Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Förkylning

  • famsallstrom 6 september 2008

    Är nästan aldrig förkyld, kanske beror det på att vi som barn fick dricka varm pilsner som huskur :p Pröva med varm lättöl :D

  • Lilloo 6 september 2008

    Något så enkelt som vila... lugn och ro?

  • farmoringer 7 september 2008

    Skrivet av Lilloo den 7 sep 2008

    Något så enkelt som vila... lugn och ro?


    Det är mycket värt och nåt som man får lite av med en valp i huset och två hundar med magsjuka...... Så det kanske blir bättre när magsjukan är över och det verkar som om den är det nu.....Ska snart sova gott på nätterna igen.(Y)

  • frucaos 7 september 2008

    Om du har råd så funkar faktiskt coldisin riktigt bra, men den måste man börja ta vid första tecken på förkylning. (Finns på hälsokost, och är inte billig, men jag tycker att det är värt det, för jag avskyr att vara förkyld).
    Hade en kund en gång som berättade att hon (eller var det en han?) körde upp skalade vitlöksklyftor i näsan... otrevligt, men effektivt tydligen.
    Varm pilsner har jag också hört om - men det ska i honung och vitlök i härligheten också - du kommer svettas som en gris...

  • farmoringer 7 september 2008

    Och jag vet de som har vitlöksklyftor i öronen vid öronont. Men det fungerar tydligen.... Vitlök är gott och nyttigt. Bra till mycket..(Y)

  • nightfalls 7 september 2008

    Frukt äta massa frukt helt då apelsiner brukar funka för mej:)

  • Glitterfia 7 september 2008

    Har varit på Alfta rehabcenter och där serverades en dunderkur mot förkylning.
    Finns i: Mat som det är någon mening med. Från alftaköket. (Vet att apoteket säljer dem)

    4 dl vatten
    1-2 pressade vitlöksklyfor
    2 dl svarta vinbär
    1 msk honung
    Mixa svarta vinbär och vitlöken. tillsätt varmt vatten. Sila därefter och tillsätt honung, som innehåller värdefulla ensymer. Häll drycken på en termos och ta en halv kopp med någon timmes mellanrum. Du kan också gör den på svartvinbärsjuice.

    Använd inte termosen till något annat, då termosen tar smak av vitlök.

  • irko 7 september 2008

    Bada bastu!

  • Modigh 7 september 2008

    Har precis varit dunderförkyld.
    Hade en enveten hosta som kurerades snabbt!

    Värm vatten till max 35 grader
    Tillsätt 1 msk äppelcidervinäger och 1-2 tsk honung.

    Drack detta och hostan försvann :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.