Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ett tips på att möra kött

  • matnjutaren 15 maj 2008

    Ja här är kul att vara! Man får en massa "nytänd" energi eller hur? :D(Y)

  • tantdrake 15 maj 2008

    :p loggar in flera gånger per dag när jag är ledig...och flera gånger per natt när jag jobbar :o

  • MatAnders 15 maj 2008

    Skrivet av tantdrake den 15 maj 2008

    :p loggar in flera gånger per dag när jag är ledig...och flera gånger per natt när jag jobbar :o


    Testa gärna chatten kvällstid

  • tantdrake 15 maj 2008

    :( har försökt nån gång...men tror jag är lite trög?! Fattar inte riktigt funktionerna :o

  • matnjutaren 15 maj 2008

    Skrivet av tantdrake den 15 maj 2008

    :( har försökt nån gång...men tror jag är lite trög?! Fattar inte riktigt funktionerna :o

    Du är GARANTERAT inte trög alls..(Y)
    Inte lätt bara innan man har lärt sig! :D
    Jag bara skriver å de går så bra så...(Y)
    (Ps.Är där "fler" funktioner där eller? :o Ha Ha Ds.)

  • frucaos 15 maj 2008

    Skrivet av Wombat04 den 15 maj 2008

    Papaya funkar som mörningsmetod också. Haha, när jag först såg tråden idag så läste jag "ett bra tips på att MÖRDA kött" och tänkte att nu är det någon som vill käcka sig igen! :D:D:D Enzymet i papaya heter papain (undrar om det finns något mamain?).

    Men det där med att kiwi inte skulle gå ihop med grädde ... jag har aldrig varit med om det! Och här hemma har vi sparat tårtor med kiwi och grädde i flera dagar och de är lika goda som den dag de gjordes. Det kanske är familjens kemiska sammansättning som är fel eftersom vi verkar vara olika alla andra? :D(Y)

    Bella


    Problemet uppstår först när man mosar/hackar kiwin och blandar med grädde - hela skivor går fint.

  • lenajeanette 15 maj 2008

    Apropå kiwi, imorgon får vi hem den första gula kiwin:), ifrån Nya Zeeland.
    Den gula kiwin innehåller INTE enzymet actinidin, och kan därför inte användas till att möra kött.
    De som inte kan äta kiwi p g a allergi klarar oftast den gula eftersom det är enzymet som är allergiframkallande.

    Vi kommer även att få hem den första gröna kiwi från Nya Zeeland. Har man som jag jobbat med frukt o grönt i många år så är det den från Nya Zeeland som räknas.(Y)

    Den Italienska som finns nu i butikerna är bara OK, i brist på annat.

  • tantdrake 15 maj 2008

    (Y) Lenajeanette! Det är folk som dej med såna kunskaper som gör det xtra roligt med matklubben!!! (Y)

  • epi 15 maj 2008

    Fick också lära mig att kiwi mörar bra på kött när jag gick frukt&Grönsaks utbildning för många år sedan. Tyvärr är jag vrål allergisk mot frukten.(N) Vågar inte prova den gula. Men papaya låter som ett bra alternativ det får vi prova.(Y)

    Skrivet av lenajeanette den 15 maj 2008

    Apropå kiwi, imorgon får vi hem den första gula kiwin:), ifrån Nya Zeeland.
    Den gula kiwin innehåller INTE enzymet actinidin, och kan därför inte användas till att möra kött.
    De som inte kan äta kiwi p g a allergi klarar oftast den gula eftersom det är enzymet som är allergiframkallande.

    Vi kommer även att få hem den första gröna kiwi från Nya Zeeland. Har man som jag jobbat med frukt o grönt i många år så är det den från Nya Zeeland som räknas.(Y)

    Den Italienska som finns nu i butikerna är bara OK, i brist på annat.

  • gunillaz6 15 maj 2008

    Låter väldigt intresant, men är det från om minuter, timmar el. dygn?

  • marwis 15 maj 2008

    Det är när man blandar kiwi och grädde som det blir en "sträv" smak. Har hört att det inte funkar med kiwimousse, men har aldrig brytt mig om att pröva. Synd om det blir misslyckat!

  • pia61 15 maj 2008

    Skrivet av lenajeanette den 15 maj 2008

    Apropå kiwi, imorgon får vi hem den första gula kiwin:), ifrån Nya Zeeland.
    Den gula kiwin innehåller INTE enzymet actinidin, och kan därför inte användas till att möra kött.
    De som inte kan äta kiwi p g a allergi klarar oftast den gula eftersom det är enzymet som är allergiframkallande.

    Vi kommer även att få hem den första gröna kiwi från Nya Zeeland. Har man som jag jobbat med frukt o grönt i många år så är det den från Nya Zeeland som räknas.(Y)

    Den Italienska som finns nu i butikerna är bara OK, i brist på annat.


    Vad kul att få veta detta! Då ska man kolla efter frukt från Nya Zeeland då? Gäller det mer frukt än bara kiwi?
    Ja, jag använder också kiwi på tårta och det går jättebra, även dagen efter ser tårtan bra ut och smakar gott! :D Men jag hade ingen aning om att det var gott att grilla högrev?! Har jag bara använt till kalops och grytor, låter spännande!
    Det var ju tur att jag hittade denna gamla tråden innan idag! (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.