Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

ICA Basic = BLUFF!

  • Mistys 23 mars 2012

    Jo och det är precis vad som sker för de flesta varorna ..både i Sverige och utomlands. En del läggs ut på andras anläggningar eller små "privata" utomlands som man "hyr" in sig på. De som tillverkas på andras är främst Eldorado. Willys och Garant är till största delen egna anläggningar.

  • lazzekock 23 mars 2012

    Legotillverkning.!!!.Tillverkad i Danmark för ....minimalt skrivet...hä hä hä...You get what you pay for....!!

  • Tussilago_Flikkan 24 mars 2012

    Skrivet av Misty09 den 22 mar 2012

    Willys Garant varor genomgår hårda tester av utvalda råvaror. Många gånger hårdare än kända märkesvaror. Garant har också tagits fram med hänsyn till miljö och arbetsförhållanden i landet varan tillverkas i. Garant varan har klarat tester och är lika bra eller bättre än det kända märket. Sen kan ju smaken göra att vissa inte gillar något. Men kvalitetsmässigt är Garant som EMV vara lika bra eller bättre.

    Eldorados fiskpinnar tex fick bäst i test. Den fiskpinne som innehöll mest ren fisk. Eldorados tvättmedel har fått bäst i test flera gånger av råd och rön. Så alla EMV varor är inte dåliga.


    och sen väljer man ju själv som kund på vilken prisnivå man vill handla.. Finns iaf 3 olika nivåer på willy´s och ica..

    Ica basic/ Eldorado = billig peng och godkänd kvalitet
    Icas egna/ Garant + Willy´s egna = billig peng och bra eller bättre kvalitet än märkesvarorna.
    Märkesvaror = Findus, Barilla, Santa maria etc = dyrare peng och bra kvalitet.

    Jag tycker inte man ska snöa in sig o Bara köpa märkesvaror när det finns andra som har lika bra kvalitet. Våga testa, man har inget att förlora.. o willy´s har ju dessutom policyn att om man inte är nöjd med en Garant- eller willy´s produkt så får man lämna tillbaka den och få dubbla pengarna tillbaka.(Y)

  • Okänd 24 mars 2012

    Skrivet av boz1965 den 23 mar 2012

    Skrivet av Misty09 den 23 mar 2012

    ...Garant ÄR EGEN TILLVERKNING! Man har en avdelning på Willys som bara sköter om att leta nya aktörer på marknaden. Nya producenter, nya leverantörer som ligger utanför ex Felix, Findus, Unilever mfl. När man hittat något intressant så kollar man....


    Missförstå mig rätt nu, men betyder inte "egen tillverkning" att man faktiskt SJÄLV tillverkar varorna i EGNA produktionsanläggningar???



    Självklart är det så att "egen tillverkning" är ett entydigt begrepp. D.v.s. att produkten tillverkas av egen personal i egna produktionsanläggningar och att man själv köper in råvaran direkt från producenterna t.ex. bönderna. Således inga mellanhänder eller inköpta halvfabrikat!

  • johannanstans 24 mars 2012

    Vaddå avslöjats?
    Tidigare åt jag euroshopper mozzarella, nu ligger ica basic på samma ställe med samma pris. Jag har hela tiden utgått från att det var designfråga och ett försök att få samma vara att låta "sexigare" ja ..ok då.. pålitligare...

    mozzarellan är då precis samma som före bytet.

  • boz1965 24 mars 2012

    Skrivet av LarsDe den 24 mar 2012

    ...Självklart är det så att "egen tillverkning" är ett entydigt begrepp. D.v.s. att produkten tillverkas av egen personal i egna produktionsanläggningar och att man själv köper in råvaran direkt från producenterna t.ex. bönderna. Således inga mellanhänder eller inköpta halvfabrikat!


    Precis. Och en snabb googling ger vid handen att Axfood, som äger bl.a. Willys inte har någon egen tillverkning av livsmedel.

    Jag har också ögnat igenom både Axfoods hemsida och den hemsida de har dedikerat till Garant-sortimentet och ingenstans har jag kunnat se att det står att det är de själva som tillverkar produkterna.

    Garant är säkert en jättebra produktserie, men egentillverkat är det då rakt inte.

