Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Egen yoghurt?

  • chrisq 19 december 2010

    (Y)

  • Carlgunnaroscar 23 september 2011

    Har idag testat att göra egen yoghurt enligt "termosmetoden".

    Började med att diska termosen riktigt ren och kaffefri. (Kaffeyoghurt? nja...)
    Därefter värmde jag mjölken ca 1 liter (ohomogeniserad 3 %) till 45 grader (nej, jag värmde den inte mer för att den är ju redan pastöriserad!)
    Sedan tillsatte jag ca 10 teskedar turkisk yoghurt (Lindhals) och skakade termosen några gånger.

    Nu, 7 timmar senare har den fått en tjock konstisens men jag ska nog vänta ett tag till, dock inte till i morgon då jag vill ha det kyld till frukosten :)

    Måste säga att det har gått över förväntan, det gick väldigt snabbt och så enkelt!

  • Zimie 24 september 2011

    Hemma står alltid ett par små skålar med fil i, bland mitt porslin, som jag alltid byter ut till nya. Jag köper ekologisk gammeldags mjölk som är ohomogeniserad (naturlig fettmolekylkedja) och så tar jag undan en tesked av filen när jag ska äta eller laga mat med den och häller mjölken på, i en ny skål. Det tar ett par tre dagar i rumstemperatur och jag värmer aldrig mjölken så det är hur lätt som helst. Det viktiga är att köpa levande fil eller yoghurt från början och jag har prövat mig fram lite och märkt att många sorter tydligen inte har kvar en levande kultur längre, men vissa har. Jag köpte Valios filbunke och denna fungerade!! fruktyogurt känns helt uteslutet låter väldigt onaturligt och mat/mjölkindustrin har varit framme där, då är det dött. Gör själv från början med naturliga produkter (svårt att hitta kanske) då blir det mirakelgott och mirakelnyttigt --- och roligt.

  • yvonneiwaynesboro 24 september 2011

    Det behövs inga specialmaskiner eller kulturer! Bara en slatt yoghurt första gången och värme.

    Jag har länge hämtat mjölk hos en bonde.
    Jag gör en stor sats yoghurt :

    Värm 3 l mjölk till minst 75 grader.
    Passa noga det kokar över så fort man vänder sej om :)
    Jag antar att använder man "köpemjölk" så kan man hoppa över den här delen eftersom den redan är pastöriserad.
    Låt svalna ,eller värm till ca 45 grader.
    Blanda i minst 3 dl yoghurt (den du tycker är godast)
    Håll den runt 37 - 40 grader i 4 timmar.
    Jag brukar ställa kastrullen i en kylväska med ett par varma vattenflaskor runt. Eller på eftervärmen om du har använt ugnen, eller på diskmaskinen när den går och det blir varmt på bänken....Gör du en mindre sats funkar en termos.
    Kyl.
    Klart!

    Spara 3 dl till nästa gång.

  • margitkallgren 24 september 2011

    Bästa Carlgunnaroscar! Tack för ditt recept som tydligen fungerade,
    M e n du glömde tala om hur mycket mjölk du tog till youghurten. Gissar på 1 liter.
    Mvh Margit

  • Carlgunnaroscar 24 september 2011

    Tack för påpekandet. Det var för att jag hade termosen som mått, men om jag minns rätt så var det ca 9 dl som fick plats. Jag skrev även grekisk fast det var turkisk yoghurt som jag använde. Båda felen är redigerade :)

    Yoghurten blev inte så krämig som jag hade hoppats men otroligt god, lite som långfil i konsistensen.
    Det är helt enkelt överflödigt vatten kvar som måste avlägsnas på nått smart sätt. Jag har inte tålamod att filtrera genom kaffefilter och så vidare. Jag ska istället försöka använda termosen till det också, på något sätt. Återkommer med det försöket nästa yoghurtomgång!

  • margitkallgren 26 september 2011

    Väntar med spänning på resultat av dina experiment!
    Mvh Margit

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.