Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Krukväxtråd

  • systeryster 24 juli 2008

    Jag har försökt att ta skott från porslinsblommor flera gånger men aldrig lyckats få rot.Vi har en på jobbet som växer och frodas trots att den var utan vatten nästan en månad en gång.Aldrig får den ny jord heller utan jorden är väldigt mager i en hård jordkula.Ändå ser den ut som en praktblomma. Har någon sett en svärmorstunga som blommar, det är små vita blommor som är väldigt vackra.Det fick vi också uppleva på jobbet den månad killarna hade hand om blomvattningen. Jag tror nämnligen att en porlinsblomma mår bäst av att ha det väldigt torftigt.
    Har du inte haft någon lite för ambitös blomvattnare när du varit på semester? vansköt blomman blir det nog bra!

  • MalinJ 25 juli 2008

    Har tidigare läst lite på nätet och i tidningar om att ta sticklingar. Tydligen är det nya att man inte ska sätta sticklingar i vatten om de ska växa i jord - för det blir annorlunda rötter. Sätter man sticklingen i vatten bildas "vattenrötter" och när man sen sätter sticklingen i jord tar det längre tid för den att få "rätt" rötter. Har själv tagit sticklingar av lite olika sorter både inomhus- och utomhusväxter och det går utmärkt att sätta sticklingar dirket i jorden.

  • Fiona 25 juli 2008

    Skrivet av systeryster den 24 jul 2008

    Har någon sett en svärmorstunga som blommar, det är små vita blommor som är väldigt vackra.Det fick vi också uppleva på jobbet den månad killarna hade hand om blomvattningen.


    Jag vet inte hur jag bär mig åt, men mina svärmorstungor blommar om o om o om igen konstant nästan. De verkar trivas hos mig, med lite vatten väldigt sällan... Som alla mina blommor :)
    Undrar bara hur min fikus överlever, men det gör den.. och frodas!

  • hansdotter 25 juli 2008

    Jag har tre sticklingar som har rotat sig ordentligt och är redo för att planteras. Hör av dig om du vill ha en stickling. "Moderblomman" blommar ofta. men just i års å har jag klippt ner den ganska kraftigt. Den var så stor att alla grenar hängde ner från förnsterbrädan i golvet.
    Hör av dig så kan du få en stickling av mig.
    //Hansdotter

  • farmoringer 7 juni 2009

    En gammal tråd som blivit intressant igen. Jag "glömde" min porslinsblomma igen i flera månader.
    Men nu i vår så satte jag blad direkt i jord. Nu har de fått ett rikligt rotsystem. Jag satte dem i såkrukor, ett blad i varje, Men nu till min fråga. Är det bara at sätta de fyra bladen i samma kruka eller ska man kanske dela bladen på nåt sätt? Så det blir många krukor utav det. Jag undrar hur det kan bli fler stjälkar äm bara bladets nämligen...Nån som vet och kan tala om för mig?

  • FarmorMaya 7 juni 2009

    Trevlig tråd. Jag har ärvt en porslinsblomma från mamma. Den har varit hos mig många år, grön och fin, men den vill aldrig blomma. Något nytt tips kanske?
    Jag har den uppsatt runt en dörröppning mellan två fönster. Tror att ljuset räcker till.
    Men som sagt, blommorna saknar jag.(Y)(L)

  • jeensaan 7 juni 2009

    Jag tror att det kan vara en fördel att sätta alla blad i samma kruka. då får du en yvigare och kraftigare växt direkt, men om du vill testa kan du ju väjla att sätta i hop tre i en kruka och sedan den sista i en egen kruka. Hoppas det gick bra med din gamla moderplanta. Du kan ju alltid klippa ned den. Om du vill rotbeskära den kan det vara en fördel att göra det på samma gång, då har den färre rötter att ta upp vatten med, men samtidigt färre blad att försörja. En porslinsblomma vill ej ha mkt vatten, som sagts tidigare då ruttnar den lätt. Lycka till/ Jensan

  • lisbethv 7 juni 2009

    Skrivet av FarmorMaya den 7 jun 2009

    Trevlig tråd. Jag har ärvt en porslinsblomma från mamma. Den har varit hos mig många år, grön och fin, men den vill aldrig blomma. Något nytt tips kanske?
    Jag har den uppsatt runt en dörröppning mellan två fönster. Tror att ljuset räcker till.
    Men som sagt, blommorna saknar jag.(Y)(L)

    Jag har hört att man ska ha minst 2 porslinsblommor för att de ska blomma. Har själv haft 1 st o den har blommat men det kanske är olika sorter

  • mooseella 7 juni 2009

    Min porslinsblomma är ca 30 år.
    Den har stått ¨på lite olika platser, blommar bara när den står ljust. Står den lite för mörkt så inga som helst blommor. Jag har bara en sådan växt, sticklingar blir det emellanåt. Ett blad blir efter ett tag en stor planta.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.