  • exitingsvillemo 24 mars 2012

    Skrivet av boz1965 den 24 mar 2012

    Skrivet av LarsDe den 24 mar 2012

    ...Självklart är det så att "egen tillverkning" är ett entydigt begrepp. D.v.s. att produkten tillverkas av egen personal i egna produktionsanläggningar och att man själv köper in råvaran direkt från producenterna t.ex. bönderna. Således inga mellanhänder eller inköpta halvfabrikat!


    Precis. Och en snabb googling ger vid handen att Axfood, som äger bl.a. Willys inte har någon egen tillverkning av livsmedel.

    Jag har också ögnat igenom både Axfoods hemsida och den hemsida de har dedikerat till Garant-sortimentet och ingenstans har jag kunnat se att det står att det är de själva som tillverkar produkterna.

    Garant är säkert en jättebra produktserie, men egentillverkat är det då rakt inte.




    (Y)

  • husmusen88 24 mars 2012

    Skrivet av Tussilago_Flikkan den 24 mar 2012

    och sen väljer man ju själv som kund på vilken prisnivå man vill handla.. Finns iaf 3 olika nivåer på willy´s och ica..

    Ica basic/ Eldorado = billig peng och godkänd kvalitet
    Icas egna/ Garant + Willy´s egna = billig peng och bra eller bättre kvalitet än märkesvarorna.
    Märkesvaror = Findus, Barilla, Santa maria etc = dyrare peng och bra kvalitet.

    Jag tycker inte man ska snöa in sig o Bara köpa märkesvaror när det finns andra som har lika bra kvalitet. Våga testa, man har inget att förlora.. o willy´s har ju dessutom policyn att om man inte är nöjd med en Garant- eller willy´s produkt så får man lämna tillbaka den och få dubbla pengarna tillbaka.(Y)


    Findus, santa maria, barilla som du räknat upp är ju inga kvalitetsprodukter alls, de är enbart dyra och lever på namnet. Då äter jag hellre euroshoppers produkter.

  • Mistys 24 mars 2012

    Skrivet av boz1965 den 24 mar 2012

    Skrivet av LarsDe den 24 mar 2012

    ...Självklart är det så att "egen tillverkning" är ett entydigt begrepp. D.v.s. att produkten tillverkas av egen personal i egna produktionsanläggningar och att man själv köper in råvaran direkt från producenterna t.ex. bönderna. Således inga mellanhänder eller inköpta halvfabrikat!


    Precis. Och en snabb googling ger vid handen att Axfood, som äger bl.a. Willys inte har någon egen tillverkning av livsmedel.

    Jag har också ögnat igenom både Axfoods hemsida och den hemsida de har dedikerat till Garant-sortimentet och ingenstans har jag kunnat se att det står att det är de själva som tillverkar produkterna.

    Garant är säkert en jättebra produktserie, men egentillverkat är det då rakt inte.


    Det beror ju på hur du definerar egen tillverkning.
    Är det en vara som tillverkas av någon och säljs till fler aktörer på marknaden ex findus, felix mm

    Är det en vara som tillverkas och får heta ica basic om den går till Ica eller eldorado om den går till Willys men innehållet är snarlika bara olika förpackningar. Man köper in sig i fabriken.

    Är det en vara som tillverkas i en fabrik där bara denna vara tillverkas och sen säljs av ex Willys här har vi Garant, Såklart mfl. Fabriken må ägas av andra (oftast små egenföretagare) men varan i detta fall Garant säljs bara av en aktör och är därmed utvald och unik för butiken....du hittar bara den där samt är den enda vara just denna aktör sysslar med.

  • Mistys 24 mars 2012

    Glömde fjärde alternativet.
    Fabriken ägs av Willys.

    Vad gäller Garant varorna så är alternativ tre det rätta. Fabrikerna ägs ej av Willys men fabriken tillverkar BARA för Willys.

  • boz1965 24 mars 2012

    Skrivet av Misty09 den 24 mar 2012

    Det beror ju på hur du definerar egen tillverkning.
    Är det en vara som tillverkas av någon och säljs till fler aktörer på marknaden ex findus, felix mm

    Är det en vara som tillverkas och får heta ica basic om den går till Ica eller eldorado om den går till Willys men innehållet är snarlika bara olika förpackningar. Man köper in sig i fabriken.

