Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Burkchampinjoner

  • jimboz 17 februari 2010

    Som sagt ! Jag äter färska eller inga alls:Z
    Nu kommer jag att göra mina egna köttbullar också.. Fan man blir lätt fanatisk på dom där halvfabrikaten..
    Ska leta lite recept på svamp också...
    Är det någon som vet hur man gör svamp :)

  • Gnurf 17 februari 2010

    Skrivet av sofiapersson den 16 feb 2010
    ...Och då undrar man om de är nån skillnad på de olika märkena eller om de var bara olika klisterlappar för olika företag. Såg flera välkända märken fast med samma svamp.


    Det där är intressant...och väldigt vanligt tror jag. Som med bromsbelägg på Biltema eller hos den auktoriserade BMW handlaren...:)

    Och Gnurf - champinjonerna skivades levande - jag har bildbevis :p


    Fruktansvärt!! Ett fall för EU-parlamentet!! Som fruktarian äter jag bara svamp som dött av hög ålder...(Y)

  • Gnurf 17 februari 2010

    Skrivet av jimboz den 17 feb 2010
    Är det någon som vet hur man gör svamp :)


    Torrdräkt i en 80grader varm bastu i 2 timmar. Sedan är det bara att börja skörda (Y)

  • Kvastis 17 februari 2010

    Skrivet av Gnurf den 15 feb 2010

    Jag har hört att de använder elfösare när de driver på de stackars Champinjonerna ut ur lastbilarna...å tydligen är de inte helt bedövade vid avlivningstillfället. Ohygliga scener spelas upp när de skivas fortfarande LEVANDE!!! :'(:'(

    Skrivet av Misty09 den 15 feb 2010

    Skrivet av sofiapersson den 15 feb 2010

    Jag har varit på en champinjonfabrik i spanien för ca 10 år sen.... Och när man sett hur man gör i fabriken så äter man aldrig nånsin champinjoner på burk kan jag lova.. (N)



    Hur gör dom, berätta, vill veta !

  • zzia 17 februari 2010

    Vill man ha ett lager hemma så finns det ju numera frusna, funkar jättebra! Rätt mycket vätska bara men det är inget fel på smaken, om något så smakar det mer. Har börjat köpa dom istället för färska. Har ändrat matvanorna sista åren och glömmer lätt bort att äta upp färskvarorna. Tycker burkarna börjat smaka sämre än förut. Vet inte om det är vana eller att dom blivit sämre.

  • Ulrika91 17 februari 2010

    Jag vägrar att äta burkchampinjoner. Förstår inte varför man köper det när man har tillgång till färska. Tycker de smakar äckligt, ser äckliga ut och är en onödig produkt i en storstad. Är det kärnvapenkrig kan jag tänka mig att äta det. Men då får jag hålla för näsan.

  • saxa 17 februari 2010

    Håller med förgående!

    Läskigt

  • frucaos 17 februari 2010

    Min älsade make föredrar burkisarna - men det struntar jag i när det är jag som lagar maten - vilket är för det mesta. Personligen kan jag äta dem, men tycker färska är så mycket godare.

    Gnurf - du är allt bra knäpp du!:D

  • The_mama97mia 17 februari 2010

    Hmm, jag minns för många år sen när burkchamp var bas- och stapelvara i varje students kök. NU har jag det aldrig hemma, köper sällan färska, eftersom det är bara jag i hushållet som gillar svamp.

    Apropå göra egen svamp haha, har jag för mig att det stod i DN ngt år (ej första april) att man skulle gräva ned gamla tidningar o täcka med kompost o jord. Sen skulle man kunna skörda egna champinjoner... Jag har inte testat utan ger mig ut o letar själv under säsong...

  • sikaal 17 februari 2010

    Innan färska champinjoner blev så vanliga som idag, var burkarna mycket bättre! Idag är det bara "skit".:( Vissa recept vill jag ha burkchamp., men jag har misströstat.:(
    Köpte frysna en gång för att testa,(N)(N) Inte nog med att det var mest "böös", en del hade rotstochen kvar!(N) Rensade och stekte, de bara "försvann", inte blev det mycket kvar.:'( Mailade företaget, i Danmark, men fick inte svar över huvud taget!(N)(N) Svagt!

  • maxxess 20 mars 2010

    Vilka fjollor ni är {male-fighter1}

    Det luktar inte gott på många ställen där matråvaror tillreds, "it is by design".
    Om man lider av hur burkchampinjoner behandlas så är det ju sjysst att veta att färska behandlas ungefär likadant, fast utan tvätt.. Mums.

