Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nystart för både vikt, hälsa, klimat och budget?

  • mattant41 7 januari 2010

    Här är vi nog inne på att försöka få till mer soppa, gott, värmande och oftast ganska lätt så här års vilket kan behövas.
    För att spara kronorna så ska här bakas matbröd.

  • NicolinaZ 8 januari 2010

    Jag lade precis in ett recept på linssoppa som är mitt förslag till billig, nyttig, god och klimatsmart mat! Gott nytt år!

  • mooseella 8 januari 2010

    Mitt tips för billigare mat är planering/matsedel. En soppdag, en charkdag (korv el liknande) två fiskdagar, en vegetarisk dag, en köttdag och en restdag. Exempelvis: potatismos gör jag alltid lite mera av, dagen efter tillsätt ägg och ev riven ost eller riven morot kanske lite potatismjöl och valfri kryddning. Stek som biffar och servera med en bönsallad av något slag. All mat jag gör blir lunchlåda till maken dagen efter + en att frysa in. Bra att ta fram när tiden inte räcker till för middagslagning =) Sker inte så ofta här men det händer.
    Bönor eller linser varje dag i någon form då behöver man inte så stor mängd av köttet exempelvis
    Säljer de ex högrev billigare så köper jag lite mera och gör ett storkok, har då flera middagar klara i frysen. Man kan göra en basgrysta som man varierar senare med grönsaker/rotfrukter och såsen .

  • piaaip 9 januari 2010

    Hej!
    Ett sopptips:
    Gör extramycket ugnsrostade rotsaker till en middag, det som blir kvar åker i en soppa.
    Koka upp en bas av 1/3 vatten, grädde å mjölk, mixa med gårdagens rotfrukter, smaksätt med citron eller limesaft å servera med brödkrutonger alt lite baconkrutonger(av julskinkan kanske)

    Ett tips till:
    En köttfarsröra/sås går att dryga ut med massa grönsaker, kör dom i matberedaren så lurar du barnen.
    Ett till.
    Gör en god tomatsås till pasta, mycket antioxidanter å lyckopen i det behöver vi, gör gärna en stor med mycket vitlök å örter i.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.