Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mat med lite kolhydrater o proteiner

  • Opium 11 maj 2009

    Stek en burk tonfisk i olja och blanda i 2 äggulor, jag brukar ha på vitlökspeppar. Kolhydratfattigt men proteinrikt och nyttigt, funkar även som frukost. Annars kan du kolla in GI-recept, dom förespråkar lågt kolhydratvärde i mat, då speciellt GI-Noll.

  • nyby8095 11 maj 2009

    När jag är hungrig vid sänggående så dricker jag ett glas varm mjölk jättebra för magen o kroppen.

  • 27 maj 2009

    Har man dåliga njurar och måste gå på dialys ska man äta proteinfattig mat. Annars är det snabba kolhydrater man ska undvika.

  • izzie2 1 mars 2010

    tänkte svara lite till dom som undrar varför man ska äta protein fattigt.. självklart som en del skrev är det livsviktigt... en person ska inte gå under 40 gram proteiner per dag. MEN är man till exempel njursjuk så får man inte äta hur mkt protein som helst då njurarna inte klarar av att ta hand om det. det börjar då läcka ut i urinen och man får så kallad äggvita i urinen (urea) men om du vill penne har jag proteinfattiga recept men dom är väldigt feta ist för att kroppen ska orka med att fungera så det är absolut inget alternativ om du vill gå ner i vikt...

  • jimboz 1 mars 2010

    Om du söker på Gi metoden eller LCHF så hittar du en hel livsstil utan Kolhydrater (nästan)

  • Okänd 1 mars 2010

    På den här sidan hittar du massor med kolhydratssnåla recept! (Y)

    http://www.gi-metoden.nu/

  • marwis 1 mars 2010

    Tänk , jag har lärt mig precis tvärt om; Kolhydrater på morgonen och protein på kvällen:o Det är bannemig inte lätt att veta vad som är rätt och riktigt:)

    Skrivet av mooseella den 8 maj 2009

    Proteiner är ju hjärnans bränsle, varför ta bort det?
    Det är ju därför som man ska äta mest poteiner till frukosten så att hjärnan har bränsle hela dagen. Ingen vists att äta en proteiner på kvällen för då ska ju hjärnan vila, vi ska ju sova. (Y)

  • Mistys 1 mars 2010

    Skrivet av marwis den 1 mar 2010


    Tänk , jag har lärt mig precis tvärt om; Kolhydrater på morgonen och protein på kvällen:o Det är bannemig inte lätt att veta vad som är rätt och riktigt:)

    Skrivet av mooseella den 8 maj 2009

    Proteiner är ju hjärnans bränsle, varför ta bort det?
    Det är ju därför som man ska äta mest poteiner till frukosten så att hjärnan har bränsle hela dagen. Ingen vists att äta en proteiner på kvällen för då ska ju hjärnan vila, vi ska ju sova. (Y)


    Kolhydrater är hjärnans bränsle INTE proteiner !!!!
    Därför ska man äta mest kolhydrater på morgonen om man nu ska äta några beroende på vilken kost man äter förstås.
    Äter man inga kolhydrater måste levern tillverka glykogen som är en kolhydrat av proteinerna och fettet för att kunna förse hjärnan med bränsle. Hjärnan kan alltså inte förbränna protein i någon form. Det är bara muskler som kan det och hjärnan är ingen muskel utan består till större delen av fett faktiskt.

    Så jag håller med det någon skrev att undvik kolhydrater på kvällen och fyll på med proteiner som "lagar" musklerna som använts under dagen :)

  • redd 1 mars 2010

    Skrivet av jan-gunnar-j den 1 mar 2010

    På den här sidan hittar du massor med kolhydratssnåla recept! (Y)

    http://www.gi-metoden.nu/


    GI metoden är inte kolhydratsnål mat, däremot är det långsamma kolhydrater vilket gör att man håller sig mätt längre och får ett jämnare blodsocker vilket i sig ger positiva effekter.

  • Okänd 1 mars 2010

    Skrivet av redd den 1 mar 2010

    Skrivet av jan-gunnar-j den 1 mar 2010

    På den här sidan hittar du massor med kolhydratssnåla recept! (Y)

    http://www.gi-metoden.nu/


    GI metoden är inte kolhydratsnål mat, däremot är det långsamma kolhydrater vilket gör att man håller sig mätt längre och får ett jämnare blodsocker vilket i sig ger positiva effekter.


    Du får läsa på lite bättre!
    Hur många gram kolhydrater per dag förordar man från GI_Metoden?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.