Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vegetariskt julbord

  • monac 14 november 2008

    åh det lät ju gott med moussakan:)
    (Y)...och grönkålspajen!
    (L)

  • 14 november 2008

     

  • 14 november 2008

     

  • samcharlie 14 november 2008

    Skrivet av ThomasP den 9 nov 2007

    Har hört att man kan göra "Julskinka" av kålrot som förmodligen kokas och sedan gratineras som vanligt//Thomas


    Detta kan jag intyga att man kan..min svärmor är vegetarian och förra julen gjorde hon kålrot till sig istället för skinka, efter tillagning skivade hon upp den precis som skinkan..trodde inte de skulle vara gott...men jättegott tyckte jag å med senap på som till skinkan funkade jättebra
    / Victoria(Y)

  • monac 14 november 2008

    www.vegetariskt.com
    massor av läckra jul recept!

  • sannaw 14 november 2008

    Binge56, kan du inte lägga ut receptet på vegetarisk pastej. Det finns inget sådant recept om man söker efter det// Sanna

  • monac 14 november 2008

    http://www.vegetariskt.com/vegetariskt_julbord.asp
    (Y)

  • Challan 14 november 2008

    Tack så mycket för kålrots grejen(Y) Jag har försökt fundera på något som ersätter skinkan utan framgång...

  • TG 14 november 2008

    Skrivet av boz1965 den 14 nov 2008

    Skrivet av fire_starter den 11 aug 2008

    Skrivet av kirunabo den 8 nov 2007

    Det är inte så omständigt som du tror. Min son är vegetarian, inte vegan det vill säga han äter fisk men inget som har med kött att göra. Det finns att köpa qournfärs eller veg-köttfärs som man kan göra köttbullar av. Efter som skinka inte är på hugget brukar jag göra i ordning quornfile som jag lägger i marinad och steker upp i olja. Sedan kan man göra en mycket med grönsaker och pajer. Vill man inte ödsla tid på så omständiga rätter så varför inte fyllta papriker. Det finns mycket halvfabrikat i frysarna som är vegetariska. potatis. Ta först reda på om han vegan eller vegetarian ! äter han fisk, ägg, mjölk.
    Kristin


    Tänkte bara förtydliga att man inte är vegetarian om man äter fisk, för vad jag vet så har fisken ögon och ett ansikte och en vegetarian äter ingenting med varken ögon eller ett ansikte. Fisk och kycklingätare är "fusk-vegetarianer".



    FEL, FEL, FEL!!!

    Det finns olika grader av vegetarianism:

    Vegetarian: Äter inga animaliska produkter.
    Laktovegetarian: äter även mejeriprodukter
    Lakto-ovo-vegetarian: äter, förutom mejeriprod., även ägg.
    Ovo-vegetarian: äter ägg, men inte mejeriprod.
    Demi-vegetarian: äter allt utom charkprod.

    Dessa är de huvudsakliga grupperna, men det finns fler.
    Att utnämna folk till "fuskvegetarianer" tycker jag är otroligt trångsynt.

    Dessutom är det du beskriver veganism och INTE vegetarianism - stor skillnad.
    Läs på lite innan du uttalar dig.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Vegetarianism


    Läs på lite, eller läs på mer...?

    T.o.m. på Wikipedia (där i princip vem som helst kan skriva in "fakta") kan man få svaret. Klickar man på det underliga ordet Demivegetarian i länken du postade så kommer kan till följande: "Pescetarianism är en slags kosthållning som innebär att man äter fisk och skaldjur, och även mejeriprodukter och ägg, men inte exempelvis fågel eller annat kött. Den påminner om en vegetarisk kosthållning, men bör enligt brittiska Vegetarian Society inte klassas som en sådan."

    Naturligtvis bör den inte klassas som sådan. Ordet vegetarian ger en ledtråd - fiskar är djur, inte vegetabilier.
    Pescetarian är ett bra ord tycker jag, och en allmänt välkänd term i Storbritannien där jag bor, kanske skulle introduceras i det svenska språket för att undvika missförstånd eller upprörda diskussioner?

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Demivegetarian

  • Linlock 14 november 2008

    Skrivet av anluk den 14 nov 2008

    Skrivet av Linlock den 14 nov 2008

    Var själv vegetarian i ganska många år. Till jul gjorde jag bland annat alltid grönkål- och ädelostpaj. Den lever kvar på julbordet fast jag numera äter kött(Y)

    Det lät gott lägg gärna in receptet.

    Tyvärr har jag inget recept, det höftas fram från jul till jul.. Men jag brukar fräsa hackad grönkål och lök och lägga i ett pajskal. Sedan lägga i riven mild ädelost (typ gräddädel) och hälla över äggstanning. Garnera med halverade körsbärstomater och strö över lite riven hårdost och grädda i ugnen. Det brukar bli gott för det mesta(Y)

  • ladieluck 14 november 2008

    det är jättelätt att göra någon form av vagetarisk "pastej-röra"!

    koka bara röda linser tillsammans med finhackad morot tills det är helt mjukt, häll av vattnet, krydda (t.ex timjan och vitlök) och mixa tillsammans med lite olivolja. Den här röran brukar stelna lite efter ett tag och är jättegod att ha på macka med lite grönsaker! superlätt!!!

