Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Boktipset

  • MrsC 4 mars 2010

    Läs "Leva vidare" av Susanne Levin...handlar om Lea Louise som växer upp i Uppsala under 50- och 60-talen...

  • hansdotter 4 mars 2010

    Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva- av Anne Heberlein är en otrolig bok.
    Den är gripande och vacker och alldeles sann.

  • anitasuzanne 4 mars 2010

    Vi, de drunknade av Carsen Jensen. En underbar släktkrönika. En av de bättre böcker jag läst.

    Kunzelmann & Kunzelmann av Carl johan Vallgren. Man får följa en kille i Sverige parallellt med fadern i Tyskland, när fadern, nu död, är i samma ålder som sonen . Mycket bra. Och vilket förarbete som måste ligga bakom!! Läs!

  • idea_ 5 mars 2010

    Skrivet av frucaos den 4 mar 2010
    Håller med om att häxorna är för härliga, och självklart döden och Susan. Tycker även om Carrot ("dvärg" på ca 2m) och Sam Vimes. Massor av skojjiga figurer, helt klart. Älskar hans sätt att uttrycka sig på. "I was unable to, on account of falling .,.." en av mina senaste favoriter. Vet inte om det finns fler i MOnsters regiment ... Om du inte har provat att lyssna på dem på engelska så rekommenderar jag det VARMT!


    Jodå, förutom att ha läst både böcker på engelska och svenska har jag även lyssnat på endel böcker, jepp, även jag är förtjust i den övernitiske "dvärgen" som kunde ha blivit kung över ank morpork, om han förstått sitt kall... men som är jättenöjd över att få vara i stadsgardet och se till att folk följer lagen :DD Sam Vimes dyker upp i fler böcker, älskar den roll han har i Monsterous regement :D om du inte läst/hört den så gör det, du bör även gilla en viss sargent jackrum och eventuellt även hans "pojkar"...

  • mammali 5 mars 2010

    En lättläst bok att ha med sig i väskan eller i fickan är pocketboken Bedragen av Katerina Janouch.

  • idea_ 5 mars 2010

    Vill man ha nått lättläst som tar lite plats samt är humoristiskt skulle jag föreslå Drottningen vänder blad av Allan Bennett, runt hundra sidor, finns på många bibliotek, inte stor...

  • anitasuzanne 8 mars 2010

    Skrivet av idea_ den 5 mar 2010

    Vill man ha nått lättläst som tar lite plats samt är humoristiskt skulle jag föreslå Drottningen vänder blad av Allan Bennett, runt hundra sidor, finns på många bibliotek, inte stor...



    jag håller med dej, inte visste vi att drottningen hade sådana läsvanor!

  • Mariakocken1 8 mars 2010

    Tja, jag är en nio-åring men min mamma har bra böcker som är för vuxna! Jag ger ett hett tips! Mia Törnbloms bok "Mer självkänsla!". Den är super! Läs den- Och vips har du mer självkänsla!(Y)

    (I alla fall funkade det för min mamma!)

  • MrsC 8 mars 2010

    Barnens ö av P.C Jersild...lite svensk Tom Sawyers äventyr i Stockholm 1975.

  • matfanatikern 8 mars 2010

    bibeln.(A)

  • The_mama97mia 8 juli 2010

    *PUFF*

    Nu är det semester här och då frossar jag i böcker.
    Den senaste veckan läste jag Tre Sekunder av ROslund och Hellström, tyckte den språkligt var mycket konstig men intrigen väldigt spännande. Djävulens sällskap - typ kriminalroman, minns inte författaren, helt OK. En bok i serien Damernas Detektivbyrå, den var väldigt underhållande, ska få tag på resten av böckerna...
    Men det jag vill rekommendera alla som inte har läst - är Hundraåringen som hoppade ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson. Jag skrattade högt flera ggr när jag läste den! Inte alls min typ av läsning annars, men ljuvlig!
    \o/

  • Marre73 15 juli 2010

    Läste nyligen en bok vid namn Hypnositören av Lars Kepler, Vilken otäck och vidrig bok,men klart läsvärd.Man blev riktigt illamående under läsandets gång,men man kunde inte sluta läsa för det.
    Vill man ha mardrömmar är det bara att läsa boken.....Hugaligen

  • The_mama97mia 15 juli 2010

    Hypnotisören lyssnade jag på som ljudbok, den var hemsk o obehaglig på många vis... Men jag tyckte den var som rörig. Kanske är annorlunda som läsbok, när man kan bläddra tillbaka...

    Nu pinar jag mig igenom en bok av Nora Roberts, Dödligt villospår, lovande titel tyckte jag men hej o hå det är bar en massa kärlekstrams haha...

  • Marre73 21 juli 2010

    Jag tänkte precis lägga in och tipsa om den boken, älskar hennes böcker.Väntar nu på att hennes andra böcker ska släppas,en i september och en i december.Har precis läst Mari Jungstedts bok Den farliga leken,riktigt bra.Svårt att lägga ifrån sig längre stunder.(Y)

  • Dintan 21 juli 2010

    Älskar Jan Mårtensson och hans böcker om Homan, antikhandlaren i Gamla Stan. Lagom spännande kriminalromaner.

    Gillar även Viveca Sten som hittills kommit ut med tre böcker (vad jag vet). Det är kriminalhistorier som utspelar sig i Sandhamn.

  • Marre73 23 juli 2010

    Har precis läst boken Fyrmästarens dotter av Ann Rosman en klart läsvärd bok, lite svår att komma in i men ger man inte upp får man lön för mödan.(Y)

  • Marre73 23 juli 2010

    Skrivet av matfanatikern den 8 mar 2010

    bibeln.(A)

    Ja då har du en historiebok utan dess like att läsa i varje fall.:)

  • Marre73 23 juli 2010

    Skrivet av MosterNettan den 14 jun 2009

    Gillar man svenska kriminalromaner så finns en massa bra att välja på.
    Mari Jungstedt
    Anna Jansson
    Camilla Läckberg
    Helene Tursten

    Henning Mankells böcker om Kurt Wallander är absolut särklass!
    Sjöwall-Wahlöös romaner om Martin Beck håller än trots att
    dom är skrivna 65-75.

    Vill man läsa annat än deckare vill jag framhålla Maeve Binchy. Härliga romaner från Irlandmed bra personportätt.

    Jag önskar dig ett härligt bokliv!


    Helene Tursten har jag inte läst tidigare skriver hon i samma anda som de andra?Dom är jag såld på, även Åsa Larsson är kanon.

  • Marre73 23 juli 2010

    Skrivet av BorderCollie den 14 jun 2009

    Är inne i en period nu med att läsa Camilla Läckberg, just nu så läser jag Sjöjungfrun och svårt att slita mig från boken..

    Alla hennes böcker är suveräna!Som du säger man kan inte slita sig från dom.(Y)

  • Wombat04 23 juli 2010

    Eftersom jag är helt insnöad på historia och måste fördriva fyra timmar på dialys tre gånger i veckan, blir det mycket historiska böcker nu. Faktaböcker, inte historiska romaner, de roar mig inte alls (med vissa undantag). Just nu håller jag på med en bok som heter "Det bysantinska riket" av Judith Herrin och varvar med "Gud vill det" av Dick Harrison, en bok om de nordiska korstågen på 1100-talet.

    Vill man läsa en bra historisk roman ska man läsa "Skälmarnas furste" av Samuel Shellabarger. Den har precis allt!

    Ha det gott i sommarvärmen! {female-fighter}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.