Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Några GBP opererade här inne??

  • Cilla71a 17 mars 2011

    Jag har oxå gjort en GBP, oktober förra året, mår hur bra som helst, kan i stort sett äta allt men såklart i mkt mindre mängd, vissa saker är jag inte alls sugen på längre som tex. läsk, chips. Har fått dille på att baka men jag kan sällan äta ngt, möjligtvis en halv kaka men jag mår inte så bra av det så det undviker jag att äta.

  • Cilla71a 17 mars 2011

    Jag fick äta flytande kost i 3 veckor, & då blev det fil, joggi, soppor av olika slag, gjorde mkt soppor innan jag blev opad & frös in portionsvis så det var bara att ta fram & värma sen så det kan jag rek. Sen blev det mixad/pureead mat i 2 veckor, då tog jag bara & mixade det som vi hade till middag. Det gäller att få i sig så mkt protein som möjligt. Makrill & keso är bra proteinkällor så det brukar jag ha som mellanmål.

  • jonna73 17 mars 2011

    hej hej

    jag är oxå bypass opererad
    skulle gärna bli vänner med fler som har gjort denna.
    jag har stora problem med att kunna äta som man skall.
    ca 7-8ggr dag
    jag tar tacksamt mot råd mm

  • Cilla71a 18 mars 2011

    Det är verkligen olika rek. man får av de olika sjukhusen. Vi som opats i KSD ska bara äta 6 ggr om dagen. Sen är det väldigt olika tider med flytet både innan & sen efter open samt pureé maten. Det kunde ju varit samma riktlinjer över hela landet.

  • Cilla71a 18 mars 2011

    Skrivet av jonna73 den 17 mar 2011

    hej hej

    jag är oxå bypass opererad
    skulle gärna bli vänner med fler som har gjort denna.
    jag har stora problem med att kunna äta som man skall.
    ca 7-8ggr dag
    jag tar tacksamt mot råd mm


    Vad har du för problem med ätandet?

  • jonna73 18 mars 2011

    Skrivet av Cilla71a den 18 mar 2011

    Skrivet av jonna73 den 17 mar 2011

    hej hej

    jag är oxå bypass opererad
    skulle gärna bli vänner med fler som har gjort denna.
    jag har stora problem med att kunna äta som man skall.
    ca 7-8ggr dag
    jag tar tacksamt mot råd mm


    Vad har du för problem med ätandet?



    jag blir liksom aldrig hungrig alls får verkligen kämpa med att äta o sen vissa dagar så känns de som om jag äter förmycket mat.

    jag har varit vgb opererad innan gjorde by passen
    okt 2009

  • [email protected] 18 mars 2011

    hej
    Prova allt med tesked. men var försiktig med laktos och gluten i början.jag åt olika goda soppor

  • Cilla71a 18 mars 2011

    Skrivet av jonna73 den 18 mar 2011

    Skrivet av Cilla71a den 18 mar 2011

    Skrivet av jonna73 den 17 mar 2011

    hej hej

    jag är oxå bypass opererad
    skulle gärna bli vänner med fler som har gjort denna.
    jag har stora problem med att kunna äta som man skall.
    ca 7-8ggr dag
    jag tar tacksamt mot råd mm


    Vad har du för problem med ätandet?



    jag blir liksom aldrig hungrig alls får verkligen kämpa med att äta o sen vissa dagar så känns de som om jag äter förmycket mat.

    jag har varit vgb opererad innan gjorde by passen
    okt 2009


    Usch, det låter jobbigt. Jag vet inte riktigt vad du ska hitta på, har du kontaktat sjukhuset där du opades? Äta med tesked låter bra, det höll jag på med ett bra tag. Vet du med dig att du inte får i dig det du behöver så hade jag köpt näringsdryck på apoteket & köpt proteinpulver. Jag har det hemma om i fall att det skulle behövs ngn gång.

    Själv har jag inga problem med att äta, ibland kan jag ha glömt ett mallanmål men det märker jag ganska snabbt då jag får ett blodsockerfall som heter duga, helt darrig & får hjärtklappning. Sen kan jag må jättedåligt spec. om jag äter för fort eller för mkt mat.

  • solvik207 18 mars 2011

    Det är något som inte stämmer om du måste äta med sked.
    Har du pratat med en Dietist. Du har väl uppföljnig av operationen? eller?
    Annars kontakta ditt sjukhus där du opererades.
    Vill du ha mera tipps och råd finns;
    Viktop och viktdropp det är forum där opererade pratar om ALLT.

    Lycka till.
    Har du frågor får du gärna messa så svarar jag från mina erfarenheter.
    Solvik

  • phillerille 13 oktober 2013

    jag opererade mig för lite drygt ett år sedan. har gått ner massor, mår kanon.

  • Gutis 14 oktober 2013

    Inte gjort en GBP men väl en DS och jag mår idag bra. Har gått ner 100 kg.

  • Matmor32 9 oktober 2014

    Gjorde GBP OP vid Vasa Central Sjukhus den 13.11.13. Mår jättebra enda jag har svårt med e vitt bröd och om nåt e för sött. Väger nu 74 kilo o mitt slutmål e 63 kilo \o.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.