Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vilken julkaka måste ni ha med på ert bord?

  • MrsC 23 november 2008

    "Steninge Slott" utanför Märsta väl värd att besöka :D

    http://www.steningeslott.com/index.php?option=com_content&task=view&id=36&Itemid=1


    Hoppsan hejsan...detta hamnade fel :o

  • Fiona 23 november 2008

    Inga kakor brukar bakas till jul här... hmmm... det enda vi fortfarande "kräver" vad gäller sötsaker till jul är knäck... den ska kokas av min mor helst, men sista åren har det varit min syster och jag som gjort det...
    Specialaren är då chokladknäck som är mormors recept... helt underbart! Väldigt omtyckt av alla som provat, men få som vet vad det är har jag märkt.

  • Vixilia 23 november 2008

    Chokladkolakakan förstås samt Hallongrottor

  • elpatron 24 november 2008

    TS frågade väl vilken KAKA? Varför svarar folk då med lussebulle o annan skit som inte är kaka utan bulle eller bakverk, en kaka är en kaka o inget annat o frågan gällde kaka i denna tråden.
    Så svara vilken KAKA ni vill ha.

  • SaraW 8 december 2008

    Jag gör alltid en saftig fruktkaka med syltade apelsinskal, aprikoser, suckat, mandel och hackad mörk choklad. Den ska helst stå till sig några dagar innan servering. Sedan gör jag halvmånar, en gammal tradition från mormor. Alla kanske inte klassar halvmånen som en kaka, men jag gör det, så den får komma med på min måstelista.

  • MammaModesty 8 december 2008

    skärgårdskakor...... ett måste till jul... mmm...

  • elpatron 8 december 2008

    för mig räcker det med Jul(ia)kaka.... (Y)

  • marialm 8 december 2008

    för mig gäller egentligen bara att pepparkakor, mjuk och hårda, och saffransbröd är omistligt. I år tänkte jag prova saffransmuffins/mjuk saffranskaka . har någon ett enkelt recept?

  • elpatron 9 december 2008

    Skrivet av Binge56 den 18 nov 2008

    Två Tjocka Tanters Kaffe & Choklad – kaka 200° 20-25 min

    Rör margarin och florsocker pösigt. Blanda i äggula och kaffe. Dela kakan i två-tre delar. Fördela krämen mellan bottnarna - 1/2 eller 1/3 mellan varje, resten på kakan. Garnera med valnötter, cocktailbär eller något annat.

    Kan med fördel serveras till glögg.


    Ursäkta men du skriver "Dela kakan i 2-3 delar" sedan "Fördela krämen med hälften eller en tredjedel mellan varje, resten på kakan"
    Min ena fråga är då, hur delar man upp det så att man kan lägga hälften mellan TRE delar? Det kan ju bara bli max två.
    Och då finns det inget kvar till kakan.

    Lika illa blir det ju om man har tre delar och tar en tredjedel av krämen mellan delarna, då finns ju ingen kräm kvar då heller till kakan.
    Fråga två blir då, hur får man kräm över om man delar upp den i två delar, och har tre delar + kakan? Bara matematik, så jag fattar inte riktigt. Förklaring tack (Y)

  • Annras 9 december 2008

    Skrivet av elpatron den 24 nov 2008

    TS frågade väl vilken KAKA? Varför svarar folk då med lussebulle o annan skit som inte är kaka utan bulle eller bakverk, en kaka är en kaka o inget annat o frågan gällde kaka i denna tråden.
    Så svara vilken KAKA ni vill ha.


    I Skåne säger vi kaka om alla bakverk (utom bakelser och tårtor) som man vanligtvis dricker kaffe till! (Y)

  • Annras 9 december 2008

    Jag har dragit ner betydligt på bakandet till jul. Jag bakar pepparkakor, mandelmusslor och klenäter (eller klenor som vi säger i Skåne). :)

  • elpatron 9 december 2008

    Skrivet av Annras den 9 dec 2008

    Jag har dragit ner betydligt på bakandet till jul. Jag bakar pepparkakor, mandelmusslor och klenäter (eller klenor som vi säger i Skåne). :)


    Klenoder säger de flesta (H)

  • GETZ 9 december 2008

    Nu är stora struvbaket färdigt detta år vart det 250 st
    Recept.
    2 ägg
    1.5 dl vatten
    1.5 dl vetemjöl
    1tsk socker
    !/2 tsk salt
    Vispas får stå och sväla en stund som pannkakor sen är det dax att fritera i cocos fett med struvjärnet!!!!!!! Blir ungefär 25 st
    Lycka till/getz

  • tilda 14 december 2008

    Förutom mjuk pepparkaka så vill jag ha bondkakor och struvor.

  • bluesuede 23 december 2008

    Bor i Staterna så det blir Pumpa Paj och New York Cheesecake. MEN, jag ska baka bullar i kväll. Både kanel och vanilj. (Annars blir det alltid nån som gnäller.) Det blev kravaller om jag inte gjorde det. :)

    God Jul till er alla.

  • Lena 24 december 2008

    Bond kakor

  • smarrig 24 december 2008

    Hos oss blir det dadelkaka. MUMS!!(Y)

  • Marre73 17 oktober 2010

    mazariner och siktkakor, brukar det bli för min del

  • redd 17 oktober 2010

    Kakor på julafton?

    Först är det glögg och någon pepparkaka, sedan kallskuret, + varmt och efter det gröt med saftsås. efter maten och gröten är det kaffe och choklad (minst 10 sorter). Utöver några stackars pepparkakor vet jag inte hur man skulle kunna få ner något mer

  • bullmamma82 18 oktober 2010

    Jag har trationsenligt: Chokladbiskvier, mandelmusslor, kransar och pepparkakor. Lussebullar brukar vi ha till Lucia blir det några över så tar vi det oxå till jul.

    Jag brukar även göra hemlagat julgodis.........

    Fast det brukar inte bli att man orkar, men dte är roligt att ha. Vi brukar ha glögg och pepparkakor som entre med lite ost till..............mumma........

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.