Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Frukost

  • Bonie87 14 september 2008

    Gud vad gott det låter!!

    Allt från smoothies, melon och äggröror till det vanliga ´kaffe & macka´ eller gröt.

    Men jag måste höra med er! Står ni er fram till lunch på en portion gröt??!

  • Erajscha 14 september 2008

    Till vardags: Två skivor fiberrikt bröd med skinka, kaffe med mycket mjölk.
    En helgfrukost: varma mackor eller äggröra med champinjoner och rostat äntligen-bröd.

  • zonale 14 september 2008

    Jag står mig bra på en portion gröt, väl fram till lunch. Har svårt att få i mig frukost överhuvudtaget om det är tidigt på morgonen, tyvärr. Jobbar olika skift så ibland äter jag frukost och ibland inte.

  • redd 14 september 2008

    Igentligen slutade jag äta frukost vid 8-9års ålder när morsan gav upp att truga i mig en halv smörgås medans jag sov vid frukostbordet.

    Just nu har jag börjat äta havregrynsgröt med krossade linfrön och lingonsylt till frukost 4min att få klart och lika lång tid att äta känns lagon tidsmässigt (fast det smakar tapetklister med lingon men vem bryr sig när hjärnan sover?)

    På helgen blir det mackor om sambon är hemma annars väntar jag med mat tills det är middag.

  • Virvlande 14 september 2008

    När jag gick i skolan eller jobbar så brukar det bli havregrynsgröt och en macka. Annars blir det lite si och så med frukosten. Idag bestod den av lite cashewnötter...:p

  • Micke_Samuelsson 15 september 2008

    Frukost... jag går upp halv 5 på morgonen på vardagarna.
    då vet jag knappt var jag e någonstans:D
    det viktigaste då är kaffe, allt annat finns inte, men klockan 9 då e det frukost på jobb iaf. då brukar det bli en macka och en frukt.

  • kerstiner 15 september 2008

    Helst äter jag vaniljyoghurt med bär och osötad musli det är så uppfriskande på morgonen med en kopp kaffe efter, men även fiberhavregrynsgröt som jag kokar tillsammans med bär (blåbär, hallon, vinbär m.m.). Det går faktiskt snabbare än vad man tror att ställa i ordning
    Om jag inte har nåt av det hemma blir det Grönt te + två knäckebröd med ost och ett glas grönsaksjuice el. fruktjuice. Det är jättebra att ha grönsaks/fruktjuicer hemma att ta till ibland. Kokt ägg är gott och mättande till vissa dagar

  • kerstiner 15 september 2008

    Glöm inte att frukosten är dagens viktigaste mål.:)

  • Ernst76 15 september 2008

    Naturell yoghurt med hemmagjord musli, sedan kaffe i mängder(Y).

  • dystraior 15 september 2008

    Jag kan inte äta frukost när jag är stressad och ska iväg, behöver vara vaken minst en timme eller två innan jag kan äta frukost med då blir det en kanna te och smörgåsar som dukas fram, i dag blev det ett glas cola för att få upp sockret innan jag ska iväg. :(

    När jag ska iväg till jobbet brukar jag dock göra ordning smörgåsar och ta med mig så jag kan äta på förmiddagsfikat, funkar jättebra :)

  • elaineB 15 september 2008

    Jag är egentligen ingen frukostmänniska alls men märker mer och mer att jag kommer igång bättre om jag försöker få i mig en riktig frukost och äter gärna naturell fil eller yoghurt med färsk eller fryst frukt och bär och rostade, hackade nötter och bran flakes på. Åker jag tidigt till jobbet får jag ta med och då är kokt ägg på grovt bröd (eller Polarkaka!) en favorit. På helgerna blir det ofta brunch med omelett eller matvåfflor med olika tillbehör. De dagar jag inte har nån lust alls blir det en smoothie i alla fall (mjölk, banan, jordgubbar... typ).
    Och så kaffe förstås… lite märkligt; jag som alltid druckit te fick nån knäpp när jag var gravid och klarar inte te på morgonen längre! :o

    Det här var mitt allra första inlägg här (Y) :D

  • schmitz 15 september 2008

    Jag äter ca 3portioner gröt, pga jag äter inte smörgåsar. Jag e mätt ca 4tim med den gröten ;P ibland 5tim. haha, mätt som fan efteråt och så goooooooott.

