... :DD


    Kan jag iofs hålla med om, men är man marknadsföringskonsult och tar sitt jobb på allvar så tar man reda på sånt innan man sätter sina planer i verket. :)

    Jag blir sällan arg, däremot kan jag hetsa upp mig en aning och bli upprörd när jag blir trampad på tårna. Och när man ger sig på att ändra i mina recept trampar man på en mycket öm tå.

  • wildlife 1 oktober 2010

    Haha... Bara retas Boz ;) Puss!

  • amoz 1 oktober 2010

    Bra rutit alla medlemmar!!!! Skönt att protesterna gav resultat. Kan ju för egen del säga att jag inte skulle komma på tanken att skriva att jag istället för "vanlig" grädde och créme fraiche, använder laktosfri sådan. Det är ju ett val man själv gör men när jag skriver receptet utgår jag från de vanligaste sorterna, samtidigt som jag vet att det går lika bra. Det är en viss skillnad tycker jag.

  • Matklubben 4 oktober 2010

    Hej alla Matklubbare!

    Ibland är saker bättre i teorin än i praktiken. Vi försöker hela tiden utveckla Matklubben och hitta nya intäktsmodeller så att sajten kan fortsätta vara gratis för alla. I just det här fallet gick uppenbarligen kreativiteten lite för långt.

    En tråkig sak med detta är att Oatly fått ta emot så mycket kritik. iMat är ett bra substitut som med fördel kan ersätta grädde åt allergiker och andra som inte vill äta mjölkprodukter.

    Det var aldrig vår mening att göra människor upprörda. Nu har vi lärt oss något och den här varianten av reklam är inget som vi kommer att fortsätta med på Matklubben. Vi tackar alla er som framfört era åsikter, det är ni medlemmar som är hela Matklubben och sajten skulle inte alls vara lika spännande om ni inte varit så engagerade.

  • wildlife 4 oktober 2010

    Skrivet av Matklubben.se den 4 okt 2010

    Det var aldrig vår mening att göra människor upprörda. Nu har vi lärt oss något och den här varianten av reklam är inget som vi kommer att fortsätta med på Matklubben. Vi tackar alla er som framfört era åsikter, det är ni medlemmar som är hela Matklubben och sajten skulle inte alls vara lika spännande om ni inte varit så engagerade.


    (Y) (Y)

  • boz1965 4 oktober 2010

    Skrivet av Matklubben.se den 4 okt 2010

    Hej alla Matklubbare!

    Ibland är saker bättre i teorin än i praktiken. Vi försöker hela tiden utveckla Matklubben och hitta nya intäktsmodeller så att sajten kan fortsätta vara gratis för alla. I just det här fallet gick uppenbarligen kreativiteten lite för långt.

    En tråkig sak med detta är att Oatly fått ta emot så mycket kritik. iMat är ett bra substitut som med fördel kan ersätta grädde åt allergiker och andra som inte vill äta mjölkprodukter.

    Det var aldrig vår mening att göra människor upprörda. Nu har vi lärt oss något och den här varianten av reklam är inget som vi kommer att fortsätta med på Matklubben. Vi tackar alla er som framfört era åsikter, det är ni medlemmar som är hela Matklubben och sajten skulle inte alls vara lika spännande om ni inte varit så engagerade.


    Vad jag har förstått så har samma sak hänt vid två tillfällen tidigare, jag vet iaf om ETT sådant tillfälle och då gällde det Zeta's olivolja.

    Men det var nu inte det jag ville ha sagt.

    Jag har full förståelse för att ni måste dra in pengar till driften och gärna en slant till aktieägarna också så att de blir nöjda. Men, som ni märkte, så finns det vissa gränser för vad man kan tåla i egenskap av en person som faktiskt tar sig tid att lägga upp recept på MK även om det inte alltid är ens egna recept.

    Jag kan naturligtvis bara tala för mig själv, men jag tror att en och annan "därute" håller med när jag säger att jag kände att mitt arbete inte respekterades när man lade in en passus i mitt recept som om det var jag själv som skrivit det och därmed lägger ord i munnen på mig. iMat är säkert en alldeles utmärkt produkt och det är varken produkten eller producenten jag vänder mig emot utan SÄTTET att göra reklamen på.

    Ett tips är att kolla på hur kokaihop (ja, jag VET att man inte ska svära i kyrkan :D) har löst saken. De har en liten ikon bredvid ingrediensen de vill pusha för och den SOM SÅ VÄLJER kan klicka på ikonen och få en "hint" om att testa t.ex. iMat istället för riktig grädde. Finessen med det hela är att ingen kan missta sig om faktumet att det inte är skribenten själv som har rekommenderat produkten.

    Fundera på saken! :)

  • boz1965 7 oktober 2010

    Min filosofi är att om man kan kritisera så måste man också kunna berömma.

    Och nu vill jag berömma MK för att det framgår klart och tydligt att tipset om Oatly iMat är en annons.

    Tack för det Matklubben! (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.