    Är det en vara som tillverkas i en fabrik där bara denna vara tillverkas och sen säljs av ex Willys här har vi Garant, Såklart mfl. Fabriken må ägas av andra (oftast små egenföretagare) men varan i detta fall Garant säljs bara av en aktör och är därmed utvald och unik för butiken....du hittar bara den där samt är den enda vara just denna aktör sysslar med.


    "Egen tillverkning" kan inte tolkas på mer än ett sätt, menar jag. Då tillverkar man produkten i egna anläggningar med hjälp av egen personal.

    Lägger man ut tillverkningen på entreprenad är det inte längre egentillverkat. Däremot kan man hävda egna recept, egen kontroll/övervakning osv, men det är fortfarande inte egen tillverkning om någon annan än man själv har tillverkat produkten.

    Men allt detta är i grund och botten bara semantik. Som jag skrev innan så behöver inte produkten vara sämre för den sakens skull.

    Jag tror säkert att Garant är ett bra varumärke med utmärkt kvalité även om jag inte själv har testat. Vi har nämligen ingen Hemköpsbutik här i stan sedan den gamla brann ner julen '02.

    Det har glunkats om att Willys ska öppna här, men det är fortfarande bara på ryktesnivå. Men vi har CG, Coop Forum, ICA Kvantum, Lidl och Netto, det räcker iaf för mina behov på livsmedelssidan.

  • maxxess 25 mars 2012

    Skrivet av johannanstans den 24 mar 2012

    Vaddå avslöjats?
    Tidigare åt jag euroshopper mozzarella, nu ligger ica basic på samma ställe med samma pris.
    mozzarellan är då precis samma som före bytet.


    Många saker har fått ett högre pris iom att man limmat på sin egen etikett, Alla frysta grönsaker blev exempelvis dyrare i ett svep i min butik när man bytte tryck på förpackningen.

    Sedan fattar jag inte hur man kan ha en serie varor (BASIC) med uppgiven *lägre* kvalitet än ICA:s egna som ju inom många områden redan är på det absoluta bottenskiktet! :-)

    Att sortimentet urholkats i alla ICA butiker de senaste åren (speciellt Supermarketbutikerna!) är något som gör att åtminstone jag handlar mycket mindre på ICA numera. Sug på den ICA-Stig ;-)

  • Mistys 25 mars 2012

    Jag har blivit "lurad" på kvantum här i Uppsala så många gånger så där handlar jag inte mer. Konstigt nog är det en av Uppsalas populäraste butiker. Antingen är folk godtrogna och lättlurade eller så bryr man sig inte bara för att dom är populära ....och så handlar man där ändå. Så ICA har i mina ögon sjunkit rejält. Tyvärr drar man ju alla över en kam{eyeroll}

    Ex

    * Färsk kassler enligt annons och skylt, visar sig ha varit fryst. Butik erkänner efter kofrontation och lång diskussion då jag inte ger mig.
    * Köttfärs kryddas upp och säljs som färsk tacofärs ....visar sig vara gammal färs.
    * Ommärkning av färs ( enligt antälld som slutat där)

    Sen har vi alla larm om salmonella i färsen som duggar tätt....här i Uppsala i allafall och det är alltid ICA:s färs{dont-know} Har väl varit två bara i år....redan.

  • smacka1 25 mars 2012

    Skrivet av Misty09 den 23 mar 2012

    Jo och det är precis vad som sker för de flesta varorna ..både i Sverige och utomlands. En del läggs ut på andras anläggningar eller små "privata" utomlands som man "hyr" in sig på. De som tillverkas på andras är främst Eldorado. Willys och Garant är till största delen egna anläggningar.

  • Okänd 25 mars 2012

    Skrivet av Misty09 den 24 mar 2012

    Skrivet av boz1965 den 24 mar 2012

    Skrivet av LarsDe den 24 mar 2012

    ...Självklart är det så att "egen tillverkning" är ett entydigt begrepp. D.v.s. att produkten tillverkas av egen personal i egna produktionsanläggningar och att man själv köper in råvaran direkt från producenterna t.ex. bönderna. Således inga mellanhänder eller inköpta halvfabrikat!


    Precis. Och en snabb googling ger vid handen att Axfood, som äger bl.a. Willys inte har någon egen tillverkning av livsmedel.

    Jag har också ögnat igenom både Axfoods hemsida och den hemsida de har dedikerat till Garant-sortimentet och ingenstans har jag kunnat se att det står att det är de själva som tillverkar produkterna.

