Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

kokböcker

  • Tillberga 18 mars 2008

    Mat för Liv och Lust(Y)
    är en av mina favisar
    den använder jag rätt ofta
    sen har jag en samling små skrifter från 1908
    efter min mormor
    och där finns Gustaf Björklunds kokbok
    mycket kul att titta i
    har lagat några rätter ur den oxå

  • Lotten_J 18 mars 2008

    Skrivet av Molgan den 18 mar 2008

    Använder ni alla era kokböcker som ni har hemma?
    Är det någon som du inte tycker är bra?


    Jag använde bara min kokbok ( Vår kokbok) i början av min karriär inom matlagning till jag kände mig säker. Nu anv jag bara recept jag hittar i mattidningar, på nätet och som man får av vänner och bekanta. Det finns i mitt tycke för många konstiga komplicerade böcker med väldigt speciella maträtter. Sen beror ju allt på hur van man är att laga mat och om man tycker det är kul eller om man gör det för att man måste. Men Vår kokbok är helt suverän som grund för de flesta maträtterna inom husmanskosten. En trygg källa för den ovane kocken

  • GodareMat 18 mars 2008

    Skrivet av Lotten_J den 18 mar 2008

    Skrivet av Molgan den 18 mar 2008

    Använder ni alla era kokböcker som ni har hemma?
    Är det någon som du inte tycker är bra?


    Jag använde bara min kokbok ( Vår kokbok) i början av min karriär inom matlagning till jag kände mig säker. Nu anv jag bara recept jag hittar i mattidningar, på nätet och som man får av vänner och bekanta. Det finns i mitt tycke för många konstiga komplicerade böcker med väldigt speciella maträtter. Sen beror ju allt på hur van man är att laga mat och om man tycker det är kul eller om man gör det för att man måste. Men Vår kokbok är helt suverän som grund för de flesta maträtterna inom husmanskosten. En trygg källa för den ovane kocken


    Kan bara instämma i att Vår Kokbok är suverän, det är för övrigt den enda jag använder förutom min egen...

  • monac 19 mars 2008

    köpte Stora kokboken(icaförlag.)på bokrean. jätte inspirerande,vart glatt överraskad!(Y)
    kan rekomendera alla ANNA bergenströms böcker ,& Astrids kök(Astrid Nilsson) jag har köpt så många kokböcker som bara står,knappt blädrat i dem:'(

  • Bianca 19 mars 2008

    Jag har hur många böcker som helst men letar ändå recept på nätet de gånger jag behöver ett. Dock har jag en kokbok som följde med när jag köpte min gamla Kenwood för tusen år sen. Tror den heter Stora kokboken. Kan vara bonniers. De recept som är i den är grundläggande och inte moderna alster men det är bra recept och jag har aldrig(peppar,peppar) misslyckats med ett enda ur den boken.

  • Lovis 19 mars 2008

    Kokböcker förändras hela tiden. Som jag skrev i denna tråd tidagare, ser man det tydligt i en kokbok från 50-talet till idag.
    Matlagning går i trend. Våran nya religon är hälsa idag.
    I den kokboken från 50-talet är det smörklick extra till vartända maträtt.
    Titta på kokböcker idag har man tagit bort en hel del fett redan i recepten.
    Vi insperars av hela världens mat och kryddor.
    Fantastiskt tycker jag. (Y)
    Grundläggande principer uppnås bra i recepten tycker jag.
    Om man är intresserad av grundläggande matlagning kan jag tipsa om en bok som heter
    Le Cordon Bleu stora boken om kok konsten, norstedts förlag. Det är inte så mycket recept utan mer hur man gör när man lagar mat.:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.