Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

matminnen

  • Grytlappen 26 december 2007

    För många år sedan kom vi en kväll till campingplatsen vid Carlyon Bay, St Austell, Cornwall, lite väl sent för att starta tältresningen. Det var dimmigt och mörkt och vi hade egentligen inte en aning om hur det lånade tältet skulle resas. En familj från Wales kom till vår undsättning och efteråt, när tältet var rest, bjöd de på en underbart god tomatsoppasoppa med smulig köttfärs. I tacksamt minne bevarad...

  • 26 december 2007

    Är det någon som kommer ihåg RAKETOSTEN?
    Man tröck upp den ur ett rör och skar av med medföljande tråd,den var så kladdigt god.:p
    Mamma var lite sur:@ för den var ganska odryg.

  • Amika 26 december 2007

    Skrivet av Lilljeppe den 11 dec 2007

    Skrivet av Tillberga den 11 dec 2007

    Skrivet av Lilljeppe den 10 dec 2007

    Jag blev i tvingad brunabönor på dagis, vilket resulterade i att jag blev sjuk och sov i 48h i sträck. Efter det så slapp jag bruna bönor i skolan då det sades att jag var allergisk. Jag tror jag sov så länge för det blev en sån press att göra något jag inte ville. När jag var liten var jag väldigt bestämd. När jag absolut inte ville åka längdskidor nästadag kräktes jag hela natten så jag slapp åka dagen med. Man ska inte tvinga barn att göra saker de inte vill(Y)


    är du lika bestämd nu?(H)
    Måd


    Japp, lika bestämd fortfarande:p Är bestämd gällande allt. Har jag sagt en sak så är det så, barnen vet tex att det inte är någon idé att tjata. Däremot kan jag ändra mig vid åsikter om argumenten är bra. Kan erkänna att jag har fel, det är det viktigaste(Y)


    Jag förstår dig precis lilljeppe... Jag blev av min pappa tvingad att äta blodpudding. Jag kräktes, då tvingade han mig att äta det med... :( Men jag kräktes upp det på honom. Sen var det jag som inte ätit blodpudding sen dess. Skulle aldrig någonsin äta det. Men jag sa den dagen han gjorde så att jag aldrig mer skulle äta något som han lagat. Det har jag inte heller gjort. Inte på 23 år. *Skrattar* JAg vägrar än idag. Skulle aldrig falla mig in.
    Jag är precis som du vääääääldigt envis. Jag skulle aldrig någonsin kunna bli tvingad att göra något som jag inte ser rim och reson i.

  • evaldo 26 december 2007

    jag minns Raketosten eller vad den hette. Vi barn iallafall jag åt den för att det var roligt att skära den med snöret. Mamma fick säga till oss att sluta skära.

  • pehrzonflickan 26 december 2007

    Åhh. blodpudding som jag skulle kunna äta varje dag om det vore knapert! Eller abbas fiskullar med hummersås!

  • Amika 26 december 2007

    Det absolut bästa jag ätit var på en restaurang i centrala Reykjavik... En fiskrestaurang. Jag åt marulk och till den var det sparris, kokt potatis, någon god sås och pistagenötter... Helt oslagbart var det. Underbart gott. :)

    När jag var liten vet jag att jag älskade fiskbullar så mkt att jag kunde äta dem kalla direkt ur burken, vilket var praktiskt för mamma. Vi bodde på en båt hela somrarna när jag var liten nämligen. :) Mindre disk så! :D Fiskbullar i dillsås skulle det vara. :)

  • Maude 26 december 2007

    Väldigt mycket traumatiska minnen här och endast ett och annat positivt minne.
    Jag kör väl med båda då.
    Ett av de sämsta: Nya Guinnea.....maten lagades i marken med heta stenar. Först grönsaker...sen grisen...sen grönsaker igen. Jag smakade på grönsakerna som inte smakade illa men jag visste ju hur de tillagats. :'(
    Ett av de bästa: Julbordet på Grands veranda. Den lutfisken där glömmer jag aldrig.:D
    Det finns fler bästa och sämsta.....

  • Tillberga 26 december 2007

    Raketosten ja de är nått att minnas
    runda fina bitar :p:p:p

    nu blir det mjukost stark frukostost den är nästan lika god
    dock inte i skivor(N)

  • bejofr 26 december 2007

    när vi var små campade vi varje år, vi hade familje tält med två rum i. på gasolplattorna i det "stora"rummetkokade min mor potatis och köttbullar. bullarna låg i plåtburk med gräddsås och än idag kan jag bli nostalgisk när jag ser en sådan burk eller känner lukten.

  • Tillberga 26 december 2007

    Skrivet av bejofr den 26 dec 2007

    när vi var små campade vi varje år, vi hade familje tält med två rum i. på gasolplattorna i det "stora"rummetkokade min mor potatis och köttbullar. bullarna låg i plåtburk med gräddsås och än idag kan jag bli nostalgisk när jag ser en sådan burk eller känner lukten.


    rätt stora och släta i konsistensen
    såsen var ljusbrun:p

  • Maude 26 december 2007

    Raketosten var rolig...annorlunda....och ganska god...tycker jag.
    Ett dåligt matminne är köttfärssås på burk....yack!(N)
    Ett bra är mammas kokta torsk med äggsås....mums!(Y)

  • JE 27 december 2007

    Raketosten finns fortfarande kvar i Norge!

  • Amika 27 december 2007

    Kom precis på ett matminne när jag satt o läste igenom alla... Vi hade stuga i Sälen när jag var liten. Vi åkte slalom och snowboard varje dag när vi var där. Mitt på dagen så satte vi oss i en stuga eller i vår snögrop som vi grävt och åt ihoprullade tunnbröd med ost, piroger som mamma gjort eller tunnbrödsrullar med lördagskorv. Sen drack vi varm choklad till det. Åh, vad gott det var. :)
    Blir lite sorgsen när man tänker på hur mkt snö det var på vintrarna då.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.