    Garant är säkert en jättebra produktserie, men egentillverkat är det då rakt inte.


    Det beror ju på hur du definerar egen tillverkning.
    Är det en vara som tillverkas av någon och säljs till fler aktörer på marknaden ex findus, felix mm

    Är det en vara som tillverkas och får heta ica basic om den går till Ica eller eldorado om den går till Willys men innehållet är snarlika bara olika förpackningar. Man köper in sig i fabriken.

    Är det en vara som tillverkas i en fabrik där bara denna vara tillverkas och sen säljs av ex Willys här har vi Garant, Såklart mfl. Fabriken må ägas av andra (oftast små egenföretagare) men varan i detta fall Garant säljs bara av en aktör och är därmed utvald och unik för butiken....du hittar bara den där samt är den enda vara just denna aktör sysslar med.


    Men kors i Kristinehamn, vilket mörker! Ett företag som säljer produkter som de köpt in från någon annan tillverkare/leverantör kan väl aldrig betrakta produkten ifråga som varande av EGEN tillverkning. Produkten har ju för höge Farao tillverkats av någon ANNAN!

    Jämför gärna med det "hembakade" bröd som säljs även i de största varuhallarna och butikskedjorna. "Hembakat"! Jojo, i VEMS hem är det bakat?

    Eller ta Familjen Dafgårds färdiglagade. Har någon sett deras enorma fabriksanläggningar på bild? Den stora familjen består troligen enbart av ett mycket stort antal gigantiska maskiner.

    Öppna ögonen! Inse att det enda som gäller för de stora i branschen är:
    "Allt för profiten - Nöj er med skiten!"

  • Mistys 25 mars 2012

    LarsDe: du får självklart tycka vad du vill. fast att säga " Nöj er med skiten" om EMV varor tycker jag är helt fel. Många gånger är dessa varor 10 ggr bättre än dom stora jättarna. Fiskpinnarna från Eldorado innehåller ex mycket mer fisk och av bättre kvalitet än Findus fiskpinnar ( test av bla råd och rön) så allt är inte bara "skit". Har testad bra mycket kan jag säga och föredrar EMV i 9 fall av 10.

  • Okänd 25 mars 2012

    Skrivet av Misty09 den 25 mar 2012

    LarsDe: du får självklart tycka vad du vill. fast att säga " Nöj er med skiten" om EMV varor tycker jag är helt fel. Många gånger är dessa varor 10 ggr bättre än dom stora jättarna. Fiskpinnarna från Eldorado innehåller ex mycket mer fisk och av bättre kvalitet än Findus fiskpinnar ( test av bla råd och rön) så allt är inte bara "skit". Har testad bra mycket kan jag säga och föredrar EMV i 9 fall av 10.


    Om du läst mitt inlägg lite noggrannare hade du kanske märkt att jag skrev "..de stora...". Och jag står för vad jag skrev. Läs gärna "Den hemlige kocken" av Mats-Erik Nilsson, och hans övriga böcker! Studera också innhållsförteckningarna på förpackningarna!

    Jag vidhåller: Färdiglagat är skräpmat! Bättre att köpa de oförfalskade råvarorna och laga själv äkta, näringsriktig mat hemma i det egna köket! Det blir mestadels både godare och nyttigare. Dessutom oftast billigare! Och tar sällan mer tid i anspråk.

  • boz1965 25 mars 2012

    Skrivet av LarsDe den 25 mar 2012

    ...Jag vidhåller: Färdiglagat är skräpmat! Bättre att köpa de oförfalskade råvarorna och laga själv äkta, näringsriktig mat hemma i det egna köket! Det blir mestadels både godare och nyttigare. Dessutom oftast billigare! Och tar sällan mer tid i anspråk.


    (Y)

  • husmusen88 25 mars 2012

    Jo den hemlige kocken läste jag när jag satt barnvakt, brukar ioförsig alltid laga hemmagjort och köper sällan, men hjälp vad men skit det finns i våra vanligaste populära produkter!

  • boz1965 25 mars 2012

    Skrivet av husmusen88 den 25 mar 2012

    ...men hjälp vad men skit det finns i våra vanligaste populära produkter!


    Man får vara uppmärksam och läsa innehållsförteckningarna helt enkelt, det finns nog inga genvägar har jag en känsla av.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.