    Om man hänger upp sig på sådana här småsaker hur kan man ens handla frukt eller grönsaker som en massa människor petat på? Hur kan man äta det lokala brödet efter att ens kollega berättat att när han praktiserade i ungdomen så spottade de anställda i degen..

    Det riktigt läskiga med maten vi äter -- och något jag förtränger ständigt -- är hur djuren behandlas.

  • boz1965 20 mars 2010

    .

  • Becazinha 21 mars 2010

    Det är nog mycket man är glad att man inte vet när det gäller olika slags mat och råvaror. Jag använder också olika svamp (burk eller färsk) beroende på vad de ska användas i för rätt och tänker fortsätta med det.

    Däremot har jag slutat äta leverpastej efter att vi i högstadiet fick göra egen pastek på hemkunskapen. Fram tills det hade jag tyckt om det. Vi fick även göra egen korv med äkta korvskinn och ... nejtack, inge mer sånt!

  • Mistys 21 mars 2010

    Jag var en gång för säkert 30 år sen på en " svampfabrik" man odlade i fyrkantiga kartonger nere i en gruva. Fuktigt , mörkt och svalt.Kartongerna stod staplade i hyllor längs gruvväggarna och det droppade från dom. Kommer tyvärr inte ihåg var, det var på en semester och turister fick betala och gå ner i gruvan. Detta var champinjoner.

  • monicadanell 21 mars 2010

    Färska champinjoner är godast:<

  • maxxess 26 mars 2010

    Skrivet av Becazinha den 21 mar 2010

    Däremot har jag slutat äta leverpastej efter att vi i högstadiet fick göra egen pastek på hemkunskapen. Fram tills det hade jag tyckt om det. Vi fick även göra egen korv med äkta korvskinn och ... nejtack, inge mer sånt!


    Sådant är ju så dumt. Men jag har hur som helst alltid gillat lever. Jag som gillar stekt nötlever har väl inte lagat det på sisådär +10 år efter en "happening". Helt plötsligt när jag stod och skivade blev jag äcklad. Sedan dess ingen hemlagad lever.

    Kanske är dags för mig att sluta fjolla och laga en mumsig levergryta.

  • Roggan 26 mars 2010

    Skrivet av mama97mia den 17 feb 2010

    Hmm, jag minns för många år sen när burkchamp var bas- och stapelvara i varje students kök. NU har jag det aldrig hemma, köper sällan färska, eftersom det är bara jag i hushållet som gillar svamp.

    Apropå göra egen svamp haha, har jag för mig att det stod i DN ngt år (ej första april) att man skulle gräva ned gamla tidningar o täcka med kompost o jord. Sen skulle man kunna skörda egna champinjoner... Jag har inte testat utan ger mig ut o letar själv under säsong...


    Jag tror du tänker på stenmurklor. De kommer om man gräver ner tidningar. Det tar dock ca 10-15 år innan det blir dags att skörda. Fast och andra sidan är de ju giftiga, så jag förstår inte varför man ska odla dem...

  • Gnurf 27 mars 2010

    Med rätt giftdosering tror jag upplevelsen kan bli psykedelisk och erbjuda en stunds avkoppling från skrikiga ungar för den stressade nutidskvinnan...{vampire}

    Skrivet av Roggan den 27 mar 2010
    Jag tror du tänker på stenmurklor. De kommer om man gräver ner tidningar. Det tar dock ca 10-15 år innan det blir dags att skörda. Fast och andra sidan är de ju giftiga, så jag förstår inte varför man ska odla dem...

  • Vayzeria 17 augusti 2011

    Skrivet av bakakaka den 15 feb 2010

    Jag tycker det är stor skillnad på smaken på färska champinjoner och burkchampinjoner. Därför passar de till olika rätter tycker jag. Jag har recept med burkchamp. där jag inte skulle kunna tänka mig att ha färska istället.


    Samma smak tycke r jag man faktiskt KAn få med färska oxå. salta dom skivade "jonerna" i en skål lätt. LÅt dom dra en syund stjälp sen ner dom å låt sjuda i grytan/soppan o.yl. så får man en finare och fylligare smak. En skvätt buljong. av typ kyckling eller grönsaksbuljong hjälper en hel del också =)

  • boz1965 17 augusti 2011

    Skrivet av jimboz den 17 feb 2010

    ...Är det någon som vet hur man gör svamp :)


    Du skaffar ett billigt motellrum och lägger en hansvamp och en honsvamp på sängen, sen sköter naturen resten. ;)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.