  • bejofr 15 september 2008

    här är frukosten viktigast utan den går det inte att prata med mig. en tallrik med corn flakes och pumpakärnor och vad som faller på med en skivad banan. det är gott det.(Y)

  • Madelen73 16 september 2008

    Usch, är såå dålig på frukost, det blir bara kaffe, kaffe o åter igen kaffe!

    Försöker ju gå ner i vikt, o då bör man ju äta frukost...

  • zudette 16 september 2008

    Havregrynsgröt (fiberhavregryn) med äppelmos o mjölk! Gott och enkelt! - Oftast i allafall - när maken börjar tidigt så blir det aldrig att jag tar mig tid till frukost, tyvärr...........

  • ditolina 17 september 2008

    Här hemma äter vi oftast grahamsgröt med lingonsylt, på helgen kan det bli mannagrynsgröt med jordgubbsylt eller mackor.
    Vi tar mellis innan lunch (en macka eller frukt.)

  • systeryster 17 september 2008

    Man mår ju jättebra när man äter gröt på morgonen och ändå blir det så sällan av att koka gröt.
    Min make äter havregryn som han blöter i kallvatten, och gillar det?!!
    Själv äter jag en macka och tar en kopp kaffe.
    Sonen får däremot en bättre frukost, med smörgås, yuoghurt, juice och ett glas mjölk.
    Då alla har urdåligt morgonhumör äter vi på olika platser och tider, för husfridens skull.
    Funkar bra för oss, så slipper man börja dagen med bråk om kälkbackar på osten osv.
    Ett tips om man har svårt att få i sig frukost är att dricka ett glas juice en stund innan man ska äta så blir man sugnare.:)

  • jenkar 18 september 2008

    Ni är alla så duktiga här med frukosten tycker jag!, själv varierar jag mellan hemmagjord musli å fil eller havregrynsgröt med äpplemos. Min stora last är dock hembakt bröd så därför behöver jag tips av er som skriver att ni äter hårt bröd på morgonen..hur vänjer man sig vid det??. Inte det att jag inte tycker knäcke e gott, men till frukost?! å vad har man för pålägg till?, konstigt nog tycker jag inte om pålägg på knäcke men på mjukt bröd tycker jag om både skinka å ost... det kanske är en vanesak?!...
    Ett annat problem jag har är att jag varit tvungen att sluta med mitt kaffe på morgonen =(.., sen jag fick magkatarr så går det inte.. får ont i magen direkt.., har försökt med te men på nått sätt känns inte det som samma sak, å dessutom (kanske inbillar mig) så känns det som om jag får ont i magen av det med...=(, någon som har några tips angående detta??????

  • bellan68 18 september 2008

    Jag bara Älskar frukost!!!!! Är en riktig morgonpingla...

    Det blir havregrynsgröt med äppelmos och kanel... eller
    Grov macka med sallad, keso, rökt kalkonkött, avokado och toppa med paprika... (Y)

    Jag håller mig mätt många timmar på mackan... Absolut en favorit:)

  • Monaperssonel 18 september 2008

    Jag äter oftast 2 ägg på morgonen, kokta, ett glas vatten och en kopp kaffe. Det går snabbt och klarar sig själv. Skulle det vara så att jag inte hinner äta hemma kan jag lätt plocka med mig dem och äta dem på jobbet. Dessutom innehåller det massor med protein så man håller sig ganska bra på dem, ifall det drar ut på tiden innan lunch:@.
    Innan åt jag ingen frukost och drack massor och massor av kaffe fram till lunch. Nu mår jag mycket bättre och slänger inte i mig vad som helst. Tänk att sådan enkel frukost kan göra någon skillnad.

    (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.