  • boz1965 14 november 2008

    Skrivet av TG den 14 nov 2008

    Naturligtvis bör den inte klassas som sådan. Ordet vegetarian ger en ledtråd - fiskar är djur, inte vegetabilier.
    Pescetarian är ett bra ord tycker jag, och en allmänt välkänd term i Storbritannien där jag bor, kanske skulle introduceras i det svenska språket för att undvika missförstånd eller upprörda diskussioner?

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Demivegetarian


    Vem är upprörd? Inte jag i vart fall.
    Men vi andra bor inte i England, vi bor i Sverige och har svenska uttryck, nåja... för det mesta iaf. :)

  • madame_zacke 14 november 2008

    Hej!
    Jag är själv vegetarian, och det mesta som finns på det traditionella julbordet går att ersätta med veg.produkter.
    tex:

    Quorn- eller sojabullar istället för köttbullar,

    Sojakorv istället för prinskorv

    Janssons frestelse med tartexpastej ist. för sill

    Hemmagjorda delikatesskroppkakor med veg. bacon eller sojafärs

    Och faktiskt så brukar vi tillverka qournskinka istället för julskinka då jag inte är så förtjust i kålroten :)

  • The_mama97mia 14 november 2008

    Jag har sett ovan i tråden att några gett tips om finsk kålrotslåda och/eller morotslåda. Jag brukar alltid göra en sån, enligt recept ur Annas mat, men den innehåller både morot och kålrot och är så fantastiskt god. SKa kolla om inte receptet finns här på MK annars lägger jag in det, för det är en höjdare. Ngt man borde göra oftare.
    Sen tänker jag, att varför måste man göra "vegetariska alternativ" - jag menar att det finns så goda vegetariska rätter i sig, tror inte att man som vegetarian saknar köttbullen? Men jag har säkert fel. *ler*

  • irko 14 november 2008

    :p

  • monac 15 november 2008

    Skrivet av mama97mia den 14 nov 2008

    Jag har sett ovan i tråden att några gett tips om finsk kålrotslåda och/eller morotslåda. Jag brukar alltid göra en sån, enligt recept ur Annas mat, men den innehåller både morot och kålrot och är så fantastiskt god. SKa kolla om inte receptet finns här på MK annars lägger jag in det, för det är en höjdare. Ngt man borde göra oftare.
    Sen tänker jag, att varför måste man göra "vegetariska alternativ" - jag menar att det finns så goda vegetariska rätter i sig, tror inte att man som vegetarian saknar köttbullen? Men jag har säkert fel. *ler*


    tror inte du har fel Mia!:)

  • LaJefa 22 november 2008

    Är där någon som är intresserad av vegan julbord...så kontakta mig för jag hittade precis mina recept från "vegan julbord" bland alla mina papper (håller på att städa och röja bland alla mina gamla papper). Recepten är helt vegan...dvs inget från djurriket. Där finns allt från huvudrätter, smårätter, bröd, kakor och julgodis. Kommer kanske att lägga in några recept framöver...är inte själv vegan, men vissa rätter är smaskens för jag använde mig av dessa recepten till ett vegan julbord under min specialkock utbildning.

  • theem 23 december 2009

    Skrivet av fire_starter den 11 aug 2008

    Skrivet av kirunabo den 8 nov 2007

    Det är inte så omständigt som du tror. Min son är vegetarian, inte vegan det vill säga han äter fisk men inget som har med kött att göra. Det finns att köpa qournfärs eller veg-köttfärs som man kan göra köttbullar av. Efter som skinka inte är på hugget brukar jag göra i ordning quornfile som jag lägger i marinad och steker upp i olja. Sedan kan man göra en mycket med grönsaker och pajer. Vill man inte ödsla tid på så omständiga rätter så varför inte fyllta papriker. Det finns mycket halvfabrikat i frysarna som är vegetariska. potatis. Ta först reda på om han vegan eller vegetarian ! äter han fisk, ägg, mjölk.
    Kristin


    Tänkte bara förtydliga att man inte är vegetarian om man äter fisk, för vad jag vet så har fisken ögon och ett ansikte och en vegetarian äter ingenting med varken ögon eller ett ansikte. Fisk och kycklingätare är "fusk-vegetarianer".



    Pescetarian kallas det om man äter fisk, inte vegetarian. och om man äter kyckling är man inte ens i närheten då är man helt enkelt köttätare.

  • theem 23 december 2009

    Seitanskinka(vegan). lite krånglig att göra (eller egentligen inte tar bara lite tid). soja korv(ovo-veg), det finns ganska mycket i veg frysdisken som går att lag i ordning. jag tycker iaf så länge de gjort något som går att äta så är man nöjd som vegetarian. tänk på att höns buljong osv inte är veg.

  • Mistys 25 december 2009

    Så var då julbordet överstökat och kvar finns resterna. Hade både vegan och lakto-ovo-vegetarianer till bords igår. Alla var mycket nöjda. Detta serverades:
    "Senapssill" på aubergine
    Sparris fyllda crepes
    Veg. köttbullar
    Veg. coctailkorv
    tartex fyllda krustader
    Philadelfiatårta med tångkaviar
    Kokta ägg med majonäs
    Omelett med kantarellstuvning
    Rotsaksgratäng
    Broccoligratäng med flagad mandel.
    Senapsgriljerad Qournfile
    Potatissallad
    Fyllda avocadohalvor

    Ja, som sagt alla var mycket nöjda så det är inte så svårt att få till ett julbord för alla (L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.