Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kokar ni bären?

  • hondjavulen 9 april 2012

    jag kokar dem inte. sköljer dem bara och tittar lite extra noga om det är hallon

  • Tussilago_Flikkan 9 april 2012

    Skrivet av hondjavulen den 9 apr 2012

    jag kokar dem inte. sköljer dem bara och tittar lite extra noga om det är hallon


    Har aldrig hört att man ska koka färska (eller frysta) bär innan man äter dem.. då får man ju aldrig äta goda, hela bär utan bara bärsås. Nej man kan inte gå omkring o vara rädd för allt. Hade det varit "riskabelt" att äta råa, frysta bär skulle det väl finnas varningstexter på förpackningarna.

  • flabban 10 april 2012

    Jag använder frysta hallon till smoothis, har aldrig tänkt på att koka dem först. I och för sig skulle det ju gå bra, det blir ju ändå mos av dem. Sämre är det ju om man vill ha dom frysta i bålen. Färska jordgubbar däremot sköljer jag.

  • soccermum 10 april 2012

    Skrivet av flabban den 10 apr 2012

    Jag använder frysta hallon till smoothis, har aldrig tänkt på att koka dem först. I och för sig skulle det ju gå bra, det blir ju ändå mos av dem. Sämre är det ju om man vill ha dom frysta i bålen. Färska jordgubbar däremot sköljer jag.


    Precis vad jag tänkt att skriva! Typ ;) Hela frysta bär i smoothies och i bål har jag använt sedan "urminnes tider"
    Färska jordgubbar sköljer jag snabbt innan jag snoppar dem fast det är nog mer för jordens skull (a)

  • Roggan 11 april 2012

    Här är lite info om dvärgbandmask från smittskyddsinstitutet...
    http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/echinokockinfektion/

  • irrevirre 12 april 2012

    Tack Roggan, nu är jag ganska lugn igen. Där fanns en länk som var bra också:
    http://www.krisinformation.se/web/Pages/Faq/ShowFaqsByGroup____60614.aspx

  • smulpajen1 12 april 2012

    Tack Roggan och irrevirre för era informativa länkar, nu blev jag lugnare.

    Visst , det kommer väl alltid att finnas risker med bär (liksom det gör med det mesta som man äter), men det var bandmasken som jag var mest orolig för.

    Tack till er andra också för synpunkter!

  • kaol79 12 april 2012

    Har ofta använt okokta frysta hallon i tårta, och det gick bra fram till dotterns ettårskalas i somras. Av de 10 personer som åt av tårtan fick 9 magsjuka (den tionde har uppenbarligen järnmage efter 30 år inom barnomsorgen). Så om jag någonsin ska använda frysta hallon igen kommer de kokas först. Om nu någon någonsin vill komma på kalas hos oss igen :-)

  • smulpajen1 12 april 2012

    Ånej, vad tråkigt höra om kalaset:-(
    Men är du säker på att det var hallonen som orsakat det och att det inte bara var en "vanlig magsjuka" som ju går med jämna mellanrum?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.